Kyllingerbest123 Posted May 26, 2024 Author Report Share Posted May 26, 2024 Kan jeg bruke et håndkle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 26, 2024 Author Report Share Posted May 26, 2024 Ps! Det haster litt fordi lockdown er i morgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 26, 2024 Report Share Posted May 26, 2024 Ja, det går sikkert greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 26, 2024 Author Report Share Posted May 26, 2024 Ok! Da bruker jeg det😁. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 26, 2024 Author Report Share Posted May 26, 2024 Kan jeg bruke kjøkkenhåndkle eller burde jeg bruke et sånt tørkehåndkle/badehåndkle hvis det gir mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 26, 2024 Report Share Posted May 26, 2024 Begge deler vil sikkert fungere greit. Jeg ville kanskje valgt kjøkkenhåndkle, det er tynt og lett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 26, 2024 Author Report Share Posted May 26, 2024 ok! Da gjør jeg det. Hadde nok blitt litt trangt med tørkehåndkle uansett… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 27, 2024 Author Report Share Posted May 27, 2024 Da har jeg lyst eggene (et til var dødt så nå er det 8 egg i maskinen) og puttet inn tørkehåndkle. Skal begynne med å fylle vann over den streken i morgen (dag 19) som du sa (admin). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 27, 2024 Report Share Posted May 27, 2024 Så sent i rugeperioden er egget sikkert bare fylt med en stor mørk masse. Det er gjerne et godt tegn, da begynner kyllingene å bli utvokst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 27, 2024 Author Report Share Posted May 27, 2024 egget var en stor mørk masse med noen blodårer i bunnen. Nå skal jeg vel ikke vende eggene mer? Eller skal jeg vende eggene i dag (dag 18) og slutte i morgen (dag 19) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 27, 2024 Report Share Posted May 27, 2024 Du trenger ikke vende de mere nå. Kyllingene er nesten utvokst, og poenget med vending er der ikke lengre. Det kan hende noen klekkes allerede på dag 20. De ferskeste eggene klekkes først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 27, 2024 Author Report Share Posted May 27, 2024 Å NEI! Det har skjedd en KRISE! Et egg eksploderte i rugmaskinen slev om jeg lyste de og så at alle eggene hadde liv. (Stor mørk masse). Nå ligger det en klatt med et dødt foster i rugemaskinen! Hva skal jeg gjøre? Må jeg vaske hele rugmaskinen nå? HASTER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 27, 2024 Author Report Share Posted May 27, 2024 Oppdatering: vi har vasket rugemaskinen med varm klut (ikke noe såpe eller no men varm vann) og passet på at ingen av eggene har noe skit på seg. Vi har byttet kjøkkenhåndkle og nå ligger eggene tilbake i rugemaskinen. Er det noe mer jeg må gjøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 27, 2024 Author Report Share Posted May 27, 2024 Det er litt skit på lokket, men det er så kaldt i rugemaskinen nå at vi ikke turte å gjøre noe mer. Skal på trening nå så skal vi få vekk skiten fra lokket. Et spørsmål: skader dette alle de andre kyllingene i eggene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 27, 2024 Report Share Posted May 27, 2024 Du er veldig uheldig. Det er som jeg nevnte tidligere veldig sjelden at egg eksploderer i rugemaskinen. Men når det først har skjedd går det helt fint som dere gjorde, rengjøre maskinen og eggene innvendig og legge de tilbake igjen. Kyllingene i egget tåler dette fint så lenge eggene ikke har begynt å klekke. Det er jo enda noen dager igjen til klekking, derfor går det fint å åpne rugemaskinen og gjøre rent der inne. Om eggene tas ut av rugemaskinen en times tid i romtemperatur så går det helt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 27, 2024 Author Report Share Posted May 27, 2024 De var mindre enn en time ute, maks ti minutter i to omganger. Renset hele rugemaskinen som sagt, har også renset lokket nå. Turte ikke å rense eggene så hardt pga den egg «bloom» (på engelsk) som beskytter egget mot bakterier. Håper ikke dette ødela alt. Fikk litt panikk der😅. Når får jeg bare fortsette som før og håpe på kyllinger🐣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 27, 2024 Report Share Posted May 27, 2024 Ok, det høres bra ut. Årsaken til at noen egg råtner kan være at de har en liten sprekk i skallet som bakterier trenger gjennom. Får håpe det blir en god klekking. 🐣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 28, 2024 Author Report Share Posted May 28, 2024 Krysser fingrene for det, men så ikke noen sprekk i noen av eggene🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 28, 2024 Author Report Share Posted May 28, 2024 Oi! Nå skjellet jeg gradene på rugemaskinen, den har gått ned til 37,1/27,2 merkelig 🤔. Går dette bra? Har lest at man kan ta litt lavere temperatur på slutten? Jeg lar den stå sånn til jeg får svar fra deg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 28, 2024 Report Share Posted May 28, 2024 Jo, det stemmer, det anbefales gjerne å senke temperaturen et par tideler de siste par dagene. Det var litt snedig at temperaturen har gått ned så mye av seg selv. Det ideelle er om den hadde vært et par tideler høyere, men jeg tror ikke det betyr noe sånn like før klekking. Har temperaturen i rommet blitt lavere enn den var? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 28, 2024 Author Report Share Posted May 28, 2024 Hmm, tror ikke det. Skal jeg be pappa om å skru den litt opp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 28, 2024 Report Share Posted May 28, 2024 Tja, jeg tror ikke det betyr så mye. Det viktige er temperaturen de første 16-17 dagene. Etter det er det meste hos kyllingene utviklet. Hva er temperaturen i rommet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 28, 2024 Author Report Share Posted May 28, 2024 Det vet vi ikke… tipper den er rundt 23-24 grader. Nå har pappa og jeg bedømt, den er så lite under at det blir vanskelig å justere, vi lar den bli der og håper på det beste. Når kan vi forvente å høre piping i egget? (Dag 19 nå) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 28, 2024 Report Share Posted May 28, 2024 Ok. Det høres lurt ut. Det kan begynne å skje ting i morgen på dag 20. 🐣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyllingerbest123 Posted May 28, 2024 Author Report Share Posted May 28, 2024 Det håper jeg🤞. Hadde blitt fra meg av lykke hvis jeg hadde fått en kylling allerede i morgen. Men bare piping er også gøy da! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts