Jump to content

2kyllinger døde inne i egget.

Recommended Posts

Vi har klekket kyllinger i barnehagen der jeg jobber. Første gang jeg har gjordt dette. Av 12 egg var jeg sikker på at det var 6kyllinger det skulle bli. 4 satt å ventet når jeg kom på jobb i går. Ene var fortsatt våt så ganske så nyklekte. Hørte litt lyder fra de eggene som var igjen så vi bestemte at vi skulle prøve å hjelpe de i dag, men da hadde hinnen tørket over kyllingene så de var døde:/ er det noe vi har kunna gjordt slik at vi har fått ut alle sammen? 

Det er ikke så enkelt når de ikke kommer ut av egget på egen hånd. Noen ganger kan man lykkes ved å hjelpe de som strever med å komme seg ut, men årsaken til at de strever er gjerne at de er for svake til å overleve.

Spørsmålet blir hvorfor eggene ikke klekket når det var liv der inne. Den største feil en er at det brukes for mye fukt, da vokser kyllingene for raskt, og kveles inne i egget før de er ferdig utviklet, og klare til å hakke seg ut. Har man egg som ikke klekkes kan det være lurt å åpne de for å se hvordan kyllingen har utviklet seg. Er de veldig store og våte er det sannsynlig at det har blitt brukt for mye fukt under rugingen.