Jump to content

Bærekraftig foring av sussex

Utforskeren

Recommended Posts

Siden jeg er en person som liker å dyrke mye mat året rundt, og nyter mye av dette. Så kom jeg på tanken at det kanskje kan være en idé å prøve å fore hønene kun med det som blir dyrket på tomta. Det er spennede tider i møte både mtp priser på matvarer og en planet som kanskje krever det lille ekstra av oss i fremtiden. Hvor mye for krever en høne til det daglige for å legge egg året rundt og hvor mye for trenger en kylling for å bli slakte klar?

Har tenkt tanken med både solsikkefrø og melormer (tørket) som skal dyrkes/avles på. Er det andre planter, frukt og eller grønnsaker som kan benyttes til å fore hønene med? Helst noe som kan lagres tørt  lenge eller som kan dyrkes året rundt i oppvarmet drivhus. Blir jo naturlig hvis å kaste grønt organisk materiale fra Hagen til de fra spisbare arter når det passer seg.

mvh. En nysgjerrig kar!😊

vet ikke om dette er godt nok svar. en høns spiser ca 150 gr kraftfor pr dag. Jeg har hat lys sussex disse er rolige, snille og vokser ganske for med god mat tilgang. jeg fikk matavfall fra en butikk. jeg begynte tidlig gi dem matavfall så dem foretrukket matavfallet frem for kraftforet og matavfallet  ble legger ute på baken ble en del der så det ble kompost av dette også der ble det andre små kryp som for eks mark dette ble snadder for fuglene