annek Posted June 13, 2024 Report Share Posted June 13, 2024 Hei. Jeg har lyst til å prøve vaktler, og tenkte jeg skulle lage et fint hjem til de ute som de kan trives i, og lurer derfor på om jeg kan få noen tips til hva jeg kan lage av "innredning". Jeg har en plass på 2,5x1,5, hvor jeg tenkte å lage en utegård med en tøkhøyde jeg kan stå i. Denne vil få tette murvegger på to av sidene og så tenkte jeg å ha netting på de to andre og tett tak. Jeg har lest masse på nettet om at de trives godt når de har flere gjemmesteder, og at de trives godt på bakkenivå, men det jeg er litt ute etter er tips til konkrete størrelser. Eks.: Jeg tenkte å lage et lite hus hvor de kan få ly når det er ekstra kaldt eller blåser mye, og da lurer jeg på hvor stor åpning jeg burde ha for at de skal komme inn, men at kulden holdes mest mulig ute. I tillegg lurer jeg på om jeg istedenfor å ha ett stort rom i "huset" heller burde ha ett litt større, og noen små rom, og i så fall hvor store de kan være? Jeg har også lyst til å lage noen rør og kasser ute som de kan ha å gjemme seg i, og lurer litt på hvilke størrelser jeg kan lage disse i? Disse i tillegg til å feste litt granbar her og der, samt plante et par veldig små busker de kal gjemme seg bak Til sist lurte jeg på om det kunne være en idé å lage en kasse med vegger og en liten åpning til sandbadet, deres slik at sanden kanskje holder seg litt mer på ett sted, da jeg leser at de ofte roter det til litt... Håper på svar med litt forslag til mål fra dere som har hatt vaktler en stund, så slipper jeg å gjette meg til mål som de kanskje ikke kommer inn i, eller som de synes de blir for stort til at de liker det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted June 13, 2024 Report Share Posted June 13, 2024 På nettet ligger det etter hvert veldig mye info om det meste, også om vaktler. Ikke alt er like gjennomtenkt, eller er faktabasert. Vaktler er hardføre fugler som tåler den norske vinteren godt. De kan trives på et relativt lite område. Men jo større voliere en kan gi de jo bedre. Utformingen av volieren/rommet betyr en del. Når vakler blir skremt flyr de nesten rett opp. For å unngå at de knekker nakken må det enten være veldig høyt hos de, veldig lavt sånn at de ikke rekker å få stor fart opp, eller at man har ei finmasket not som tar av for støtet når de blir skremt opp. Kulde er ikke noe problem for vaktler, men vind kombinert med kulde er ikke gunstig. De bør derfor ha en levegg som skjermer for kald vind på vinteren. Størrelsen du oppgir er helt grei, men du skriver ikke noe om hvor mange vaktler du planlegger skal være der. Et lite hus til de med stor åpning i fronten høres greit ut, men å lage flere rom er unødvendig. Når du nevner gjemmesteder så er det steder hunnene kan stikke seg bort fra hannene når de blir for innpåslitne, noe annen grunn til å ha gjemmesteder er det ikke. Å legge noen rør der inne høres ut som en gode ide, også granbar de kan stikke seg inn under. Når det gjelder mål er det ikke så nøye, vaktler er ca 17-18 cm, rørene må da være kanskje ca 25-30 cm i diameter? Sandbad til de er veldig bra. Det kan være greit med en kasse som holder sanden på plass ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annek Posted June 13, 2024 Author Report Share Posted June 13, 2024 Tusen takk for svar ❤️ Jeg har funnet mye informasjon der ute, men har funnet ut at jeg liker best å lese på dette forumet da det virker som man også er litt opptatt av dyrenes ve og vel her ❤️ Jeg tenkte å starte med 5-6 vaktler, og da bare hunner, eventuelt en hann og noen flere etter hvert hvis vi ser det er plass. Det blir nok godt med le med de to veggene i mur (fra vårt eget hus), men i tillegg vurderer jeg også å ha en tredje levegg i pleksi-glass. Høyden i volieren tenker jeg i ståhøyde for meg, (ca 170cm), mens høyden i huset tenker jeg at jeg vil ha lavt slik at de ikke rekker å få fart, så der jeg tenkte da å lage huset med en takhøyde på 30cm? Og med åpning i taket for stell. Da høres det ut som det bare blir ett rom i huset, men hvor stort ville du laget det (lengde og bredde) med tanke på 5-6 vaktler? Eventuelt hvor mange vaktler synes du det er plass til i en volier på 2,5 x 1,5 meter? Og hvor stor kasse til sand vil du anbefale å ha til 5-6 vaktler? Er de der lenge av gangen, eller de mest bare innom? 😅 Beklager masse spørsmål, jeg har funnet masse info på nettet, men akkurat disse tingene har jeg ikke klart å finne entydige svar på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted June 13, 2024 Report Share Posted June 13, 2024 Med 5-6 stk blir det god plass til de ja. Hva slags tak skal du ha i volieren, netting eller fast tak? Jeg tror det hadde vært lurt med en bærnot under taket for å fange opp vaktlene om de blir skremt opp. De får bra fart på ca 170 cm. Jeg tror ikke de flyr opp når de er inne i huset, så om det er 30 eller 40 cm høyt der er ikke så viktig. Åpning i taket for stell er lurt. Om huset/skjulet til de er ca 50x60 så er det bra plass til mange vaktler. Jeg tror de i utgangspunktet vil oppholde seg mest ute. Men i de verste vintermånedene vil de kanskje trekke inn. Du kan nok ha 10-15 vaktler, kanskje flere på 2,5 x 1,5 m. De er ikke så plasskrevende. En sandkasse på 40x45 cm kanskje? De liker godt å sandbade. Det vil nok variere hvor lenge de er der i gangen, men ikke veldig mange minutter tror jeg. Ellers er det bare moro med spørsmål. Takk, takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annek Posted June 14, 2024 Author Report Share Posted June 14, 2024 Igjen tusen takk, dette var akkurat så konkrete svar jeg hadde håpet på 🤩 Jeg har mest lyst på netting i taket, men tenker nok det blir tett tak slik at de kan bruke uterommet mest mulig på vinteren også på det varmeste dagene. I vinter som var nå så ble det ned i 35 minusgrader på den kaldeste dagen 🥶 Bør man da sette inn en liten varmekilde på disse dagene? Bærnot var et veldig smart tips 😃👍 Hadde vært veldig gøy å ende opp med 10-15 vaktler der på sikt 😍 Men når du skisserte et hus på 50x60 så er vel det beregnet på 5-6 vaktler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted June 14, 2024 Report Share Posted June 14, 2024 Takk for det. Du trenger ikke å sette inn ekstra varmekilde til vaktler, du bør heller ikke gjøre det. De holder seg friskere med naturlig tilvenning til den kalde årstiden. De utvikler en tett fjærdrakt som beskytter mot kulden. Det er vind som kan være utfordrende på vinteren, men så lenge de har ly for den vil de ha det veldig bra. Det er lite trolig at alle vaktlene vil oppholde seg inne i dette rommet samtidig, de vil nok være mest ute. Dette er i utgangspunktet en vill art som trives best ute. Men et hus som er ly for snøen på vinteren er bra. Du kan godt lage det større enn jeg nevnte. Jeg ville hatt det helt åpent i fronten, uten vegg der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annek Posted June 14, 2024 Author Report Share Posted June 14, 2024 Virkelig takker og bukker igjen. Da skal datteren min og jeg i gang med byggeprosjekt i helgen 😍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strikkajon Posted August 5, 2024 Report Share Posted August 5, 2024 Frem til nå, har vi fått til dette. I drivhuset er det kalifornia vaktler. Bunn på det andre er euro og toppen kinesiske. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts