CamillaSandøya Posted May 7 Report Posted May 7 Vi har egg i rugemaskin og jeg har gjort feil innstillinger på dager så de har ikke blitt vendt på 8 dager. Er det bare å kaste eggene og gi opp dette forsøket? Ser ikke noe liv inne i eggene når jeg har lyst endel av dem. Det var relativt nylagte egg, men etter over en uke i maskin er de vel ikke å anse som lagret for ruging senere? Mvh Camilla Quote
admin Posted May 7 Report Posted May 7 Hei, du må ikke kaste eggene. Forsøk gjort på ruging av egg uten vending har vist at det skjer utvikling inne i egget uansett, selv om klekkeprosenten kan bli dårligere. 8 dager uten vending trenger ikke betyr så mye. Er det de første 8 dagene i maskinen så har det sannsynligvis ikke noe betydning. Begynn å vende de nå og sjekk de igjen om 3-4 dager, da vil du mest sannsynlig se utvikling av et kyllingfoster inne i eggene. Quote
CamillaSandøya Posted May 7 Author Report Posted May 7 Tusen takk for svar, og puhhh... Vil det si at jeg må beregne 21 dager fra nå eller evt at vi må regne med å legge til noen dager? 1 Quote
admin Posted May 7 Report Posted May 7 Om temperaturen ligger på det den skal så begynner de å klekke etter ca 20-21 dager likevel. 🐣 Eggene som er "yngst" begynner å klekke først. 🙂 Quote
Recommended Posts