Atle. L Posted January 16 Report Share Posted January 16 Hei, i sommer så fikk jeg noen kyllinger til gårds, 4 Sussex, og 6 Brahman. Jeg så ikke forskjell på dem så jeg håpte at det skulle bli 9 høner, og 1 hane, og lenge så det bra ut, men det ble 5 haner. 3 Sussex, og 2 Brahman. De var veldig rolige, men etter hvert så stoppet hønene å legge egg, og jeg forstod at noe var galt. Fant så ut at når den ene hanen paret seg med en høne så skulle alle de andre hanene gjøre det også, med den samme høna. Vel jeg vet ikke om hønene likte det eller ikke, men jeg bestemte meg for å slakte 3 Sussex haner. Så senket julefreden seg over gården, og hønene begynte å legge egg dagen etter. I dag så oppdaget jeg at den ene hanen som jeg har igjen jaget den andre hanen rundt inni hønsegården, og at det eneste sted hvor han fikk være i fred var på den øverste vaglen. Vel det var presentasjonen av min hønseflokk, og nå kommer et spørsmål. Hvis det nå blir at jeg må slakte en av de gjenværende hanene, hvem skal jeg velge, den aggressive, eller den snille? Til den aggressives forsvar så er den flink med hønen, går mellom meg, og hønen hele tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted January 20 Report Share Posted January 20 Det er lett å tenke at det beste er å beholde den snille hanen. Dersom du tenker på videre avl, så gir aggressive haner vanligvis bedre befruktning av eggene. De er rett og slett mere virile for å bruke et annet ord. Derfor blir det en avveining hva du vil vektlegge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts