Gå til innhold

Fugleinfluensavirus er funnet i hver tiende ville fugl som er undersøkt i Norge


Trithor

Anbefalte innlegg

avem

Kan være greit å gjøre det. Jeg har gjort det for lenge siden, men nå angrer jeg nesten. Det var under siste "utbrudd" at jeg søkte om å ha mine ute,innenfor gjerdet, noen timer på ettermiddagen. Fikk ikke engang svar. Men nå skal det sies at mine gikk ute som vanlig, influensa eller ikke...

Mulig jeg tar feil, men jeg føler at mattilsynet sperret hønene våre inne bare for å ha gjort NOE... Hva annet kan de gjøre om viruset kommer med villfugl???

Du som bor på ei øy langt til havs skulle ikke trenge å bekymre deg. Men det er mulig mattilsynet ser annerledes på det... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å gjøre det. Jeg har gjort det for lenge siden, men nå angrer jeg nesten. Det var under siste "utbrudd" at jeg søkte om å ha mine ute,innenfor gjerdet, noen timer på ettermiddagen. Fikk ikke engang svar. Men nå skal det sies at mine gikk ute som vanlig, influensa eller ikke...

Mulig jeg tar feil, men jeg føler at mattilsynet sperret hønene våre inne bare for å ha gjort NOE... Hva annet kan de gjøre om viruset kommer med villfugl???

Du som bor på ei øy langt til havs skulle ikke trenge å bekymre deg. Men det er mulig mattilsynet ser annerledes på det... ;D

:)

Meg, du sikta til Pål? ;)

Tjaaa. Fikk nu høre av mattilsynet pr tlf, om hvor nøye æ måtte være, da æ skulle bygge bo til tuppan....

Øya her, er både mellomlandingstasjon, og feriekoloni for villfugler, av dem som ikke drar til arktis, Svalbard, Jan Mayen, and so on..

-Og æ vil nu følge reglementet da, slik at man ikke "plages" i ettertid, med (uvitenhet) i åssen ting skal være eller ikke være...You see.....

-BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isj ja jeg bor vel i øykommunen med størst tetthet av havørn eller noe slikt. men jeg ser egentlig ikke at smitterisikoen for villfuglene blir større av at der går 5 høner i et begrenset område. det er vel mer sannsynslig at de blir smittet av andre villfugl.

hva andre hønsegårder gjelder er det kun mine 5 her på øya. og jeg selger hverken egg eller kyllinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på deg Sina... Mulig det kan lande en "infisert" villfugl på Øya di og smitte hønene dine. Så kommer en annen villfugl og blir smittet av hønene dine igjen. Her forutsetter man at at dine ikke har blitt syke og dødd i mellomtiden. Så flyr den nysmittede fuglen til fastlandet og kommer seg inn i et anlegg for kyllingoppdrett eller hos en egg produsent.... Det kan skje ::) :;)

Mattilsynet vil sikkert sette pris på at du registrerer deg - de vil jo registrere alle... Da har de nemlig også gjort noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den milde formen for fugleinfluensa som de nå, etter mye fram og tilbake, klarte å påvise i østfold, ("vi måtte lete lenge før vi klarte i påvise den i en høne", sa representanten fra Mattilsynet!) har jo eksistert blandt villfugler i lange tider. Hvor lenge er det vel ingen som vet, ettersom det ført er i de senere år det har vært tatt så omfattende prøver. Og hobbyhøns har også folk hatt lenge her i landet, også frittgående, som tusler rundt sammen med diverse villfugler som lander på tunet. Merkelig at det ikke har skjedd skumle muteringer eller andre nifse ting før da....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var ikke barebare å ringe å registrere seg... ble satt over og fikk nye nr osv:) uten å bli registrert pr telefon.må nok gjøre det på nett ja(hvilket jeg synes er kjedelig, mye greiere når andre gjør slikt for meg pr telefon ja) det fine var at mattilsynet selv virket avslappet i forhold til dette. sikkert fint å berolige de som e redde for fugleinfluensaen med at "javisst vi har registrert alle"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte meg i dag for sikkerhets skyld. Jeg ringte det lokale mattilsynet og fikk veiledning om hvordan jeg skulle gjøre det over nett. Enkelt og greit å få det til synes jeg :) Er det beste å være registrert for mitt vedkommende, for jeg kjenner distriktsveterinæren her godt, og han hadde ikke blitt blid om han fant ut at jeg hadde uregistrerte høns ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har logga meg inn i dag jeg også , og forandra litt på oppført bestand.. den forandrer seg jo støtt :)

men jeg måtte krysse av for hvillke type høns jeg har. disse :

Hønsefugler - truede raser:    Jærhøns, Brun Italiener, Plymouth Rock, Minorka, Sussex, Rhode Island Red, Stor Whyandotte, New Hampshire

-visste ikke JEG var truede raser..

snodig opplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte meg i dag for sikkerhets skyld. Jeg ringte det lokale mattilsynet og fikk veiledning om hvordan jeg skulle gjøre det over nett. Enkelt og greit å få det til synes jeg :) Er det beste å være registrert for mitt vedkommende, for jeg kjenner distriktsveterinæren her godt, og han hadde ikke blitt blid om han fant ut at jeg hadde uregistrerte høns ;):D

Men...det er da ikke noen lov som krever at vi skal registrere hønseholdet vel???

Eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har logga meg inn i dag jeg også , og forandra litt på oppført bestand.. den forandrer seg jo støtt :)

men jeg måtte krysse av for hvillke type høns jeg har. disse :

Hønsefugler - truede raser:    Jærhøns, Brun Italiener, Plymouth Rock, Minorka, Sussex, Rhode Island Red, Stor Whyandotte, New Hampshire

-visste ikke JEG var truede raser..

snodig opplegg!

Ja, jeg trodde heller ikke de var truet! Men de rasene er jo de gamle historiske rasene, som bl. annet Hvam tar vare på genene av,  så jeg tror det må ha noe med at de er viktige å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var ikke barebare å ringe å registrere seg... ble satt over og fikk nye nr osv:) uten å bli registrert pr telefon.må nok gjøre det på nett ja(hvilket jeg synes er kjedelig, mye greiere når andre gjør slikt for meg pr telefon ja) det fine var at mattilsynet selv virket avslappet i forhold til dette. sikkert fint å berolige de som e redde for fugleinfluensaen med at "javisst vi har registrert alle"!

Kjenner meg veldig godt igjen i din beskrivelse. Jeg fikk heller ikke kontakt med noen som visste hvordan man ble registrert. Han jeg snakket med først hørtes irritert ut fordi en hobbyoppdretter plaget han med spørsmål. Han ble nermest overrasket over at jeg ville registrere hønene mine. Merk; dette er i finnmark, og han hadde sikkert ikke hatt andre henvendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å søke å lete etter hvordan og hvor man kunne registrere sge over nett...men jeg finner ikke noen ting jeg.

Noen som har en link eller kans krive hva jeg kan søke på der inne?

har bare 3 høner jeg nå da, men tenkte det kunen være greit så er det gjort i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare inrømme at jeg har sett nok av mattilsynets framferd og lite gjennomtenkte løsninger til at jeg ser på dette med tvil..Jeg tror ikke mattlisynet egentlig skulle hatt dette ansvarsområdet.de er inkompetente,mener nå jeg!

Mattlisynet duger til å besøke restauranter og å undersøke forholdene der,ikke å ha med levende dyr å gjøre.

Så jeg Har ikke sett noen lov som sier at jeg skal registrere meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket litt på forskriften Mattilsynet refererer til, og er tilbøyelig til å være enig med deg.

Dette er ordlyden:  7. Plikt til registrering og merking

  • I risikoområder skal eier av dyrehold med fjørfe eller andre fugler i fangenskap melde fra om dyreholdet til Mattilsynet ved distriktskontoret. Eiers navn og adresse og antall dyr skal rapporteres.
  •   Brevduer i risikoområder skal være permanent merket

Tilføyd ved forskrift 31 mai 2006 nr. 556.

Nederst på siden med denne forskriften står det at det for tiden ikke er noen risikoområder i Norge, ergo faller vel plikten bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

jeg føler litt at man blir sett på som en "risikosak" som hobbyhønse eier? som at eier man noen høner vil sykdommen kunne utvikle seg hos oss og spre seg til villfugl. (bakvendt oppfattning gitt)

egentlig burde det vel være positivt med små isolerte hobbyfjærfehold i forhold til kartlegging av spredning av slike virus hos villfuglbesetningen?

små isolerte besetninger er jo knallfine å ta prøver av skulle man jo og tro? lette å destruere om smitten skulle ramme er de og.

sørgelige media altså... jeg gir de skylda for all missoppfattning ang fugleinfluensa forvirringen hos folk. de fleste aner jo ikke at det er forskjellige typer smitte med samme navn. Jeg har faktisk opplevd å bli innkalt til foreldremøte ang hvordan man ønsket at barnehagen skulle forholde seg til dette, skulle de feks gå på tur i fjæra? dette var villfuglsmitte som var påvist i tyskland det var snakk om. hadde ikke begynt med høner på den tiden(heldigvis?). det er noen år siden riktignok men det viser i grunnen at media skaper ubegrunnet angst for enkelte. veldig veldig synd at folk skal bli redde for å gå på tur i befuglede områder når det faktisk er trygt.  jeg håper folk snart får angst for å lese aviser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gir media skylden for hysteriet som var. Samboeren min ble faktisk rammet - av hysteriet altså. En barnehage her i kommunen hadde fått tak i høner like før utbruddet, og måtte fjærne alle pga hysteriske foreldre.

Nå har ikke jeg tallene for hvor mange som har dødd av fugleinfluensa i verden, men jeg er bombesikker på at det er 1.000 000 andre ting som kan skade et barn på tur i fjæra før det blir smittet av fugleinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...