fugleulf Posted August 8, 2022 Report Share Posted August 8, 2022 Akkurat fått 6 fine høner som nå myter. Pecking order kom på plass ganske kjapt men har noen spørsmål: Er det normalt at en av de på toppen tar veldig ansvar? Den nest øverste hønen fungerer som en ganske så slitsom capo / offiser. Den er ikke så veldig hyggelig mot de andre, men den tar jaggu ansvar og nekter å la de andre (alltid to som vil være lenger ute og oppe) være ute når de skal legge seg. Da flyr den rundt og fungerer nesten som en gjeterhund. Det er ikke alltid så behagelig å se på men den får jobben gjort. Slik fungerer den også i mange andre mindre oppgaver. - er dette normalt? Vil det alltid være en høne i en flokk som blir slik? Jeg trodde det var haner som fungerte som gjeterhund. - Jeg setter jo pris på initiativet, men kan se litt slitsomt og voldsomt ut. Vil dette gå over eller skal jeg bare godta hjelpen jeg får. og jeg må si jeg er imponert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted August 9, 2022 Report Share Posted August 9, 2022 Det er rangorden i en hønseflokk. En hane i flokken sørger nok for mere ro og stabilitet, uten det vil det stadig være kniving mellom hønene om plassen på "stigen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fugleulf Posted August 10, 2022 Author Report Share Posted August 10, 2022 Ja, det vet jeg. Men her snakker vi om en som går ut og henter de som ikke vil inn. Og hun gir seg ikke før alle er inne i buret. Som en gjeterhund. Jeg har aldri opplevd det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted August 11, 2022 Report Share Posted August 11, 2022 Jo, det virker å være noe uvanlig adferd. "Dum som ei høne" er kanskje et begrep som må revurderes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts