Gå til innhold

Behandling av midd...


Benthe Karin

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
avem

Jeg ville ikke brukt hverken Frontline eller Stronghold til høner hvis dere vil plukke egg nærmeste måned. Exspot derimot inneholder permethrin som suges opp gjennom huden i svært liten grad. Det lille som suges opp metaboliseres svært fort i kroppen (sirkulerer ikke rundt med blodet), og en trenger derfor ikke være like redd for å ta egg. Exspot tar lopper, lus og midd.  :) 
/>http://www.veterinarkatalogen.no/veterinarkatalogen/?mainpage=/veterinarkatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/F/Frontline+vet._Merial_90230.html

Ville allikevel ha holdt egg tilbake for konsum i 7-8 dager også ved bruk av Exspot. Tror det går greit å ta rugeegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert med spray til innredning. Til dyrene ville jeg allikevel brukt spot-on for å være sikker på å få drept alt utøy. Skal du gjennomspraye ei høne så hele huden får dusj, skal ho nå vel både håndteres i alle vinkler og risikere å få spray både i øyne og nebb. Dette kan gi forgiftning. Den som sprayer går vel ikke helt fri for innånding heller... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det seiast at eg ikkje har brukt permetin på hønene mine, eg meiner eg tidligere las her inne at andre brukte det og i den forbindelse søkte eg på nettet og fant den sida eg la ut link til. (var det i denne tråden tru..ser den er gammel men har ikkje lest igjennom heile nå.)

Kor får du kjøpt spot-on eller exspot? Er det på resept?

Stronhold har eg faktisk liggande til kattene men den er jo ekstremt dyr. Mulig den kan skrivast ut i ulike mengder og dermed bli litt billigere men uansett altfor dyr for oss som har meir enn 10høner. Den pakka eg har til kattene hadde 3 ampuller, der ein ampull holder til ein behandling av ein katt på mellom 2,6-7,6kg. Pakka kosta meg mellom 400-500kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exspoten er ikke direkte billig den heller, jeg husker ikke helt prisen, men tror det ligger på rundt 250,- for 2 ampuller og 600,- for 6. En ampulle er nok til en hund <15 kg. Så med en sånn 6-pakning kan du i hvert fall behandle 60 kg høne vil jeg tro. Og så har man forhåpentligvis blitt kvitt utøyet for godt så man slipper nye slike investeringer med det første.

Exspot er på resept ja.  :)

Ellers er mitt inntrykk at det sprayes og behandles en del forebyggende i hobbyhønemiljøet. Dette er ikke så bra i lengden. Alle utøymidler (Chok spray, permethrin, ivomec, stronghold, frontline mm) er giftstoffer. Dersom man sprayer disse rundt i hønenes miljø og har dem på hønene, i drikkevann osv vil både hønene påvirkes av dette, og egg vil inneholde rester av slike stoffer. Da er plutelig våre deilige hjemmeproduserte egg faktisk mindre helsebringende enn kjøpeseggene. Et annet veldig viktig poeng er at der det til stadighet brukes litt insektmidler, vil insektene (og utøy) lett utvikle resistens, dette er et velkjent fenomen. Det kjedelige er da at en kan få utøy som blir vanskeligere å ta knekken på.

Min anbefaling går ut på å forebygge ved  å undersøke dyrene grundig med jevne mellomrom, holde rent og stelt, ikke ha dyrene for tett og gi dem godt stell (utøy trives best på dyr som allerede har svekket immunforsvar). Sandbad er fuglenes egen måte å fjerne utøy på, og midler som Stalosan og andre medikamentfrie miljøforbedrere er sikkert bra, jeg kjenner lite til dem, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Hvis man først får utøy på fuglene skal man behandle. Da skal man behandle alle fugler + miljøet slik at man er helt sikker på å ha fått ut alt utøy. Spot-on-preparater er bedre enn spray til fuglene fordi de fordeler seg jevnt i hele huden, det blir ikke igjen en liten hudfold der utøyet kan gjemme seg for spraymidler. Ikke spis egg i den første tiden etter behandling, 10 dagers karantene for de vanligste midlene, noe lenger for Ivomec og Stronghold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har I denne plante i Norge??   ;http://da.wikipedia.org/wiki/Rejnfan

Den plukker jeg på denne årstid og lægger i alle hønsehuse! Effektivt middel mod utøj  :)

Denne planten har vi i Norge ja.  Den vokser villt her jeg bor.. heter Reinfann...lukter litt stramt. ;D

Flott tips. Nå skal jeg ut og plukke noen for å ha i hønsehuset. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...