Jump to content

Diverse spørsmål under ruging

Recommended Posts

Du er veldig uheldig. Det er som jeg nevnte tidligere veldig sjelden at egg eksploderer i rugemaskinen. Men når det først har skjedd går det helt fint som dere gjorde, rengjøre maskinen og eggene innvendig og legge de tilbake igjen. Kyllingene i egget tåler dette fint så lenge eggene ikke har begynt å klekke. Det er jo enda noen dager igjen til klekking, derfor går det fint å åpne rugemaskinen og gjøre rent der inne. Om eggene tas ut av rugemaskinen en times tid i romtemperatur så går det helt fint.

De var mindre enn en time ute, maks ti minutter i to omganger. Renset hele rugemaskinen som sagt, har også renset lokket nå. Turte ikke å rense eggene så hardt pga den egg «bloom» (på engelsk) som beskytter egget mot bakterier. Håper ikke dette ødela alt. Fikk litt panikk der😅. Når får jeg bare fortsette som før og håpe på kyllinger🐣

Jo, det stemmer, det anbefales gjerne å senke temperaturen et par tideler de siste par dagene. Det var litt snedig at temperaturen har gått ned så mye av seg selv. Det ideelle er om den hadde vært et par tideler høyere, men jeg tror ikke det betyr noe sånn like før klekking. Har temperaturen i rommet blitt lavere enn den var?