Gå til innhold

slakt


Annette

Anbefalte innlegg

avem

Hei annette. slaktet 25 høner for en par uker siden, og en hane et par uker før det.  det er rimelig enkelt. du kapper av hodet på stabben selvfølgelig, så vil det stikke opp litt av halsen. finn tak i skinnet å snitt det ned langs brystet å ned til ca rompa. deretter tar du å begynner å rive av skinnet(flå). det kan hende du må snitte litt ved låra. bruk kniven å hjelp til om det sitter fælt.ja, etter du kapper hodet kapper du av vingene og føttene. glemte å si det. deretter vil høna se ut som du ser den i butikken som en hel grilla kylling. men ta en litt kraftig kniv å kutt opp brystet å velt innvollene ut. det er overaskende lite blod og innmat på ei høne... men er det noe du lurer på under selve slakta er det bare å sende meg en pm, så skal du få tlf nr mitt så kan du ringe. fikk nemlig forklart det på tlf første gang selv :D

lykke til, det går faktisk kjempegreit om du har litt hard mage.

mvh Chip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chip, korleis i alle dagar klarte du å få hol i brystbeinet utan å skjere hol i tarmane?

Eg prøvde meg på slakting av hanen, men tarmane fekk eg ikkje ut så da skar eg berre av lår og bryst...

Er der ikkje ein metode for å ta ut tarmane utan å dele høna? Ein slaktevideo hadde vore fint... kanskje nokon føler seg kalla til å lage ein film:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elaine!

Det var en tråd angående slakting her tidligere i høst og da var det en link til Youtube. Finner den ikke igjen, men hvis du søker etter slakting så finner du masse på Youtube. Må ha sterke nerver da, for det er mye som ikke er noe særlig å se på også :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk chip! Skal til syden en uke nå, så tar de etter en uke!

Men føler jeg fikk mye god info :D........ Det burde vel ikke være så mye værre enn å sløye en fisk eller å plukke opp en hane som delvis er spist opp av hønsehauk, med innvoller rundt i hønsegården... hehe, men forteller om det når jeg har gjort det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...