Embla Juvet Posted April 20, 2025 Report Posted April 20, 2025 Hei! Jeg er relativt ny til duehold har hatt andre fugler men fikk duer for ca halvannet år siden Hu ene har akkuratt klekket ut 2 kyllinger men hver gang jeg kommer inn er hun ikke ved kyllingene sine. Er dette vanlig? Hun andre som også har klekket ut kyllinger ligger på dem 24/7 og er veldig på å forsvare dem men, hun her lar liksom kyllingene sine være alene en god del av dagen. Kyllingene hennes er ca en uke nå hun var mer på de når de var mindre. Jeg har fortsatt på varmelampe fra vinteren og tør ike ta den vekk I tilfelle de fryser I hjel, er Jo ikke veldig kaldt nå (gjennomsnittlig 10 grader) men er fortsatt litt bekymret. Er det vanlig at moren og faren er så sjeldent med kyllingene sine? Og er dette relatert til varmelampen? Er det noe jeg kan gjøre for at moren passer bedre på kyllingen og burde jeg begynne å mate de selv? Quote
Embla Juvet Posted April 20, 2025 Author Report Posted April 20, 2025 Har sett at foreldrene har matet kyllingene ett par ganger og kyllingene er helt rolige Quote
admin Posted April 20, 2025 Report Posted April 20, 2025 Det er litt uvanlig å bruke varmelampe til duer. Det er mulig det er varmelampen som gjør at duemor ikke ligger og varmer ungene mere. Men du ser på kroen til ungene om det er mat der, eller kjenner om det er mat der. Er det det så er det ingen fare. Da mater hun de jevnt. Quote
Embla Juvet Posted April 21, 2025 Author Report Posted April 21, 2025 Okei, takk for hjelpen tatt vekk varmelampen nå, hadde den egentlig bare for de kaldeste ukene i vinter men da de begynte å legge egg overalt lot jeg den bli pga like bekymringer l, kjent på kroa og ser ut som at den er full gjevnt 1 Quote
Recommended Posts