Kyllingerbest123 Posted May 9, 2024 Report Share Posted May 9, 2024 Hei igjen! Nå har jeg fått egg av rasen dvergkochin. Rugemaskinen er en brinsea mini 2 eco som står i en bod, der det er litt fuktig. Fuktmåleren vår har blitt ødelagt så jeg kan ikke se fuktigheten… Jeg lurer på om jeg burde fylle den fuktholderen eller om jeg bare burde spraye litt vann på eggene en gang i blant? Hilsen jente 13 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 9, 2024 Author Report Share Posted May 9, 2024 Ps! Trodde maskinen var på 37,5 grader, men nå er den et sted mellom 37,5 og 38! Går det greit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 9, 2024 Report Share Posted May 9, 2024 Hei igjen, Det er bra at du tenker over hvilket klima det er i rommet rugemaskinen står. Som du er inne på vil det påvirke hvor mye fukt du trenger å tilføre rugemaskinen. Noen sprayer eggene under ruging, men det er ikke å anbefale. Det beste er å fylle vann i beholderen i rugemaskinen, da fordampes det riktig mengde til enhver tid. I og med at luften er litt fuktig i rommet den står i kan du la være å tilføre vann i rugemaskinen den første uken, og deretter fylle opp beholderen. For mye fukt kan være verre enn litt for lite. Ja, det går fint med ca 37,8 også. Men du får til å justere den? Dvergkochin er artige, de blir veldig tamme. 😀🐣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 10, 2024 Author Report Share Posted May 10, 2024 Hei! Tusen takk for svar. Jeg og mamma er hjemme alene denne langhelgen og klarer ikke å justere temperaturen, vi må vente på at pappa kommer. Så da kommer den til å ligge et sted mellom 37,5 og 38 grader frem til dag 3. Håper det går greit. 🤞 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 10, 2024 Report Share Posted May 10, 2024 Ja, det tror jeg det gjør. Du justerer temperaturen ved å bruke et lite skrujern av plast som du finner inne under lokket på rugemaskinen. Det vises på videoen under her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 10, 2024 Author Report Share Posted May 10, 2024 Tusen takk for svar! Den er på 38 grader nå og jeg skal justere ned den nå! Har funnet ut at jeg må vri den 1/16 rundt for å få den ned 0,5 grader. Er redd for å justere ned for mye bare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 10, 2024 Author Report Share Posted May 10, 2024 Nå skrudde jeg den litt ned, er redd for at jeg har skrudd for mye, håper det går bra. Hva skjer hvis den får litt temperatursvingninger de første dagene? Er det helt kastrofalt? Vil jo ikke ødlegge eggene😨 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 10, 2024 Report Share Posted May 10, 2024 Neida, det har ikke noe å si med så korte og små endringer. Det tar lengre tid før temperaturen inne i egget endrer seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 10, 2024 Author Report Share Posted May 10, 2024 Nå ble jeg letta! Endra bittelitt på temperaturen i dag. Tror den ligger på 37,9, men har tenkt å få den litt til ned. Er bare så redd for å ødlegge, går det bra om jeg venter for å fikse på temperaturen til pappa kommer hjem på søndag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 10, 2024 Report Share Posted May 10, 2024 Ja, det går bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 10, 2024 Author Report Share Posted May 10, 2024 Topp!😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 12, 2024 Author Report Share Posted May 12, 2024 I dag tidlig kom pappa hjem og tempraturen ble endret fra 37,9/38 til 37,6/37,5. Krysser fingrene for at det gikk bra med litt for høy temp de to første dagene! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 12, 2024 Report Share Posted May 12, 2024 Det høres bra ut. Du får fortelle hvordan det går når de begynner å klekke. 🐣🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 13, 2024 Author Report Share Posted May 13, 2024 Jeg skal oppdatere deg! (Dere?). Kommer nok flere spørsmål her etterhvert….🫢 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 13, 2024 Report Share Posted May 13, 2024 Oppdatere forumet ja, mange leser om ikke så mange skriver.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 16, 2024 Author Report Share Posted May 16, 2024 Nå er jeg på dag 7! Har gledet meg til denne dagen ofr da skal jeg lyse de! Har hatt 13 egg i rugemaskinen, nå er det 10 igjen. 2 stk var ubefrukta og en var død med rød ring i egget. Er veldig usikker på 3 egg, hadde luftlomme og svart stor flekk, men de var veldig på en side. Lot de ligge så får jeg gjennomlyse senere i prosssen for å se om de har utviklet seg🐥 Når jeg lyste eggene så jeg en kylling/embryo bevege på seg! Det var som at den dansa rundt i egget! Aldri sett dette før så det var stor stas. Teller nå dagene til dag 18 og lockdown! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 18, 2024 Author Report Share Posted May 18, 2024 Og et spørsmål til! Vet ikke om dette er veldig vanskelig for deg, men går det Ann å endre overskriften fra «fukt under ruging..» til «diverse spørsmål under ruging» eller noe lignende? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 18, 2024 Report Share Posted May 18, 2024 Jo, nå er overskriften endret. Ved dag 7 kan det noen ganger være litt vanskelig å fastslå om det er liv i noen egg. I løpet av noen dager så så vil du med større sikkerhet kunne se dette. Her er en liten oversikt fra en annen side jeg har: 1. Ingen utvikling = ubefruktet egg eller tidlig død. (gjennomlyst etter 8 dager) 2. Befruktet egg med blodårer. (gjennomlyst etter 8 dager) 3. Rød eller svart flekk = tidlig død. (gjennomlyst etter 8 dager) 4. Embryo med rød ring = tidlig død (gjennomlyst etter 8 dager) 5. Levende embryo med nebbet i luftrommet. (klekker i løpet av 48 timer) 6. Normal utvikling av luftrommet, avhengig av antall dager i ruging. (skissen viser utvklingen av egg fra hønsekyllinger, svømmefugl bruker flere dager) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 18, 2024 Author Report Share Posted May 18, 2024 Tusen takk ofr at du endret tittelen! Var bombesikker på at 3 av de er døde. Tenkte jeg skulle lyse på dag 18 igjen, eller burde jeg gjøre det før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 19, 2024 Report Share Posted May 19, 2024 Du kan godt lyse de nå igjen. Det er bare et pluss for eggene om de får luftet seg, og avkjølt seg litt. Om du tar ut eggene i en halvtimes tid er ikke noe minus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 19, 2024 Author Report Share Posted May 19, 2024 Ok! Vender jo eggene manuelt så føler de får litt luft? Men da skal jeg lyse de når jeg kommer hjem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 19, 2024 Report Share Posted May 19, 2024 Ja, det er en Mini Eco du har ja. Men eggene tåler nok at de blir lyst en del ganger underveis. Husk, når høna ruger selv så går den av eggene flere ganger daglig for å spise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 20, 2024 Author Report Share Posted May 20, 2024 Ok! Gleder meg til å lyse de da, kanskje jeg klarer å legge inn et bilde av de jeg er usikker på..🤔 Alltid like gøy å lyse de, ivertfall når mange har liv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 20, 2024 Author Report Share Posted May 20, 2024 Oi! Jeg klarte å legge inn et bilde!😁 Da blir det bilde til dere om de eggene jeg er usikker på🥚 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 20, 2024 Report Share Posted May 20, 2024 Så bra. 🐣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts