Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Andreas E.

svart+sølvflekket=?

Recommended Posts

Hei.

Hvis du har en svart spisstoppet apenzeler hane og parer den med en sølvflekket spisstoppet apenzeler høne osen vil da kyllingene bli??? noen som har en teori???

Vet du om hanen er sølv eller gull "under" det sorte?

Regner med at med "sølvflekket", så mener du den hvite med sorte flekker i fjærtuppene, som jo riktig nok er sølv.?

Er den sorte helt rein appenzeller eller resultat av en innkryssing tidligere? (Jeg vet at de finnes i svart i Tyskland) Må bare spørre for å prøve å bli klar over hvilke gener som er med i splillet.

Denne er litt kinkig fordi mønsterettegningen er et resultat av samspill mellom flere gener. Og også fordi svart kan dekke over forskjellige gener. Men gi meg litt tid, så kan jeg iallefall komme med en kvalifisert gjetting.  :D

Men kanskje det er noen derute, som allerede har gjort denne kryssinga? Selv om svarte Appenzellere nok er svært sjeldne!

(Husk at vi her snakker om en annen type flekking enn den typen som er på f.eks Ancona, Houdan, Orust o.l.) Hamburgere har samme type flekking.

Vet du om hanen er sølv eller gull "under" det sorte?

Regner med at med "sølvflekket", så mener du den hvite med sorte flekker i fjærtuppene, som jo riktig nok er sølv.?

ja det var den jeg tenkte på ;)

Er den sorte helt rein appenzeller eller resultat av en innkryssing tidligere? (Jeg vet at de finnes i svart i Tyskland) Må bare spørre for å prøve å bli klar over hvilke gener som er med i splillet.

Har ikke svart hane men hvis en krysning melom svart og sølfleketa kunne fått svarte kylinger hade jeg vært intresert i å kjøpe svart hane.

Denne er litt kinkig fordi mønsterettegningen er et resultat av samspill mellom flere gener. Og også fordi svart kan dekke over forskjellige gener. Men gi meg litt tid, så kan jeg iallefall komme med en kvalifisert gjetting.  :)

Men kanskje det er noen derute, som allerede har gjort denne kryssinga? Selv om svarte Appenzellere nok er svært sjeldne!

(Husk at vi her snakker om en annen type flekking enn den typen som er på f.eks Ancona, Houdan, Orust o.l.) Hamburgere har samme type flekking.

Har hatt litt mye å gjøre, men har ikke glemt spørsmålet ditt. Jeg er ikke helt sikker, men jeg regner med at du i alle fall ville kunne få svarte ved å krysse første generasjon (F1) tilbake på den sorte hanen - altså etter to år.

Muligens vil du få noen sorte allerede i første generasjon, men er altså ikke sikker.

Har tatt opp saken på et amerikansk forum for genetikk, og håper å få hjelp der: http://www.the-coop.org/cgi-bin/UBB/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=3

Kommer tilbake når jeg vet noe mer.

hanen er helt ren svart spisstopet apenzeller, og er ifra foreldre som ble i sin tid importert inn til Norge ifra Sveits tror jeg det var.

desverre finnes det nå bare denne ene hanen igjen, men hadde vært gøy å fått til flere av denne rasen, da det ike er flere i Norge .

stå på videre.

Jeg ville anbefale å bruke ham på sølvpletta så fort som mulig!

Dere risikere jo at han plutselig stryker med.

Har fått noen svar som tyder på at det er en brukbar vei å gå. Skal gå gjennom det og komme med en tilbakemelding.

Svaret på engelsk + foto finnes på linken her: http://www.the-coop.org/cgi-bin/UBB/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=3;t=001542

Arne

• Create New...