Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Arne aka norwegian

Rypekjøtt

Recommended Posts

Jeg holdt ryper en sesong, fikk fram kyllinger også. Det er der problemet ligger, kyllingene er krevende den første måneden.

Men ryper skal ja HA igjen, de er jeg fascinert over.  ;D

Men må de ikke ha mye naturlig for, som en må ut i skauen og hente?

kyllingene er krevende den første måneden
Hva sikter du til da?

Og de må vel ha mye plass og ikke bli forstyrra så mye - eller kan de bli tamme?

De vil vel etter hvert bli tammere om du er mye sammen med de. Med krevende mener jeg at rypekyllingene er vanskeligl å få til å spise i starten. Fra naturen er de nok vant til at det er mye snacks som rører seg i lyngen... :P

Flere gir de friskt lyng/blåbærlyng de første månedene, sammen med foreks. melorm.

Jeg hentet mauregg og maur til de. Tok en spade og skyflet nedi en plastsekk. La dette så i fryseren så maurene roet seg ned.... Deretter var det bare å ta opp fra fryseren passende doser hver dag.  :D

Viktig er det også at foreldrene ikke har for stor voliere, blir de skremt opp kan de da få såpass fart at de knekker nakken mot taket i volieren da de flyr opp. Det kan være lurt med ei finmasket not i taket som tar av for støtet.

Interessant!  ::P

Men kanskje vi skulle flytte denne dikusjonen over til"skogshøns" el.l.? Har vel begynt å bli litt vel "off-topic"?

Var det liryper eller fjellryper du hadde?

Vet du om noen nettsteder eller litteratur hvor det går an å finne ut mer om dette?

Det var liryper jeg hadde. Jeg vet ikke om nettsider med info om oppdrett av rype, skulle det være må det være utenlandsk i tilfelle.

Jeg har fått mye info selv fra en som har drevet med ryper i mange år.

Trenger en offentlig tillatelse, siden ryper er viltlevende i Norge - eller holder det med dokumentasjon på at dyre er fra oppdretter?

Hvordan er det å ha skogsfugl på samme eiendom som høns, med hensyn til smitte og sjukdommer?

Og hva med Mattilsynet sine pålegg i forbindelse med fugleinfluensaen?

Jeg tror det holder med å varsle kommunen om at du har oppdrett av ryper.

Skogsfugl må oppdrettes et godt stykke unna høns. Jeg hadde en god del forskjellige fugler, høns, ender, gjess, parakitter, kalkuner, påfugler, fasaner.... m.m.  :P da jeg drev med ryper. Rypevolieren sto et par hundre meter unna resten av volierene. Prøvde også å være litt bevisst med fottøy og klær.

Så lenge det ikke er noe risiko i Norge angående fugleinfluensa nå så blir det som for andre arter.

Jeg har fjellryper gående i samme volier som Kongefasan, helt uproblematisk.

Imellom mine Skogsfuglbur, rypebur og hønsebur er det en avstand på ca. 10 meter, men Olav Fridtun benytter samme utevolier til Skogsfugler og høns, og bur ved siden av hverandre.

Skotøy er jeg litt forsiktig med, går bestandig in til Skogsfuglene før hønsehuset, dette er spesielt viktig når det er fuktig i utevolierne.

Jeg meldte fra til kommunen og fylkesmann at jeg drev med Skogsfugl.

Ryper og fasaner kan sikkert gå, men jeg ville ikke hatt ryper sammen med høns. Ville arter er generellt mye mere mottakelige for bakterier de ikke er vant til fra naturen.

Jeg hadde bare ett par. De gikk i en naturvoliere med balnt annet einerbusker inni. De la en del egg, jeg tok de unna etter hvert.

Utpå høsten lå de plutselig døde uten merker begge to, ikke hadde jeg merket noe tegn til sjukdom heller. <rekner det som meget sannsynlig at de var blitt skremt av noe(rev), og knekt nakken mot nettingen i volieretaket.

• Create New...