Jump to content

Diverse spørsmål under ruging

Recommended Posts

Hei! Jeg skulle egtenlig lyse eggene i dag. Da jeg var på 6. egg eller noe klarte jeg å miste det i bakken. Det knuste… og inni var det et levende foster. Vi åpna det knuste egget helt og fosteret beveget på seg. Mamma sier at den ikke har noen følelser, er dette sant? Nå har jeg også fått litt skrekken for å lyse egg, går det bra at jeg ikke lyser de? Har hørt noe om eksploderende egg, kan dette skje? Vil aller helst unngå å lyse de, de ble jo lyst på dag 7 så da har de eventuelle døde eggene «bare» ligget i maskinen i 14 dager. Går dette bra?

Jo, på dag 6 har fosteret begynt å utvikle seg. Men din mor har nok rett i at det ikke føler noe ennå så tidlig i utviklingen. Her er et bilde fra dag 6 nedenfor.

Skjønner godt at det var en ubehagelig opplevelse. Du trenger ikke lyse de. Du kan få eksploderende egg når fosteret i egget dør på et veldig tidlig stadium, og varmen i rugemaskinen gjør at egget begynner å råtne innvendig. Dette er ikke noe veldig vanlig. Da vil det dannes gasser som i verste fall kan føre til at egget eksploderer etter hvert, kanskje helt i slutten av rugingen. Dette tror jeg går bra uansett ja.

6dager.jpg

Tusen takk for svar! Vil bare si at jeg ikke er på dag 6 men på dag 12😖 er det fortsatt sånn at den ikke føler noe da? Har veldig lite lyst til å lyse de, men er veldig redd for å få et eksploderende egg, burde jeg være det? 

Bildet er av fosteret, som beveger på seg og er tydelig i live hvis du ser godt etter😢, mamma tok kort prosess med den og skjærte over den med en skarp kniv. 

kylling.jpg

Uffda. Det er et mere utviklet foster på dag 12 ja, jeg misforsto litt. Jeg vet for lite om når de begynner å føle smerte til å kunne si noe om det. Men det er veldig tidlig i utviklingen, når du først var uheldig var det bra det ikke var på et senere tidspunkt.

Du skal ikke være redd for å komme borti et eksploderende egg. Det tar lang tid før et egg råtner, det blir i tilfellet helt i slutten på rugingen. Det vil si de siste dagene. Lyser du egg før den tid vil du kunne luke det ut.

Ok! Tusen takk🤗 jeg tar nok etter skolen, blir litt mindre stress da. Håper det kommer noen kyllinger🤞. Tenker ofte hva om det ikke kommer noen? Føler at dverg raser har vanskeligere for å komme seg ut enn store raser? Ivertfall ifølge min klekkeprosent tidligere. (Har ruget i to omganger for to år side, en dverg og en stor rase)

Det er aldri noen garanti for at det skal bli en vellykket klekking. Men om eggene er befruktet og gjennomlysinga viser det er utvikling, så vil det nok komme kyllinger. :)

Jeg tror ikke dvergraser generellt er verre å klekke enn store raser, det handler mere om hvilke raser det er. Noen raser i Norge har gode avstamminger og det gir gode klekkinger, andre har mere innavl, det gir dårligere klekkeresultat.

admin skrev (15 timer siden):

Jeg slettet videoen nå, la inn et bilde fra den i stedet. Håper det er greit. Skal jeg slette noen av innleggene over også? 

Det går helt greit at du la in bilde😊. Du trenger ikke å slette noen av de andre innleggene😃. Tusen takk for at su har slettet/endret hvis jeg har bedt om det. Det er virkelig god kundeservice👏

admin skrev (15 timer siden):

Det er aldri noen garanti for at det skal bli en vellykket klekking. Men om eggene er befruktet og gjennomlysinga viser det er utvikling, så vil det nok komme kyllinger. :)

Jeg tror ikke dvergraser generellt er verre å klekke enn store raser, det handler mere om hvilke raser det er. Noen raser i Norge har gode avstamminger og det gir gode klekkinger, andre har mere innavl, det gir dårligere klekkeresultat.

Jeg krysser fingrene. Skal på hytta så kommer ikke til å vende de før på mandag, er på dag 15 nå🤗. Gleder meg til mandag, litt deilig å slippe å vende de eggene😅

så kommer spørsmålet..

1. Skal jeg begynne å få opp fukten på dag 18, 19,20 eller når eggene begynner å klekke? (Har en brinsea mini 2 eco)

Den største feilen som blir gjort er at det blir brukt for mye fukt under rugingen. Det er bedre med fr lite fukt enn for mye. For mye fukt kan føre til at kyllingen vokser for raskt, da blir det for lite plass til å hakke seg ut av egget. Det er viktig å ikke åpne rugemaskinen fra dag 19-20. Det på grunn av at fukten inne i den vil forsvinne da. Om du vil øke fukten på slutten kan dag 19 kanskje være greit. 🐣

Ok da gjør jeg det. Gjorde det på dag 18 sist, men da var det første gang jeg brukte rugmaskinen og tror mange av kyllingene døde av for mye fukt fordi den en kyllingene kom med bøyde tær grunnet lite plass i egget. Har passet på å ikke ta for mye fukt. Fyller på til den streken hver tredje dag eller no og begynte ikke før dag 7 som tipset ditt☺️.  Har jo lockdown på mandag så nå må jeg jo begynne å planlegge…. Gleder meg masse da! Men hva skjer om jeg ikke får tak i klekkematte? Er det noe hjemmelaget jeg kan lage?

Det er mulig den kan brukes, men jeg er ikke så glad i produkter med kunststoff. Det blir relativt varmt inne i rugemaskinen, da er det viktig at det som er der ikke avgir noe gasser. At det altså tåler varmen. Et tøystykke av bomull hadde kanskje fungert om du ikke har en grov papplate du kan klippe til.