Gå til innhold

Spørsmål om enkel kam


admin

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et spørsmål pr. mail. Legger det inn her i håp om noen kan gi Teresa et svar:

................

hej

kan du hjälpa mig med en fråga?

hur kan man eliminera anlaget för enkel kam då det uppkommit i en grupp Wyandottehöns??

tack

mvh TEresa B.M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ah, der var en nøtt gitt!

Fikk en og annen hane med enkel kam på mine blå, gullrandete wyandotter. Det var alltid haner, men det kan jo være tilfeldig.

Sånn rent generelt så er det jo slik at de opprinnelige formene er dominante. Det vil i så fall bety at enkelkam bør dukke opp straks en av foreldrene har gener for dette. Det ser imidlertid ikke ut som dette er tilfelle i og med at jeg ikke avlet på enkeltkam i min besetning selvsagt, men det dukket opp likevel.

Jeg har lest en artikkel om dette også en gang, men jeg kan ikke huske hvor. Det har vel også lite praktisk betydning for avlen i den enkelte besetning. Man får bare spise enkeltkammene til søndagsmiddag, så vil det vel forsvinne ut etter hvert. Det er lett å se det på et tidlig stadium, så det er ingen grunn til å selge slike kyllinger heller. Hvis alle oppdrettere gjør jobben sin, så vil vel enkeltkammen bli sjeldnere etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått enkelkam på noen av mine sølv sort/randet wyandotter. Har passet på at de jeg nå bruker har kam etter standaren. En teori kan være at det er brukt en annen rase noen generasjoner bak for å få opp størrelsen på dyrene, og at enkelt kammen kommer av og til på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gode ved dette er at enkeltkam er den mest recessive av kamformene, og vil derfor ikke synes så godt.  :-\

Det verste med det er at recessive anlegg er vanskeligst å avle vekk. Recessive gener har en tendens til å plutselig dukke opp igjen, når du tror at du endelig er kvitt dem.

Enkel kam = rrpp (recessivt)

Ertekam = rrPP (dominant)

Rosenkam = RRpp (dominant)

Putekam = RRPP (dominant)

Mellomformene (heterozygoter) vil også se ut som en mellomting, men dette er som folk har vært inne på her ikke 100% sikkert. Det vil jo selvfølgelig være enklest å oppdage på store hanekammer.

Hvis du får enkeltkammer, så er enten begge eller en av foreldrene heterozygot for enkeltkam. (sjekk kammene deres nøye) Ikke bruk foreldrene mer i avl, ellers risikerer du bare å spre problemet i flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Sånn rent generelt så er det jo slik at de opprinnelige formene er dominante.

Nå er denne tråden noen måneder gammel, men følte for å kommentere dette allikevel.

Det skal vel være motsatt av det jeg siterer over, at det er de recessive egenskapene som er de opprinnelige, og at de dominante har dukket opp ved mutasjoner en eller annen gang i historien. Tar man f.eks. tamduer, så er den mest recessive fargen/tegningen blåbåndet (blågrå vingefarge med to svarte tverrbånd like over slagfjærene). Dette er samme farge/tegning som finnes/fantes? på ville klippeduer, som er stamformen for våre tamme duer. Det er også den dominerende fargen/tegningen på byduer, som har fått formere seg fritt.

Teoretisk sett, så vil alle fremavlede varianter av dyr som får formere seg fritt, sakte men sikkert gå mot den opprinnelige/recessive formen. Såsant ikke alle individene i utgangsbestanden er homozygot for en dominant egenskap. Dette p.g.a. at de recessive egenskapene vil kunne videreføres fra dyr med dominante egenskaper, men ikke motsatt, og man vil etterhvert få flertall av individer uten de dominante arveegenskapene.

Forutsatt at jeg ikke har totalt missforstått ett eller annet her, så kan det dermed konkluderes med at to individer av høns med enkelkam, aldri kan produsere avkom med annen kamtype, uten at det skjer en mutasjon. Mens det i en bestand med rosenkam (som i dette tilfellet), vil kunne dukke opp individer uten denne egenskapen, altså med enkelkam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel være motsatt av det jeg siterer over, at det er de recessive egenskapene som er de opprinnelige, og at de dominante har dukket opp ved mutasjoner en eller annen gang i historien.

De opprinnelige egenskapene pleier å bli skrevet med et "+" i tillegg til det genetiske symbolet for egenskapen. Så egentlig skulle f.eks ertekam i innlegget mitt tidligere, vært skrevet r+/r+, P/P.

I prinsippet har om et gen er dominant eller recessivt, ingenting å gjøre med om det er opprinnelig. Men jeg skal være med på at når en tenker efter stemmer det for mange gener, som for kam over, og også s+ for kjønnsbestemt gull.

Men i andre tilfeller stemmer det ikke. Haleløshet, som hos Araucana, heter rp (rumpless). Haleanlegg blir da Rp+ (dominant og opprinnelig).

Konklusjonen din om at høns med enkeltkam aldri kan produsere enkeltkam er helt korrekt.

En viktig grunn til at enkeltkam ofte dukker opp i besetninger med rosenkam, er at genet for rosenkam er fullstendig dominant - homozygoter (R/R) og heterozygoter (R/r+) er umulig å skille fra hverandre. Dermed har det lett for å bli slik at man bruker heterozygoter som bærer arveanlegg for enkeltkam i avlen uten å være klar over det.

Se også her: http://www.fuglepraten.no/index.php/topic,3117.0.html

Her er et par "enkle" huskeregler:

- Hvis egenskapen er dominant, vet du genotypen for alle individer som ikke viser den!

- Hvis egenskapen er recessiv, vet du genotypen for alle individer som viser den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilsvar, og må medgi at jeg ikke er noen ekspert på området. Finner emnet interessant, og har tilegnet meg noen basiskunskaper, men skal være forsiktig med å spre "uvitenhet".

Når jeg tenker meg om, så er det jo som du skriver ingen automatikk i at mutasjoner i arvemassen skal bli dominante. Ett eksempel her kan jo være blå øyenfarge hos mennesker.

Det ville vel være mer korrekt å si at de opprinnelige egenskapene er homozygote, og at men da behøver en mutasjon for å få avkom som avviker fra foreldrene i egenskaper?

Når det gjelder araucana og haleløshet, så er det vel her snakk om opprinnelig egenskap for rasen, og ikke arten? Jeg ser jo for meg at denne rasen har samme opphav som andre tamhøns. Eller er det flere stamformer fra naturen ute og går?

I mitt eksempel med tamduer vs klippeduer, så vil jo det gjelde kun for de egenskapene som er mutert dominant. Recessive mutasjoner vil jo nødvendigvis ikke gå tilbake til utgangspunktet. Jeg ser den.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...