Jump to content

Marek sykdom og Johannesurt - noen som har erfaring?

Recommended Posts

Hei, jeg har nylig startet opp med hobbyhøner og kjøpte to nydelige cream legbar på 2 dager og 2 kyllinger mix på 8 uker. Hadde dem inne i bur med skille den første måneden før de ble flyttet ut. Den ene mix kyllingen (wyandotte) kom uten fjær på nakke, rygg og stump men det tok seg opp. Hun begynte å vise vaklende bein og ustøhet da hun var 10 uker. Jeg ble bekymret for Mareks sykdom og tok kontakt med hønseoppdretter som tilbakeviste at det var mulig. Da hun var 12 uker tok jeg henne til veterinær som tok en fjær til blodprøve. Han sa hun var for ung til å ha utviklet denne sykdommen men at hun virket litt underernært. Blodprøven kom tilbake negativ og jeg ble litt beroliget, selv om hun fortsatte å være ustø på bena. Nå når de minste kyllingene er 9 uker, ser jeg at den ene har begynt å legge seg og bli ustø.. Jeg er veldig bekymret for at dette likevel er Mareks sykdom, og at alle 4 kommer til å bli syke. De er unghøner vi er blitt veldig glade i og som nå er henholdsvis 9 uker og 4 måneder. Jeg fikk et middel mot innvollsorm som de har fått. Er det noen som har prøvd Johannesurt? Jeg vil prøve dette da jeg ikke vet hva jeg ellers skal gjøre. Regner med at de alle har viruset nå dersom det er Marek.. noen råd? Håper på svar! Hilsen Eva