Gå til innhold

Kan for typer fra fryd blandes? Plus en spørsmål


Tullatu

Anbefalte innlegg

Hei

jeg relativ ny med høner. Har 4 Brahma høner. Ingenlagt egg enda da alle er ungjenter enda og tror ikke de legger egg selv om de har kommet over 20 uker før på våren/sommeren! 
kan jeg starte med fryd for eggleggere nå? Eller skal jeg fortsette med andre for typer som fryd vekst og fryd gullkorn? Kan disse blandes i forspill med for eksempel skjellsand? De spiser ikke egenproduserte mat/reste mat jeg legger for de. 
mitt andre spørsmål er går det bra når for stedet fylles med sagspon og høy ? Klarer de allikevel å få tak i maten som kommer ut av forsiloe ? Eller må jeg fysisk fjerne søppel eller blåse bort sagflisen daglig/annen hver dag? Noen forslag til hvordan unngå at det kommer søppel i forisiloen? He en type uten bein. Vurderer å kjøpe en med bein! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hei,

Brahma starter vanligvis å legge egg når de er 24-30 uker gamle. Kommer de i denne alderen på høsten starter de kanskje et par uker senere å legge egg.

Tror ikke du bør begynne med Fryd for eggleggere ennå, og bland den gjerne med Fryd Vekst eller Fryd gullkorn når du begynner. Det blir nok kalsium i foret likevel.

Skjellsand bør du ha på et eget sted for de, og ikke bland det i foret. Å ha mer kalsium enn de kan absorbere tilstrekkelig, forårsaker skade på nyrene og kan derfor forkorte levetiden.

Tror de finner maten selv om den ligger sammen med sagspon og høy. Tja, kanskje sette foreren på noe sånn at den kommer litt opp fra gulvet? Da unngår du sagflis og annet i den.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...