JHB Posted January 1 Report Share Posted January 1 Hei! Jeg trenger noen raske råd, jeg startet opp med 5 høner i høst, 3 stk brune italienere og 2 hvite. I starten var det litt små hakking fra de hvite, men jeg fikk beskjed at dette var bare flokken som skulle finne sin rangordning. Nå har det derimot blitt full rasekrig der inne, og de hvite klarer ikke å la de brune være i fred. Alle brune mangler litt fjær på baken, men hun ene har nå begynt å få et blodig sår. Jeg har også sett spesielt den ene hvite kaste seg over en brun, sette seg på henne og hakke i vei. De jages vekk fra mat og oppleves å leve i konstant frykt. Jeg har godt med sagflis innendørs og ute har de halm å rote i, de har fått en huske og en lekeball og jeg strør litt mat rundt i utegården hver dag så de skal ha noe å grave etter.. ingen ting har roet ned situasjon og jeg har nå sett meg nødt til sette opp et midlertidig hus for de 2 hvite. De har nå bodd der i 2 dager, så prøvde jeg å introdusere hun ene hvite inn til de brune igjen, men første hun gjorde var å angripe de, og hakke i vei.. Er det noe mer jeg kan prøve eller er det bare å gi opp og kvitte meg med de 2 hvite ? Håper på raske svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted January 3 Report Share Posted January 3 Tja, det høres litt krevende ut. Er det verpehøns(industrihøns) du har så er brune høns roligere enn de hvite. Vanligvis finner de seg til rette i en slags rang etter en tid. Hadde du hatt en hane så ville han sørget for ro i flokken. Han ville vært de ubestridte sjefen. Når de ikke er en hane i flokken blir rangordningen mere diffus, og "kranglete" høns ødelegger roen i flokken. Når det ikke løser seg/roer seg etter en ukes tid blir det enten å skaffe seg en hane, eller ta ut de to hvite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHB Posted January 6 Author Report Share Posted January 6 Takk for svar! Jeg har besluttet å ta ut de hvite og heller kjøpe flere brune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted January 6 Report Share Posted January 6 Kom gjerne med en oppdatering når de nyankomne brune har vært en ukes tid sammen med "sjefsgjengen". 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts