Hønepøne91 Posted April 28, 2024 Report Posted April 28, 2024 Jeg ga bort 20 egg til ei som skulle ruge de ut. Hun fikk bare 5 kyllinger av dem. Alle hadde utviklet seg men så stoppet. Kan det være noe med eggene jeg ga henne eller er det sannsynlig at det er rugemaskinen? Quote
admin Posted April 28, 2024 Report Posted April 28, 2024 Det er vanskelig å si årsaken. Vet du når utviklingen stoppet i eggene? Det var dårlig klekkeprosent. Vet du også hvilken rugemaskin som ble brukt? Quote
Hønepøne91 Posted April 28, 2024 Author Report Posted April 28, 2024 admin skrev (17 minutter siden): Det er vanskelig å si årsaken. Vet du når utviklingen stoppet i eggene? Det var dårlig klekkeprosent. Vet du også hvilken rugemaskin som ble brukt? Nei, hun sa bare at det hadde vært liv i alle. Legger til at jeg lånte ut min maskin, en brinsea o 56, til en bhg og ga dem 21 egg som de skulle ruge ut men der kom det bare 2 kyllinger. Jeg var med å lyste på dag 7 og da var det liv i de fleste. Tenkte at det var fordi de hadde lagt eggene feil vei i rugemaskinen og hatt fuktigheten på 20% hele rugetiden så derfor kom det så få. Men nå når denne andre også kom og sa at det var så dårlig klekkprosent så kanskje det er noe med eggene.. Jeg har selv 8 egg i maskinen som skal klekke i overmorgen så vi får se om de lever enda.. Jeg vil jo ikke drive å dele ut syke egg 😬 Quote
admin Posted April 28, 2024 Report Posted April 28, 2024 Har du kontrollmålt temperaturen i rugemaskinen med et annet termometer? Hvor lenge har du hatt rugemaskinen? Temperaturen kan endre seg litt over tid i en rugemaskin, derfor kan det noen ganger være behov for å kalibrere den på nytt. Quote
Hønepøne91 Posted April 28, 2024 Author Report Posted April 28, 2024 Ja, har alltid temperaturmåleren i og den stemmer med displayet. Men hun som fikk egg hos meg brukte sin egen maskin. Quote
admin Posted April 28, 2024 Report Posted April 28, 2024 Javel. Det kan jo bety en del hvilken rugemaskin som brukes. Markedet flommer jo over av kina-maskiner som ser fine ut, men har dårlig kvalitet. Quote
Hønepøne91 Posted May 9, 2024 Author Report Posted May 9, 2024 Nå er mine klekket og det ble høy klekkeprosent så er ikke feil med eggene 😁 Quote
admin Posted May 9, 2024 Report Posted May 9, 2024 Det var bra da, både egg og rugemaskin var bra. Quote
Recommended Posts