Gå til innhold

gammel dansk rase??


Pål sine høner

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå sitter jeg hos min danske kamerat som bor i/på Blaker, 40 min med tog fra Oslo. Det var han som fikk meg på ideen om å begynne med høner. Han flyttet hit for et års tid siden, og har nå skaffet seg høner på nytt etter at han ga bort alt han hadde nordpå. Så nå går det 17 flotte høner og haner rundt huset. Mest dverg-kochin men også noen lutterhøns(dansk land med korte bein) og en rase som heter Skalborg. Noen som vet noe om denne rasen? Hadde ikke hørt om den før jeg kom hit. Det er visstnok en gammel dansk rase???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei Lone

Jeg har forsøkt å finne ut noe rundt denne rasen, men det eneste som står på nett, er noe i forbindelse med tilskudd til gårde som holder gamle raser.

Du mener at det er en hybrid. Min mistanke er da at det er en eggleggnings- og kjøttprodusenthybrid brukt i Danmark i siste århundre. Er det slik? Og hva er det en hybrid mellom? og hva er historien?

Kjenner du til danske smedehøns?

Esben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8nserace#Hybrid_og_krydsningsh.C3.B8ns

Her står der lidt om Skalborg. Jeg mener at have læst et sted, at det er en krydsning af Italiener og New Hampshire...

Jeg kender kun til racen som hybridrace..... ::)!

Den forhandles af en "fjerkræpusher" i Københavnsområdet sammen med Batmann (- det hedder den...) og andre hybridracer.

Den har fået en del omtale, da mange mennesker køber høns der ( dyrt....), og så kommer der de sædvanlige problemer med hybridracer... :;)!

Den med smedehøns,- har aldrig hørt om dem. Men har da fundet lidt om dem ved hjælp af google... :D!

Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig oppfinsomt. Ble litt glad da jeg så dem i sommer, men tenkte at de liknet veldig på dansek landhøns. Nå følger jeg meg litt snydt, som altid, når noen lurer meg!  >:)

Men bevar meg vel, jeg viste jo ikke at det fantes sorte danske landhøns og synes jo at det er fantastisk!

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stort set intet.... ::(!

Kun at det er en form for sorte landhøns....

Ikke blot "en Form for". "Smedehøns" er et gammelt dansk Ord for sorte danske Landhøns, ligesom "Ladeportshøns" er et gammelt dansk Ord for brune, "Luttehøns" er et gammelt dansk Ord for lavbenede, og "Gumpehøns" er et gammelt dansk Ord for haleløse.  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...