Jump to content

Diverse spørsmål under ruging

Recommended Posts

Kyllingerbest123 skrev (2 timer siden):

Det er dårlig vær her, hva skal jeg gjøre hvis det blir strømbrudd?! Nå blinka det i lyset!

Dersom dere har baderomsgulv med strømkabler kan det fungere å legge eggene der på noe, håndkle eller lignende. Eggene klekkes egentlig lett dersom temperatur og fukt har vært optimalt under selve rugeperioden.

Kyllingerbest123 skrev (1 time siden):

Også eeet siste spørsmål… hov rotte skal jeg fylle på fukt? Fylte på i dag (over streken for å få høyere fukt som i bruksanvisningen). Skal jeg fylle på i morgen da? Cirka ett døgn etter? Eller kortere/lengre? Ps! Kan ikke se hvor mye vann det er igjen i den vannbeholderen

Du trenger ikke fylle mere vann nå, det skal holde når du fylte opp i dag.

Det er jo i morgen det egentlig skal skje noe. :)

Om eggene var befruktet og fra høns som bruker å få friske avkom så kommer det nok kyllinger. Men det er aldri noen garanti, kvaliteten på rugeeggene er viktig, ikke bare at det har vært riktig temperatur og fukt.

Har ruget fra denne personen før. Bra befruktning av egg ivertfall. Fikk 11 av 13 befruktede egg denne gangen og 11 av 11 befruktede egg forrige gang. Var ikke så heldig med klekkingen da, men dette var ikke pga eggkvalitet, men pga dårlig rugemaskinen. Har fått ny siden da. Hun har også gode klekkeprosneter når hun ruger ut selv. Begynner å bli litt usikker på om de kommer noen, men skal nok klare å holde optimisten oppe til dag 21.  Hvis det ikke skjer noe da begynner jeg å lure…

gjett hva som skjedde når jeg kom hjem fra skolen! Forventa ingenting, jeg hadde jo forberedt meg på 0 kyllinger. Også piper det i egget! Så også noen eggeskall i rugemaskinen så tror noe holder på å klekke! Jeg ble så glad. Nå håper jeg st jeg våkner til en kylling (helst to). Men da lurer jeg på,hvor lenge skal jeg vente før jeg evt hjelper til?

nå har alle klekket! 7 av 8 egg egg som kom seg til lockdown klarte det! 6 av kyllingene ligger i en kasse, sover MYE. Når vi skulle flytte dem over fra rugemaskin til kasse trodde vi st det siste egget som ikke hadde klekket var dødt, men så var det hull i den og 5 min etter var den ute! Nå ligger den sliten i rugemaskinen. De 6 som klekket er bare så små og søte😍. Er det noe jeg burde ha/ tenke på angående ved å kose med dem, underlag, mat eller annet? Kan jeg gi de feks pastarester?

Dette gikk da veldig fint. 🐣 Jeg vet ikke om pastarester passer for de. Kanskje heller når de har blitt et par måneder gamle. Undulatfrø er de veldig begeistret for, næringsrike er de også. Knuste lettkokte havregryn er også fint.

Skal kjøpe undualtfrø nå helgen er over. De 7 ser friske og raske ut. En åpnet ikke det ene øye før en dag etter klekking, nå åpner den det litt. Ser at de sklir litt på avispapiret, at bena kommer litt ut, er det noe jeg burde endre på? Og hva er normalvektig for en to dagers kylling? Veide de i dag for å følge med på om de legger på seg, lurte da på om du vissste hva en to dagers kylling veier, en 7 dagers, 14 dagers veier? Dette er mix av DK og chabo.

Et veldig bra underlag for kyllinger er undulatsand. Den gir de feste til føttene, og de har sand til kråsen. 

Hva nomalvekten er avhenger av rase, det er derfor umulig å si. Chabo er jo veldig små og lette, DK er litt større. Men en spennende blanding da.

Jeg ser i et annet innlegg fra en annen her at det skrives at havregryn sveller, det stemmer for såvidt, men det gjelder ikke lettkokte havregryn. De kan godt brukes, men til nyklekte kyllinger kan den godt smuldres opp litt.

Om du har fin sand som underlag nå trenger du ikke kjøpe undulatsand. Jeg har også brukt fin sand jeg har funnet ute selv. 

Men sand som underlag er topp, det er renslig og hygienisk, samtidig som det gir godt fotfeste til kyllingene. 

Ok! Men nå har jeg et til problem, en kylling som heter Krokan har gått ned 4 gram på en dag! Alle de andre har gått opp, den har gått med. Den sover mye, og jeg har aldri sett den bæsje, spise eller drikke. Den var den siste som klekket og åpnet ikke det ene øyet den første dagen. Den er blitt kost mye med, har det noe å si? Hva skal jeg gjøre med den? Jeg kan mate den for hånd, men når jeg prøver spiser den bare bittelitt før den sovner. Vil ikke at den skal dø, den er til og med favoritten min! Jeg kan gjøre en god del for å få den til å overleve, for to pr siden, når jeg gikk i femte matet jeg en kylling hver time en uke på dagtid for å passe på at den ikke døde. 

Det er veldig viktig at de kommer i gang med spising fra dag 2 etter klekking. Da begynner den ekstra magesekken de blir født med å tømmes. Begynner de først å bli slappe og vil sove mye er det ikke bra. Noe som kan hjelpe er å gi de sukkervann, altså vann tilsatt litt sukker. Det gir de ekstra energi kjapt. Det kan hjelpe sånn at den blir mere aktiv igjen og begynner å spise. Kanskje må du gi den dette direkte i nebbet med en syringe, se bildet under.

syringe.jpg

Ok! Har kjøpt undulatfrø som den spiste en god del av, kan jeg bruke dette som en ekstra næringskilde? Har også sett at den har drukket (første gang!) OG bæsjet (første gang) i dag! Den har litt mer energi også enn det den har hatt før! Så kommer «dagens spørsmål». Når man legger de på ryggen ser det ut som de koser seg veldig og slapper av, men gjør de egentlig det? Eller bare later de som at de er døde eller noe annet?