Jump to content

"Byttering" for grå jærhøns???

Arnt

Recommended Posts

I dag klekket tolv kyllinger av grå jærhøns hos meg. Eggene fikk jeg fra en her på forumet.

Vi som har disse er vel stilt over for samme dilemma når vi skal avle videre på dem: Det blir dugelig med innavl. Har derfor lyst til å foreslå en "byttering" etter samme mønster som værringene i saueavlen. Det vi gjør da er at vi med jevne mellomrom (eksempelvis annethvert år) sender egg til hverandre på følgende måte: deltaker 1 sender alltid til deltaker to som alltid sender til deltaker tre osv. Nummer 1 mottar alltid egg fra siste deltaker. På denne måten kan vi minimere innavlseffekten til tross for at det tilføres lite dyremateriale. I tillegg bør vi selvfølgelig ta inn andre grå fugler i avlen dersom vi kommer over noen.

Jeg vet det er noen der ute som sitter på slike fugler og lurer derfor på om noen vil være med på noe sånt?

Dersom det er flere som vil ha grå jærhøns kan jo de også melde sin interesse her så de også får delta i ringen etter hvert!

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Ikke all verdens respons her desverre :-\

hadde håpet at flere slengte seg med på dette! Jeg har bestilt ringer til mine grå nå og kommer til å stille dem på utstilling til høsten. Blir spennende å se hva responsen blir på det.

Benjamin: hvis du går på hjemmesiden min finner du en artikkel om jærhøns og i den er det et bilde av to haner som sloss. Den til høyre er grå. Litt lenger ned er det et bilde av tre halvstore kyllinger og også her er den til høyre en grå hanekylling. Enda et bilde finner du om du går inn på "til salgs" og deretter inn på "fjørfe". Hanen som går sammen med ei høne er også grå.

Jeg kommer sikkert til å få grå haner til overs i år, og dersom noen som har jærhøns i dag ønsker å gå over til grå kan de få hane fra meg. Dette betinger at de er seriøst interesserte i å holde grå jærhøns i framtiden.

Hm! Nå ble jeg veldig nysgjerrig! Hvis du skal stille ut, så lurer jeg på følgende: blir disse dyrene meldt på under gul/brun eller brun/gul jær? Dette er jo de to godkjente fargene, de "grå" er jo feilfargede utgaver av de to disse fargene.

Hei

Høres spennende ut med de grå jærhønsa. Som dommer ville jeg nok gitt poeng på vanlig måte på dommerkortet og så gitt 0 på punktet for farge og fjærdrakt slik at sluttsummen ble 0, dette dersom den var påmeldt som grå. Siden den fargen ikke er godkjent. Men dette er jo ikke egentlig en ny farge da den jo har eksistert fra gamle dager, derfor burde det være enkelt og få den godkjent i standarden. Man må jo kunne vise til at man kan avle fram den rette fargen i flere generasjoner før den vil bli godkjent, men det burde kunne gå greitt.

Foreslår at du tar kontakt med dommeringen for og høre hvordan du skal gå fram for og få den godkjent. Kanskje den kan bedømmes/vurderes som ny farge allerede til høsten.

Hilsen Finn

Det var veldig gode og spennende signaler Finn. Hadde vært riktig flott dersom restene av de gamle landhønsene jærhøns er en del av hadde blitt akseptert også i grå i standarden.

Edit: Kan godt tenke meg å bli med på dette jeg også. (bytteringen)  :)

Ikke all verdens respons her desverre :-\

hadde håpet at flere slengte seg med på dette! Jeg har bestilt ringer til mine grå nå og kommer til å stille dem på utstilling til høsten. Blir spennende å se hva responsen blir på det.

Benjamin: hvis du går på hjemmesiden min finner du en artikkel om jærhøns og i den er det et bilde av to haner som sloss. Den til høyre er grå. Litt lenger ned er det et bilde av tre halvstore kyllinger og også her er den til høyre en grå hanekylling. Enda et bilde finner du om du går inn på "til salgs" og deretter inn på "fjørfe". Hanen som går sammen med ei høne er også grå.

Jeg kommer sikkert til å få grå haner til overs i år, og dersom noen som har jærhøns i dag ønsker å gå over til grå kan de få hane fra meg. Dette betinger at de er seriøst interesserte i å holde grå jærhøns i framtiden.

Jeg kan kanskje i sammarbeid med en annen ha denne rasen. Men dette er bare tanker enda.

Begynner å bli sving på denne tråden nå 8)

Jeg stiller fuglene etter råd fra Jonas Jærstad fra Landbruksmuseet. Hvis jeg forsto han rett i telefonen så var det vanlig framgangsmåte å få nye farger inn i standarden å stille dem på minst tre utstillinger. Usikker på om dette er rett da ???

Jeg kan godt ta kontakt med en dommerring om det er nødvendig, finner jeg denne på sidene til NRFF?

Det burde egentlig være en formalitet å få dem godkjent, for det er jo uomtvistelig at de er renrasede jærhøns. Det samme kan jo ikke sies om dvergjærhøns og de ble jo godkjent...

Aller helst ville jeg sett at definisjonen for raser beveget seg vekk fra de rigide rammene som har vært vanlig siden det ble moderne å ensrette all avl etter utseende i tillegg til bruksegenskaper. Det jobbes for å godkjenne raser innen videre rammer blant annet på gamle saueraser. Hadde dette blitt en trend ville det blitt rene frelsen for landrasene slik jeg ser det. Det ville da blitt mulig å stille blommehøns og islandshøns eksempelvis, selv om disse rasene har et veldig varierende utseende.

Ta kontakt med finnloge, så vil jo han kunne forklare deg hvordan du får kontakt med Norsk dommer ring, de har en egen spesialklubb under NRFF. Mulig det står noe på NRFF.s hjemmeside også.

Det er helt riktig at dyrene må stilles ut på tre utstillinger.

Synes ikke det bare er en formalitet å få dem godkjent. Husk at det skal kunne avles ensartede dyr i flere generasjoner før de blir godkjent. Dvergjær ble jobbet med i mange år før de kunne godkjennes, og de er da absolutt renrasede nå!

De svenske landrasene finnes ikke i noen standard, de er jo også svært forskjellige i utseende. Her i landet har vi jo kun hatt en eneste norsk landrase siden først på 1900tallet, og det vil nok ta sin tid før en ny variant av disse kan godkjennes vil jeg tro. Så hvis du vil prøve å få disse såkalte grå godkjent så er er det nok denne veien man må gå, et omstendelig arbeid riktignok, men det må da være et interesant arbeid vil jeg tro?

En trenger ikke være rakettforsker for å høre at du er skeptisk her andemor, det holder med vanlig mannlig intuisjon (altså er det overtydelig ;D). Jeg skjønner ikke det i det hele tatt, men nok om det.

Det jeg mente med dvergjærene er at de ikke kun inneholder jærhøns slik de grå gjør. For å få dem små måtte annet blandes inn og så måtte dette avles til det avlet ensartede dyr. Dette har de lyktes utrolig godt med, den er jo en tro kopi av sin store variant, men jeg mener den ikke er like norsk om du vil. Om jeg måtte velge mellom å redde dvergjærhøna og den grå varianten ville valget således vært enkelt. Heldigvis er det ikke snakk om enten eller her, men begge deler :P

Når det gjelder raseavl synes jeg du misser poenget mitt. Det finnes flere måter å avle en rase på, poenget er bare å ta vare på de egenskapene som er viktige. For landhønene vil dette være egg, og høna legger like mye egg om den er grå, gul/brun eller brun/gul. Den ville også lagt like mye egg om gutta på jæren som foretok den strenge utvelgelsen av avlsdyr til dagens jærhøns hadde gått kun etter produksjonsegenskaper, og ikke etter utseende i tillegg. Dette med likt utseende var noe som hadde stor appell for folk på den tiden fordi det var da de for alvor startet husdyravl etter produksjonsegenskaper her i landet. Av en eller annen grunn mente de at dyrene måtte se like ut også. På den måten har mange gamle norske raser som hadde stor diversitet i utseende (men som absolutt fortsatt var samme rase) nå blitt redusert til en temmelig ensartet masse. Eksempler på dette er norsk lundehund, norsk buhund, sidet trønder nordlandsfe, og selvfølgelig den vi snakker om her, den gamle norske hønserasen. Det gjør dem jo lettere å kjenne igjen, men jeg tror nok ikke det gavner rasene i dag for når folk skal velge en rase går de gjerne etter utseende og da velger de ikke de norske utrydningstruede rasene om de ikke liker utseende! Hadde rasene sett mindre like ut er det større sjanse for at de ville gjort det. Mange liker jo også å ha en fargerik gjeng av høns på tunet og det kunne de hatt med kun en rase om grunntanken i avlen hadde vært annerledes. Det jobbes som sagt med dette for eksempelvis grå trøndersau. Her byttes rasestandard ut med en raseramme. Dette gjør at mer av den opprinnelige sauen blir ivaretatt. Bruksegenskapene er fortsatt der (i dette tilfelle spesielt den gode ullkvaliteten), men størrelsen (som jo ikke har noe med bruksegenskapen ullkvalitet) kan variere, slik den har gjort det til alle tider med denne rasen.

Jeg innser at det er større sjanse for snøballkrig i helvete enn å få til å revolusjonere rasetenkingen, og det er heller ikke hensikten. Mange gamle raser fra utlandet har jo helt distinkte utseende fordi dette var en del av hensikten i utgangspunktet. Det var det ikke med de gamle landrasene, der var det kun bruksegenskaper de var ute etter, ikke om den var grå eller gul eller brun eller rosa om du vil ;D ;D

Vi har vel diskutert dette i en tidligere tråd også, så det er vel ikke mye nytt å få ut av skyttergravene våre, men jeg vil nå likevel prøve å få min kjære norske høne til å se enda litt mer ut som originalen ved å få godkjent den grå innenfor de trange rammene vi har i utstillingsavlen i dag. Jeg skjønner det er en stor oppgave, men mener det burde kunne la seg gjøre om jeg får litt hjelp fra andre. Ensartet er den jo allerede, alle kyllinger i disse klekkingene er grå. Ingen av de andre fargene, eller andre farger, dukker opp.

Skal ta kontakt med Finn Loge og spørre om veien til målet, men først må jeg stoppe munnen på tre unger som har skreket på mat under hele dette innlegget :)

Riktignok er jeg, som du hevder, skeptisk. Men mitt innlegg var kun ment som en informasjon til deg, ettersom du var usikker på visse ting.

Glemte å nevne at hvis man skal få en ny farge godkjent, så  tror jeg at årets avkom må  stilles på landsutstillingen, og ikke på lokalutstillinger.

Tar i mot all informasjon med takk jeg! Mye av forrige innlegg var en kommentar til din åpenbare skepsis ja. Tar meg den frihet å utbrodere tråden litt siden det var jeg som startet den ::P

Det er vel likevel et poeng å komme tilbake til utgangspunktet som var en byttering.

Så langt har jeg registrert følgende deltakere foruten meg selv:

Siw som allerede har grå og Benjamin og Tormod som da sikkert vil ha + arni94 som kanskje vil ha ;D

Er det flere som vil være med? Hadde vel ikke vært så dumt å få inn flere som allerede har slike?

Vi har jo en utfordring når det gjelder dyremateriale. Vet ikke hvordan det vil slå ut å blande inn jær av andre farger. Hvis de ikke avler fargerent lenger da er vi i hardt vær har jeg skjønt. Skulle fått tak i nye grå haner og høner fra andre linjer. Hadde jo et par til så sent som i fjor jeg, de hadde vært gull å ha i år, men de er døde nå desverre. Ber derfor om at folk som får slike "raringer" i jærflokken sin tar kontakt så jeg og resten av ringen kan få inn noe friskt blod!

Har jo bare 13 små kyllinger av de grå nå jeg + en lys og en mørk voksen høne og en mørk, voksen hane. Har også fire mørke kyllinger (3 haner og ei høne). Jeg har derfor ganske mye materiale å ta av. Kommer til å følge disse med hensyn til rasestandarden utover og plukke ut de beste. Tror kanskje likevel det trengs ny hane til disse snart. Hvis ikke blir det sikkert små og dårlige individer snart. Eggstørrelsen vil vi sikkert også få problemer med.

Er derfor først og fremst ute etter grå haner fra helt andre linjer. Folk som kjøper egg fra Hvam vil helt sikkert få en del av disse på slump. Hadde vært fint å fått tak i en sånn! Om ikke jeg får tak i holder det jo at noen andre i ringen gjør de for da får jo alle i ringen glede av den i neste generasjon ved bytting!

Hvis ikke annet byr seg må vi jo bytte innbyrdes slik du foreslår Siw, men, som sagt, vi vil trenge blod utenfra før eller siden!

For å få den grå Jærhønsen din godkjent må du nok gå som dere sier gå en lang vei. et av målene i 1921 som også i dag må være gjelende er kjønsvisende kjylinger. brun-gul den kjønsvisende dunfargen ved hanekyllingen er mørke-brun med enstor utflytende nakkeplet. dunfargen ved hønekylingen er mørkgrå med en liten lys nakkeplet. Gul-brun er dun fargen ved hanekyllingen er nærmest ensfarget gul mens hønekylingen er gul med en brunlig nakke og rygststripe. jeg har set de grå på en visning en gang tror det var helerud sletta, den gang ble de kaldt Vikinghøns.

kansje det er veien dere må gå? slipp jærhøna og kall den noe annet. kunne tenke meg å vite hva farge er det på løp, hagelapper.

Kjenner de andre fargene ja. Har hatt jærhøns i flere år nå. Det var jo slik jeg kom borti den grå også, jeg fikk tre, fire grå haner og to høner ved en tilfeldighet i avlen.

Foruten fargen er den helt lik andre jærhøns. Det er jo ingen andre forskjeller på dem enn det er mellom de to godkjente fargene. Synes derfor det blir mest naturlig å kalle dem jærhøns og ikke finne på et annet navn.

Kyllingene er kjønnsvisende som de andre fargene. Du kan tenke deg en mørkere variant enn de brun/gule. Hønene har en liten lys flekk i nakken og hanene har en større, mer uregelmessig flekk. Som for de andre fargene er det også slik at de får ulik farge på fjærdrakten forøvrig ganske raskt.

Jeg har tatt bilder som jeg skal legge ut på hjemmesiden min når jeg rekker det.

Hadde vært interessant å høre hvem som stilte dem ut på Hellerudsletta, du husker ikke navn eller noe sånt?

Vil du være med kanskje :)?

Satt og kikket gjennom tråden igjen nå, og ser jeg har glemt å svare på farge på løp og hakelapper. Litt vanskelig å svare på hvordan kyllingene blir siden de er unge enda, men du kan jo kikke på bildene på hjemmesiden min. Har tre bilder av haner der. Du finner dem under disse sidene:
/>http://www.teiahaugen.net/index.php?id=75 her ser du bare fjærfarge og litt av kammen på det øverste bildet. lenger ned ser du bilde av en grå hanekylling når den er vesentlig yngre. Som du ser avviker ikke fargen på løp fra de andre.
/>http://www.teiahaugen.net/index.php?id=62 på det øverste bildet her ser du samme hanen. Her vises både løp og hakelapper selv om det er litt avstand. Har også tatt flere bilder av kyllingene nå. Skal legge dem ut når jeg får tid...

Er du utålmodig kan jeg sende deg et par stykker så du får se om du sender meg en mailadresse!

Er fortsatt ute etter folk som vil være med + alle råd og tips dere måtte ha også! Synes jeg har fått en dem matnyttig allerede ^smiley

Ja, vi holder nå på litt. Jeg for min del tar masse bilder for tiden for å vise hvordan kyllingene utvikler seg. Som det har blitt nevnt her, så er det viktig med kjønnsvisende kyllinger. Tar derfor bilder for å vise dette. De er jo ikke så ulike den brun gule fargen når det gjelder dette.

Vi har vel også organisert oss sånn litt løst vi som skal bytte oss i mellom. Tipper vi kan holde omkring 60 høner til sammen, og det er jo litt å velge i!

Når det gjelder utstillinger, så tror jeg trønderklubben kan ta med fugler til landsutstillingen for meg + at jeg stiller dem på den lokale utstilingen i Trøndelag i tillegg. Flere utstillinger har vi ikke diskutert ennå.

Har vært og kikket på NRFF sine sider om kontaktinformasjon til dommerring, uten hell. Det er kanskje noen her som kan hjelpe meg med den biten?

Dette med grå jærhøns virker spennende syns jeg-og jeg kunne godt tenkt å skaffe meg noen,men har desverre ikke plass til å ha de adskilt,og da blir jo litt av vitsen borte..Det får bli om noen år!

-Men det jeg skulle si,Dere som trenger nytt blod,hvorfor kontakter dere ikke hvam og spør om de kan holde av noen grå,hvis det klekker noen? De har vel omtrent 2000 høns(Hvis jeg ikke har misforstått) Og de klekker kyllinger med gjevne mellomrom,så det må jo dukke opp noen grå jærhøns??

-og kan noen legge ut noen bilder av de grå hønene?? jeg har bare sett av haner og kyllinger! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...