Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Elin

Oppbevaring av rugeegg.

Recommended Posts

Vi har et kjøleskap som jeg tenkte jeg kunne oppbevare rugeeggene i mens jeg samler. Hvilken temperatur bør det være? Joda, jeg vet at jeg burde huske det, og jeg har også søkt her inne for å finne det, men hjernen er tom akkurat nå :-[) Og blir fuktigheta riktig?

Hvis du skal oppbevare eggene over en viss tid mens du samler, anbefales en temperatur på 6-8 grader og en luftfuktighet på 70-75%. Jeg vet at jeg har lest et sted at luften i kjøleskapet kan bli ganske tørr, og da anbefales det å ha eggene i en plastpose for å bevare fuktigheten. Hvis du skal oppbevare eggene i en kortere periode kan temperaturen være 10-13 dager, luftfuktigheten 70-75%.

Rugeegg må aldri oppbevares ved temperaturer over 21 grader.

var det ikkje rundt 10 grader?

Fuktigheita veiteg ikkje noko omdesverre... trudde ikkje det spelte så stor rolle før ruginga starta...

1. Eggene skal ikke lagres i kjøleskapet.

2. Benytt et rom med lite ferdsel(slamring med dører gir rystelser)

3. Temperaturen bør ligge på 12-16 grader celsius, med en luftfuktighet på ca.70%

4. Høyere romtemperatur gir kortere lagringstid.

5. Eggene må stå på et stødig underlag.

6. Bruk eggbrett eller kartonger til eggene.

7. Plasser en kloss eller lignende under den ene siden på brettet.

8. Om kvelden plasseres klossen under den andre siden på brettet.

9. Eggene skal altså skiftesvis helle mot venstre og høyre.

10. Eggene vendes to ganger for dagen for å unngå at hinnen på egget fester seg mot innsiden av egget.

11. Følges ovenstående kan eggene lagres ca.14-16 dager.

12. Andeegg har ikke så lang lagringstid som hønseegg, 7-10 dager.

13. Før eggene legges i maskin eller under fostermor, bør de få noen timer i romtemperatur for å unngå en brå temperaturøkning.

14. Desto ferskere egg desto bedre klekkeresultat.

Kilde: Prydfugler.no  :)

Kjøleskap er selvsagt ikke den ideelle oppbevarinsplass, men umulig er det ikke! Siterer fra "årets gang med racehøns" av Eigil Nielsen: Det kan oppnås et hæderlight rugeresultat af æg oppbevaret i køleskab. Men på grund av den ofte tørre luft i køleskabet, skal eggene være i en lufttætt plastpose, dette for å forhindre udtørring. sitat slutt.

Jeg har selv ruget egg som har vært oppbevart i kjøleskap, både hønseegg, andeegg og vaktelegg, med absolutt brukbart resultat.

Enig i det andemor. Det burde nok heller stått: Bør ikke oppbevares i kjøleskap. Årsaken er som du nevner at de kan tørke inn. Noen ganger kan det likevel være hensiktsmessig å bruke et kjøleskap, som når en ikke har andre egnede steder å bruke.

Takker for svar. Årsaken til at jeg tenkte på å ha dem i kjøleskap var at jeg plutselig hadde et kjøleskap ledig  ;D, og tenkte at der ville iallefall temperaturen bli stabil. Men så tenkte jeg ikke på fuktigheta da  :) Så det blir nok ikke kjøleskap. Så er det bare å håpe at fuktigheta blir riktig uansett.

Så gode svar du har fått!

Jeg lurer på om egget skal stå med spiss eller butt ende ned i eggekartongen? Eller spiller ikke det noen rolle?

Så gode svar du har fått!

Jeg lurer på om egget skal stå med spiss eller butt ende ned i eggekartongen? Eller spiller ikke det noen rolle?

Egget skal stå med den spisse enden ned  :)

Hva er egentelig grunen for at dom skal stå med spisen ned? i reiret til ei f.eks vill fasanhøne ville dom ligi på siden.

Hva er egentelig grunen for at dom skal stå med spisen ned? i reiret til ei f.eks vill fasanhøne ville dom ligi på siden.

De kan godt ligge på siden, men det passer dårlig hvis man oppbevarer de i en eggekartong. Grunnen til at de skal stå med den spisse enden ned er at da vil ikke innholdet i egget presse på luftblæra.

• Create New...