Jump to content

Diverse spørsmål under ruging

Recommended Posts

Hei igjen! Nå har jeg fått egg av rasen dvergkochin. Rugemaskinen er en brinsea mini 2 eco som står i en bod, der det er litt fuktig.  Fuktmåleren vår har blitt ødelagt så jeg kan ikke se fuktigheten… Jeg lurer på om jeg burde fylle den fuktholderen eller om jeg bare burde spraye litt vann på eggene en gang i blant?

Hilsen jente 13 år

Hei igjen,

Det er bra at du tenker over hvilket klima det er i rommet rugemaskinen står. Som du er inne på vil det påvirke hvor mye fukt du trenger å tilføre rugemaskinen. Noen sprayer eggene under ruging, men det er ikke å anbefale. Det beste er å fylle vann i beholderen i rugemaskinen, da fordampes det riktig mengde til enhver tid.

I og med at luften er litt fuktig i rommet den står i kan du la være å tilføre vann i rugemaskinen den første uken, og deretter fylle opp beholderen. For mye fukt kan være verre enn litt for lite.

Ja, det går fint med ca 37,8 også. Men du får til å justere den?

Dvergkochin er artige, de blir veldig tamme. 😀🐣

Nå er jeg på dag 7! Har gledet meg til denne dagen ofr da skal jeg lyse de! Har hatt 13 egg i rugemaskinen, nå er det 10 igjen. 2 stk var ubefrukta og en var død med rød ring i egget. Er veldig usikker på 3 egg, hadde luftlomme og svart stor flekk, men de var veldig på en side. Lot de ligge så får jeg gjennomlyse senere i prosssen for å se om de har utviklet seg🐥

Når jeg lyste eggene så jeg en kylling/embryo bevege på seg! Det var som at den dansa rundt i egget! Aldri sett dette før så det var stor stas. Teller nå dagene til dag 18 og lockdown!:egg:

• admin changed the title to Diverse spørsmål under ruging

Jo, nå er overskriften endret. :) 

Ved dag 7 kan det noen ganger være litt vanskelig å fastslå om det er liv i noen egg. I løpet av noen dager så så vil du med større sikkerhet kunne se dette.

Her er en liten oversikt fra en annen side jeg har:

1. Ingen utvikling = ubefruktet egg eller tidlig død. (gjennomlyst etter 8 dager) 
2. Befruktet egg med blodårer. (gjennomlyst etter 8 dager)
3. Rød eller svart flekk = tidlig død. (gjennomlyst etter 8 dager) 
4. Embryo med rød ring = tidlig død (gjennomlyst etter 8 dager)
5. Levende embryo med nebbet i luftrommet. (klekker i løpet av 48 timer) 
6. Normal utvikling av luftrommet, avhengig av antall dager i ruging. (skissen viser utvklingen av egg fra hønsekyllinger, svømmefugl bruker flere dager)

image.png