Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så sent i rugeperioden er egget sikkert bare fylt med en stor mørk masse. Det er gjerne et godt tegn, da begynner kyllingene å bli utvokst.

Posted

Du trenger ikke vende de mere nå. Kyllingene er nesten utvokst, og poenget med vending er der ikke lengre. Det kan hende noen klekkes allerede på dag 20. De ferskeste eggene klekkes først. 

Posted

Å NEI! Det har skjedd en KRISE! Et egg eksploderte i rugmaskinen slev om jeg lyste de og så at alle eggene hadde liv. (Stor mørk masse). Nå ligger det en klatt med et dødt foster i rugemaskinen! Hva skal jeg gjøre? Må jeg vaske hele rugmaskinen nå? HASTER

Posted

Oppdatering: vi har vasket rugemaskinen med varm klut (ikke noe såpe eller no men varm vann) og passet på at ingen av eggene har noe skit på seg. Vi har byttet kjøkkenhåndkle og nå ligger eggene tilbake i rugemaskinen. Er det noe mer jeg må gjøre?

Posted

Du er veldig uheldig. Det er som jeg nevnte tidligere veldig sjelden at egg eksploderer i rugemaskinen. Men når det først har skjedd går det helt fint som dere gjorde, rengjøre maskinen og eggene innvendig og legge de tilbake igjen. Kyllingene i egget tåler dette fint så lenge eggene ikke har begynt å klekke. Det er jo enda noen dager igjen til klekking, derfor går det fint å åpne rugemaskinen og gjøre rent der inne. Om eggene tas ut av rugemaskinen en times tid i romtemperatur så går det helt fint.

Posted

De var mindre enn en time ute, maks ti minutter i to omganger. Renset hele rugemaskinen som sagt, har også renset lokket nå. Turte ikke å rense eggene så hardt pga den egg «bloom» (på engelsk) som beskytter egget mot bakterier. Håper ikke dette ødela alt. Fikk litt panikk der😅. Når får jeg bare fortsette som før og håpe på kyllinger🐣

Posted

Ok, det høres bra ut. :) Årsaken til at noen egg råtner kan være at de har en liten sprekk i skallet som bakterier trenger gjennom. Får håpe det blir en god klekking. 🐣

Posted

Jo, det stemmer, det anbefales gjerne å senke temperaturen et par tideler de siste par dagene. Det var litt snedig at temperaturen har gått ned så mye av seg selv. Det ideelle er om den hadde vært et par tideler høyere, men jeg tror ikke det betyr noe sånn like før klekking. Har temperaturen i rommet blitt lavere enn den var?

Posted

Tja, jeg tror ikke det betyr så mye. Det viktige er temperaturen de første 16-17 dagene. Etter det er det meste hos kyllingene utviklet.

Hva er temperaturen i rommet?

Posted

Det vet vi ikke… tipper den er rundt 23-24 grader. Nå har pappa og jeg bedømt, den er så lite under at det blir vanskelig å justere, vi lar den bli der og håper på det beste. Når kan vi forvente å høre piping i egget? (Dag 19 nå)