Jump to content

En "haug" med spørsmål!

Strikkajon

Recommended Posts

Vi har 10 vaktler, der 5 er jumbo, 5 vanlige eurovaktler, 2 par med Kalifornia vaktler og 2 par med dverg vaktler. 

Spørsmål nr en: Hva bruker dere som for? Hørte at fryd kylling er fint og funker hele livsperioden.. men leser noen steder at den har litt lavt protein innhold til halv voksne blant annet? 

(selv tester jeg en konto av kylling for, viltfrø og undulat blanding med ekstra gresskar og solsikke frø for og øke protein mengden i for) 

Hos meg er Kalkun 5 etc en "må være nærings kunde" på felleskjøpet så ikke testen den. 

Spørsmål nr 2: Hvordan ser "hønsehuset" deres ut? Jeg velger og ønsker ikke no netting bunn for stor oppdrett så har gjort om et drivhus til kalifornia vaktene, og snekret selv til de andre. Det vi bruker sagflis for og enkelt kunne bytte ut. 

Men etterstreber alltid perfeksjon så ønsker litt mer inspirasjon og ideer som jeg sikkert ikke har i mitt! :)

Send gjerne bilder!! :) 

Spørsmål nr 3: For at de skal gå ute på vinteren (Fredrikstad har ikke akkurat kalde vinteren) bruker dere varme annet en i vann kilden ? 

Takk for svar! 

Jeg har hatt flere runder med diskusjon med foreksperter hos Felleskjøpet. Vaktler trenger et litt mere proteinrikt for enn høns. Det går greit å bruke Fryd kylling hele livsperioden, men kalkunfor har mere proteininnhold og gunstige fettløselige aminosyrer. Også for til slaktekylling er bedre enn for til eggleggere, som denne: Oppdrett kylling 2E

Diverse frø som du nevner er fint å blande inn, de er rike på protein.

Du bør ikke bruke varme på vinteren, de utvikler kraftig fjærdrakt selv gjennom høsten. Kunstig varme gir dårlige helse. Vaktler tåler vinteren med lave temperaturer godt. Kaliforniske toppvaktler bør ha et hus å være i på vinteren. De kommer jo opprinnelig fra et varmt og tørt klima.