Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har 4 påfuglegg i maskina for første gang. Ett egg klekket på dag 29, men ikke de tre andre enda. Sist lysing før lockdown viste god utvikling i alle eggene men det var litt vanskelig å se. Spørsmålet mitt er derfor: hvor lenge skal eggene ligge i maskina før man anser eggene som ikke klekkes som en tapt sak? Lar de selvfølgelig ligge enda, men lurer likevel 😊

Posted

Dag 29 er normal klekketid. Vanligvis klekker de ferskeste eggene først. Er de andre lagt noen dager senere kan det føre til at de klekker en dag eller to senere. Går det mere enn tre dager etter normal klekketid så er sjansen for klekking liten. I og med at det ene egget klekket som normalt har nok temperaturen i maskinen vært riktig også. Er det noen tideler for lav temperatur kan også det føre til sein klekking.

Posted
admin skrev (På 14.8.2024 den 14.16):

Dag 29 er normal klekketid. Vanligvis klekker de ferskeste eggene først. Er de andre lagt noen dager senere kan det føre til at de klekker en dag eller to senere. Går det mere enn tre dager etter normal klekketid så er sjansen for klekking liten. I og med at det ene egget klekket som normalt har nok temperaturen i maskinen vært riktig også. Er det noen tideler for lav temperatur kan også det føre til sein klekking.

Håper flere klekker snart. Tok kyllingen kjapt ut og dusja over egga med spruteflaske før jeg lukka igjen, men han er ensom, stakkar. Han deler rom med to andunger og to vaktler, men han hakker sånn på dem at han sitter i arrest 🫣

• Upvote 1