CamillaSandøya Posted May 7, 2025 Report Posted May 7, 2025 Vi har egg i rugemaskin og jeg har gjort feil innstillinger på dager så de har ikke blitt vendt på 8 dager. Er det bare å kaste eggene og gi opp dette forsøket? Ser ikke noe liv inne i eggene når jeg har lyst endel av dem. Det var relativt nylagte egg, men etter over en uke i maskin er de vel ikke å anse som lagret for ruging senere? Mvh Camilla Quote
admin Posted May 7, 2025 Report Posted May 7, 2025 Hei, du må ikke kaste eggene. Forsøk gjort på ruging av egg uten vending har vist at det skjer utvikling inne i egget uansett, selv om klekkeprosenten kan bli dårligere. 8 dager uten vending trenger ikke betyr så mye. Er det de første 8 dagene i maskinen så har det sannsynligvis ikke noe betydning. Begynn å vende de nå og sjekk de igjen om 3-4 dager, da vil du mest sannsynlig se utvikling av et kyllingfoster inne i eggene. Quote
CamillaSandøya Posted May 7, 2025 Author Report Posted May 7, 2025 Tusen takk for svar, og puhhh... Vil det si at jeg må beregne 21 dager fra nå eller evt at vi må regne med å legge til noen dager? 1 Quote
admin Posted May 7, 2025 Report Posted May 7, 2025 Om temperaturen ligger på det den skal så begynner de å klekke etter ca 20-21 dager likevel. 🐣 Eggene som er "yngst" begynner å klekke først. 🙂 Quote
Recommended Posts