Torgeir A. Standal Posted April 17, 2023 Report Posted April 17, 2023 Hei, Vi bor i Oslo og har fått et duereir med dueegg i på balkongen. Vi bryr oss om dyr og respekterer derfor reiret og bruker ikke balkongen. Men Nå har due mor ligget der med eggene under seg i minst 23 dager. Jeg oppdaget reiret og eggene 23 dager siden. Jeg leser på nett at det tar ca. 18 dager å klakke. I dag måtte jeg åpne døren ut og da fløy moren. Jeg skikket under sofaen og der var det fortsatt 2 egg. Kan det ta mer en 18 dager eller kan det noen gang bli slik at eggene ikke klekkes, men moren ikke gir opp på en stund? Grunnen jeg spør er at om eggene ikke klekkes, så ønsker vi å fjerne reiret før hun legger nye egg da vi ønsker å bruke balkongen 🙂 Quote
admin Posted April 17, 2023 Report Posted April 17, 2023 Hei, Med så mange dager over 18 dager er nok eggene ubefruktet. Klekketiden kan variere med en dag eller 2, men ikke mere. Du kan jo prøve å lyse de for å se om det er noe i eggene. Bruk ei kraftig lommelykt eller lyset på mobilen i et mørkt rom. Da vil du se om det er liv inne i egget. 1 Quote
Torgeir A. Standal Posted April 17, 2023 Author Report Posted April 17, 2023 Takk for svar 🙂 Jeg avventer til over helg. Men hvis ikke klekket så er det ingen stort problem å jage duen og bare fjerne reiret? Kan jo evt. ta i bruk balkongen og hun kan selv velge å fortsette kanskje å ligge på de. Det går jo ann. 🙂 1 Quote
admin Posted April 17, 2023 Report Posted April 17, 2023 Tar du i bruk balkongen vil hun sannsynligvis sky reiret. Hun vil nok ikke føle seg komfortabel der da. Quote
Recommended Posts