Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

cat63

Alder på høns..

Recommended Posts

Dette er nok et dumt spørsmål :-[,men hvor lenge lever en høne/hane sånn ca.?

Det er sikkert forskjell å de store og de "vanligste" hønseartene. ???

Gjennomsnittlig levealder på høns er ca. 7-8 år, men det kan jo selvfølgelig variere, noen lever litt lengre, noen kortere.

;D Tusen takk! Har bare hatt høns i ca 3 år og begynte plutselig å tenke på dette med alder, fant liksom ikke noe ordentlig svar på nett... :-[ Da har heldigvis mine høns noe gode år igjen ::)

jeg hadde nettopp en hane av antwerpen som var 7-8 år :) født i 2000 eller 2001 :P

men den ga meg ikke kyllinger så vi slaktet den :)

Hanen min(dansk land) er nå snart 6 år. Inntill for et år siden befruktet han eggene, men nå i år har ikke et eneste egg vært befruktet. Har testet ut rundt 80 egg.... Ikke har jeg sett han på hønene heller.. Er han oppbrukt? Tom for "krutt"?? Har to hanekyllinger på vel en mnd. som venter på å ta over, men det er jo litt synd å måtte ta livet av "sjefen sjøl"...

Hos meg blir aldri hønene eldre enn 1  1/2 år.  De blir født midt i april , får en vinter på seg og slaktes følgende høst i det myteperioden starter. Da er kjøttet enda spiselig. Og dessuten avtar jo produksjonen av egg betraktelig .Så er neste generasjon  klar til å overta . Et utmerket opplegg for meg .

• Create New...