Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg flytter inn i et hus med en større eiendom, og ser på mulighetene for å anskaffe høner. Området hvor hønsehuset skal plasseres, er dessverre et lite stykke unna boligen - og dermed også et stykke i fra eventuell strømforsyning. Planen er å ha et sted mellom fem og syv høner sammen med én hane. Usikker på eventuell rase, men synes typisk Sussex, Rhode Island Red, Wyandotte, Plymounth Rock er pene. Alternativt er ISA høner og en ubeslektet hane av ett eller annet slag. 

Hvordan har andre løst dette? Er det strengt tatt nødvendig med varme i et hønsehus på Vestlandet? Dette er ved kysten, og vi har de siste årene hatt milde vintre, men perioder med kulde ned mot -10. 

Solcellepanel virker å være for dyrt og ugunstig rent geografisk. 

Posted

Høns utvikler en tykk fjærdrakt gjennom høsten dersom temperaturen synker. Det viktige er at de har et hus som holder de unna kald vind og trekk på vinteren. 

Et oppvarmet hønsehus vil bli en yngleplass for midd og annet utøy. Helsemessig vil hønene ha det bedre uten et oppvarmet hønsehus.

Det er andre utfordringer dersom det ikke er strøm i hønsehuset. De vil nok slutte å legge egg en lengre periode i den mørke årstiden. Men når dagene med mere lys kommer tilbake vil de begynne å legge egg igjen.

Det blir også litt vannbæring for å erstatte vann som fryser, men det er du sikkert obs på. 🙂

Posted

hei. Til admin. Er noen år siden jeg har hat høns nu tenker kanskje ha høns igjen men vil det ikke hjelpe ha lys med tids ur? jeg husker ikke hvor varmt jeg brukte ha det. hva tenker du om ha mellom 5 og 10 grader?

Posted
Benjamin skrev (13 timer siden):

Hei!

Jeg flytter inn i et hus med en større eiendom, og ser på mulighetene for å anskaffe høner. Området hvor hønsehuset skal plasseres, er dessverre et lite stykke unna boligen - og dermed også et stykke i fra eventuell strømforsyning. Planen er å ha et sted mellom fem og syv høner sammen med én hane. Usikker på eventuell rase, men synes typisk Sussex, Rhode Island Red, Wyandotte, Plymounth Rock er pene. Alternativt er ISA høner og en ubeslektet hane av ett eller annet slag. 

Hvordan har andre løst dette? Er det strengt tatt nødvendig med varme i et hønsehus på Vestlandet? Dette er ved kysten, og vi har de siste årene hatt milde vintre, men perioder med kulde ned mot -10. 

Solcellepanel virker å være for dyrt og ugunstig rent geografisk. 

Det jeg husker når man skal ha høns uten varme så må man passe på høns/hane med stor kam kan få frost skade på kammen spesielt hanen han klarer ikke putte hode under vingen 

Posted
sfanett skrev (8 timer siden):

hei. Til admin. Er noen år siden jeg har hat høns nu tenker kanskje ha høns igjen men vil det ikke hjelpe ha lys med tids ur? jeg husker ikke hvor varmt jeg brukte ha det. hva tenker du om ha mellom 5 og 10 grader?

Heisan, det var trivelig å se deg aktiv her igjen. Jo, tidsur er lurt å bruke. Det brukte jeg da jeg hadde høns også. Det holder med mellom 5 og 10 grader ja, da holder vannet seg frostfritt også. De spiser noe mere når temperaturen er lav, men som nevnt over så er det lurt å holde temperaturen nede for å unngå oppblomstring av utøy inne.

Posted
admin skrev (3 timer siden):

Heisan, det var trivelig å se deg aktiv her igjen. Jo, tidsur er lurt å bruke. Det brukte jeg da jeg hadde høns også. Det holder med mellom 5 og 10 grader ja, da holder vannet seg frostfritt også. De spiser noe mere når temperaturen er lav, men som nevnt over så er det lurt å holde temperaturen nede for å unngå oppblomstring av utøy inne.

er nu her ser om det er noe spende her. bror min har vis ikke varme til sine høns vis han har noe så er det ei varmelampe. får også egg hele året vis jeg ikke tar mye feil. jeg ordnet han tidsur husker ikke hvor lenge 12 til 14 timer trur jeg

Posted

Ja, de legger egg uansett dersom dagen er lang nok. Jeg hadde 4-5 verpehøns, lohman, i et utebur med bare netting og en hel vegg. De la egg som bare det i -15 grader. Fjærdrakten ble tykk og veldig fin, ingen sykdom.

• 3 months later...