Jump to content

Hønsekakkel

Recommended Posts

Er nybegynner og  er 74 år frisk dame, og med mange jern i ilden, som det heter. Bor nord i Østfold. Har nesten to  mål natur tomt  med 700 m2 med plen/ gras. I disse corona tider som en helst ikke skal omgås andre mennesker så kom ideen « Hvorfor ikke starte 3 høner i hagen. Har et 30m2 stort område som er egnet til dette. Litt skult av et stort bjørketre, og ikke til sjenanse for noen naboer. Har sett på ferdig isolerte hønsehus, men de er så små med en liten trapp  til, og kun 1,5 m2 luftegård til 5000.- og synes det er litt dyrt. (Har jo materialer som jeg kan bygge av selv, men?) Synes det høres alt for trangt ut. Høner roter jo mye! Selv tror jeg at de vil trives på et større område? Er det noen der ute som kan si meg hvor stort et hus bør være til tre høns m/verpekasse og størrelse på  luftegård? Er det mye sykdommer som følger høns kanskje? Hva om de får lus, og hva gjør en med det?  Kristin

Velkommen til Fuglepraten. Høns i hagen er trivelig, og så får du ferske egg "på kjøpet". Hønsehusene i handelen er kostbare. Det er ikke veldig vanskelig å sette opp et hønsehus selv. Det trenger ikke være så avansert. Det viktigste er at det blir trekkfritt og tørt. 

Det er greit å isolere det, da trenger hønsene mindre for på vinteren. Men høns er hardføre, og tåler ting mange kuldegrader. 

Tre høns trenger ikke så stort hønsehus dersom de får en luftegård, 2x3 m skulle holde til både verpekasser og vagler. Luftegården kan kanskje ha samme mål, eller om mulig litt større. Det som er viktig å tenke på er rovdyr. De graver seg inn under volieren om den ikke er dekt med netting på bakken minst 60 cm ut fra nettingveggen.

Kanskje et hønsehus som er helt lukket er en ide,  se bildet under.

honsehus.jpg