admin Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Vi er så smått i gang med å lage et bildegalleri av grå jærhøns. De ligger i et eget undergalleri under jærhøns. Dersom noen ser det dukker opp nye innlegg i forumet for jærhøns med bilder fra galleriet uten særlig tekst, så er forklaringen at det er automatisk genererte innlegg i forumet når et nytt bilde legges inn. Denne funksjonen er aktivert bare i galleriet for grå jærhøns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Jeg har mangelfulle kunnskaper når det gjelder dette med den grå jærhønsa, og må derfor stille noen spørsmål: Jeg ser at det er stor variasjon i fargene på de jærhanene og høna jeg hittil har sett bilder av. De på hjemmesiden til Arnt er lys grå (stripet?), den høna som ble lagt inn i går (foto Siw) er svært mørk, og de to hanene som det er bilde av i dag (foto Siw) er helt lyse, nesten hvite? Mulig med en svak gråstriping, vanskelig å se. Hvem av disse fargene er det som det skal jobbes med, med tanke på godkjenning av ny farge? Hvordan er hønene til disse hanene, det kunne vært spennende å se flere bilder av dem også. Er det variasjonen i fargene der også, eller finnes lyse og mørke, som på de godkjente jærhønsene, og at det er det som gjør at de virker forskjellig? Dette ble mange spørsmål, men jeg håper på svar!(Og jeg spør faktisk av interesse, ikke bare fordi jeg er skeptisk, Arnt! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted May 21, 2009 Author Report Share Posted May 21, 2009 Hønene har en annerledes farge enn hanene har ja, som for de to godkjente fargene. Som jeg har skrevet før, er hanene nesten hvite å se til. Hvis du ser på de bildene jeg har på hjemmesiden min, så framstår hanen lysere på det bilde hvor den slåss med en annen hane enn den gjør på bilde hvor den går med en annen høne på åkeren. Like fullt er det samme hane. Bilder kan altså lyve litt på fargen. Siw får svare for sine tre haner, men jeg har sett 3-4 slike haner og de er alle like i fargen. Blant kyllingene jeg har nå er det fem haner og fire er veldig like i fargen, den femte er hvitere. Den vil jeg ikke bruke, både på grunn av farge og størrelse. Summa summarum er det lite forskjell i fargen på individene, og kyllingene er kjønnsvisende fra dag en. Synes derfor ikke det er vanskelig å velge hva man skal avle på. Slik jeg ser det må vi avle på den mørke grå høna + den gråskifrede hanen. Blir det mye hvitt eller brunt bør vi styre unna disse. Det er ikke vanskelig fordi fuglene allerede framstår veldig like i fargen. Vi må derfor legge mye fokus i kam, hakelapper, ørelapper, løp og egg (vekt og form). Gjør vi det har vi vel gjort det vi kan synes jeg, eller er det mer dere der ute synes vi må tenke på når det gjelder avl???Så til Monica: Jeg har vært inne på tanken ja, men de sender ikke fugler, kun egg på buss. Har allerede mottatt en pakke med buss fra Hvam så det funker, men jeg tror ikke jeg greier å overtale dem til å sende fugler. Da står jeg igjen med å hente selv og det blir litt langt. Hvis noen vil hjelpe meg med transport så hadde det jo vært en mulighet! Kan faktisk fikse transport med toget hvis noen kan bringe de grå til nærmeste stasjon!?!?Kan sende en mail til Hvam og forklare saken og høre om de ikke kan yte litt ekstra for formålet også. Har vært på Hvam, og om jeg husker rett så brukte de grå haner i avlen den gangen (2004). Hadde vært veldig fett og fått hånd om det materiale av grå fugler de har på Hvam ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Takk for svar! Ja, jeg er jo klar over at hønene selvsagt har en annen farge en hanene, jeg lurte bare på om de også kunne variere en del i fargen, eller om de stort sett var like hverandre. Men nå har jeg jo fått svar på det, og som du sier: bildene kan jo også lyve litt, og vise større variasjoner enn det egentlig er. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Husk også på at at tverrstriping ( er et kjønnsbundent arveanlegg. Høna kan aldri ha mer enn et anlegg (B/_). Hanen kan enten være rein for tverrstriping (B/B) eller splitta (B/_). I det siste tilfellet er hanen like mørk som høna. Når hanen er rein (homozygot) for tverrstriping, vil den alltid være lysere enn høna.Tverrstripa (tidl. gjøkespetta Maran) er et godt eksempel. Dette kunne i noen tilfeller være et problem tidligere, når Standarden krevde samme farge på hane og høne Tormod: Var ikke klar over denne tråden før nå. Kunne nok vært interessant, hvis jeg ikke allerede var opptatt med et avlsprosjekt som allerede tar alt jeg har av plass og økonomi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Sjekka litt i gamle standarder.Helt til i 1968 var en lignende fargevariant med i Standarden. Men i utgaven for 1989 (den med grønn perm) er den plutselig sløyfa. Så hvis dette stemmer med de grå dere avler på nå, er det jo ikke snakk om noen ny farge, men en farge som tidligere var godkjent!I standarden for 1968 (sort perm) står det:SORT TVÆRSTRIBETKyllinger etter disse får så at sige samme farve som tværstribet Pl. Rock.Hane.Kroppen grålig med tværstriber (gråtavlet) og minder om farven hos tværstribet Pl. Rock, men noget lysere. Som helt utvokset får den gulehalsfjer og gule til rødgule fjer på sadel og skulder.Høne.Kroppen mørk med afvekslende sorte og lyse tværstriber på fjerene (gråtavlet) som hos tværstribet PL. Rock. Halsen gulbrun. Halsfjerene manger den tybiske sorte midtstribe, som findes hos Br. Italenere. Mange har hvide svingfjer yderst i vingerne.Det finnes jo genetiske årsaker til disse fargevariasjonene innenfor jærhønsene. Hvis Genbanken hadde tatt seg råd til å undersøke den genetiske sammensetninga av jærhøns (i forskjellige varianter!), kunne det gått an å forklare dette og komme med råd ang. avlen.Som jeg har sagt tidligere, så var jo opprinnelig variasjonene innenfor jærhøns (samme opprinnelige stamme som vi fortsatt har som grunnlag) mye, mye større. Begrensningene kom med arbeidet til Finne og Tuff rett før krigen (mener jeg det var), hvor de ville reinavle dyr som var kjønnsvisende som kyllinger. Dette var i etterkant at man i England avlet fram en rekke kjønnsvisende "raser": Legbar, Cambar, Rockbar, Brussbar osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted May 22, 2009 Author Report Share Posted May 22, 2009 Det kom en erfaren fuglemann og kikket på dem en dag, og han sa de så nesten gjøkspettet ut ja. Vil det være riktig å kalle dem det i stedet synes du?Hvis genetikken er så enkel som du sier i eksemplet burde vel grå høner dukke opp oftere enn de gjør? Har som sagt fått ganske mange grå haner gjennom åra, men bare to grå høner. Har heller aldri sett haner som er så mørke som hønene, de er alltid mye lysere. Må sette opp et krysningsskjema i kveld og se hva jeg kommer fram til. Hadde vært veldig verdifullt å fått greie på genetikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted May 22, 2009 Author Report Share Posted May 22, 2009 A ha! Det kan høres ut som det er noe der ja! Minner veldig om det du beskriver fra den gamle standarden. Er det noen som har en formening om hvorfor de ble tatt ut?Skal tro om dette gjør det lettere eller verre å få dem inn igjen ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 "Gjøkespetta" som begrep forsvant med den forrige standarden. Nå heter det vel sort tverrstripet, men jeg er ikke helt klar over hvordan de da begrepsmessig skiller på tegningen til f.eks Marans oh Plymouth Rocks.Mente ikke å si at genetikken var enkel! :-\ Det er den sjelden. Men for å kunne si noe vettig, hadde det vært en absolutt fordel å vite den genetiske sammensetninga hos jærhøns - idet minste på endel nøkkel-loci. Kunne sagt noe nå, men til det kjenner jeg jærhøns for dårlig og det ville blitt mye gjetting. Såvidt jeg husker fra reglene, er det mye lettere å få dem inn igjen. Men det kan kan kanskje finnloge svare bedre på. Har de grå like mye gule/røde fjær som i beskrivelsen fra 1968? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 A ha! Det kan høres ut som det er noe der ja! Minner veldig om det du beskriver fra den gamle standarden. Er det noen som har en formening om hvorfor de ble tatt ut?Skal tro om dette gjør det lettere eller verre å få dem inn igjen ???Hovedgrunnen til at raser/fargevarianter forsvinner fra standarden er at disse ikke bli stillt ut tre år (tror jeg!) etter hverandre (landsutstillinger), og dermed blir borte fra standarden, slik jeg har forstått det. Høres jo ut som de grå har mye til felles med disse fra den gamle standarden, så da må det jo kanskje være lurt å prøve å avle nært opp til de? Man må da vise dem fram tre år på rad, med ens utseende dyr, så vil de vel godkjennes igjen, hvis det i dette tilfelle ikke er andre årsaker til at de er blitt fjernet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 "Gjøkespetta" som begrep forsvant med den forrige standarden. Nå heter det vel sort tverrstripet, men jeg er ikke helt klar over hvordan de da begrepsmessig skiller på tegningen til f.eks Marans oh Plymouth Rocks.Den gjøkespetta hos Maran heter nå grå-stripete.Det står at hver fjær skal ha avvekslende sort og lys/blå-grå lett bølget tverrstriping.Pl. rocks.: Tverrstripete: Hver fjær så regelmessig og skarpt stripet som vel mulig, i sort og blå/hvit-grå(nermest melkeaktig) tverrstriping. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Hovedgrunnen til at raser/fargevarianter forsvinner fra standarden er at disse ikke bli stillt ut tre år (tror jeg!) etter hverandre (landsutstillinger), Da må det jo bli veldig mye som forsvinner ut av Standarden etterhvert nå - i disse influensatider!? Har jo ikke vært allverdens oppslutning, vel heller ikke i Danmark, i forhold til tidligere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siw Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Av mine 4 grå høner så e alle lik i fargen. Hanene mine e veldig lyse alle tre. Vil nesten kalle dem hvit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Hovedgrunnen til at raser/fargevarianter forsvinner fra standarden er at disse ikke bli stillt ut tre år (tror jeg!) etter hverandre (landsutstillinger), Da må det jo bli veldig mye som forsvinner ut av Standarden etterhvert nå - i disse influensatider!? Har jo ikke vært allverdens oppslutning, vel heller ikke i Danmark, i forhold til tidligere. Danskene holder nok stand ennå, det er iallefall mitt inntrykk. De har jo et helt annet syn på dette med utstilling enn oss, og har jo årelang erfaring som svært seriøse oppdrettere. Vi har nok langt igjen før vi når opp til danskene! Har vært i Herning på landsutstilling et par ganger. Det var en enorm opplevelse for en hønseinteresert nordmann! Jeg er som sagt ikke 100% sikker på hvor mange år raser/fargevarianter må være borte fra utstillinger (landsutstillinger i Norge, Sverige eller Danmark.) før de ikke er godkjent lenger, men det vet kanskje andre her inne? Jeg mener at jeg har hørt at det er tre år.forøvrig så står det godt beskrevet i Skandinavisk fjærkrestandard fra 2004 hvordan man går fram, og hva som kreves, for eventuelt å få godkjent nye raser/fargevarianter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted May 22, 2009 Author Report Share Posted May 22, 2009 Har vært i kontakt med genbanken på Hvam i dag, og de har grå kyllinger ja! Skal se om jeg ikke får tak i noen av disse.Vi har nok mye å lære av danskene ja, vi burde hatt mange flere utstillinger her til lands. Skal gjøre mitt beste for å få til utstillinger i trøndelag i årene som kommer i hvert fall! Link to comment Share on other sites More sharing options...
finnloge Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 HeiBare en opplysning:Raser forsvinner ikke fra Standarden etter tre år. Det er bare nye raser og fargevarieteter som må stilles ut på landsustillingen i tre år på rad for og bli godkjent. Deretter kan de stilles ut bare på lokalutstilling, de trenger altså ikke komme på landsutstilling igjen. Det skal ganske mye til for at en rase forsvinner fra standarden og det er heller ikke noen regler for hvor lenge en rase er vekke fra utstilling før den utgår fra standarden. Vil tro at den aktuelle rasen må være utdødd i det aktuelle landet om så skal skje.Tilbake til Grå Jærhøns. Dersom det finnes en gammel fargebeskrivelse av de så burde det være en enkel sak og friske den opp litt med ny tekst og kanskje litt moderne "språk" som blir brukt i den nye standarden. Det er også viktig og huske på at hønene og hanene har den rette tegningen selv om tegningsfargen blir grå. Hilsen Finn Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Takk for opplysningen! Da har jeg blandet sammen dette med antall år for godkjenning av ny rase/fargevariant. Godt å få en oppklaring! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted June 9, 2009 Author Report Share Posted June 9, 2009 En liten oppdatering:Har satt ringer på mine grå i dag. Åtte høner og fire haner. Har en femte hane, men den er det veldig mye hvitt på + at den er liten. Det er ei høne som er litt lita også, men jeg ringer henne likevel i håp om at hun blir stor nok.Ringte genbanken på Hvam i dag også. De hadde sin storklekking på jær i går og de kunne melde om veldig få grå. Det er ikke så rart kanskje, siden de avler dem ut bevisst. De var likevel velvilligheten selv og hadde tatt unna det som var av grå haner til meg. Hadde skikkelig flaks for en ansatt der nede skulle på slektsstevne i trondheim i helga, så jeg får dem levert på døra torsdag eller fredag ;D ;D ;DDet betyr at det blir rikelig med nytt blod i den grå linja vi har å avle på!Det var dagens lille gladmelding Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted June 9, 2009 Report Share Posted June 9, 2009 Dette var riktig gode nyheter. Dette er viktig i det videre arbeidet framover. Vi vil gjerne ha flere med i bytteringen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted June 18, 2009 Author Report Share Posted June 18, 2009 Da har Tormod vært innom og hentet tre grå jærhaner fra Hvam. Senere i sommer blir det forhåpentligvis hønekyllinger på han og da er også han i gang!Fire grå tar også veien nordover til Siw i sommer om alt går etter planen slik at også hun får nytt blod inn.Fire stykk beholder jeg selv til avl, og de to siste stikker også nordover etter hvert til en annen entusiast vil jeg tro.Får altså avsetning på alle fjorten haner og det er ikke så vanlig akkurat. Det er det som er problemet med å avle på kjønnsvisende fugler, man blir sittende med en haug med haner. Så var altså ikke tilfelle denne gangen - heldigvis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted June 18, 2009 Report Share Posted June 18, 2009 Da er de grå på plass i nytt hjem, turen hjem gikk godt, kyllingene er fremdeles i kjempeslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted July 3, 2009 Author Report Share Posted July 3, 2009 Må vel kjøre en liten oppdatering!De åtte grå hønene + fire av hanene har nå fått lov å slippe løs i hønsehusett sammen med to voksne jærhøns (en gul/brun og en brun/gul) og et par eldre kyllinger (en brun/gul hane og ditto høne). I dag har jeg også satt inn fire hønekyllinger og en hanekylling til (tre gul/bune og en brun/gul + en gul/brun hane).Nå har jeg altså alle tre farger av jærhøns ruslende sammen og synes det er storveies!Har også fortsatt alle de elleve grå hanekyllingene jeg fikk fra Hvam. De vokser og trives. Trodde jeg skulle miste en her om dagen da en av dem plutselig dukket opp ute på gårdsplassen! Da jeg prøvde å fange den stakk den ut i åkeren og jeg regnet med den var tapt. Heldigvis dukket den opp senere og da hadde den gått inn i hønsegården. Døra var jo åpen siden hønene går fritt nå. Sammen med nabogubben fikk jeg fanget den til tross for at jeg dro på en baby i samme slengen.Da er det vel bare å vente til de grå hønene begynner å legge egg, så får de få noen av de grå hanene å kose seg med ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted July 11, 2009 Author Report Share Posted July 11, 2009 Nok en liten oppdatering!I dag fikk gjengen gå fritt for første gang! De har vært ute i hønsegården en stund allerede og i dag syntes jeg tiden var inne for å la dem utvide horisonten litt ;DDet drøyde litt før de første gikk ut, men etter hvert tror jeg de fleste har vært en tur ut i den grønne. Som vanlig var det hanene som var først ute, hønene kom først etter da de så det var trygt.Må vel holde et ekstra øye med hønsehauken i ukene som kommer, litt for dumt om dette skal strande på en rekke hønsehaukmiddager : Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted July 12, 2009 Author Report Share Posted July 12, 2009 Har lagt inn mange nye bilder på hjemmesiden min nå: http://www.teiahaugen.net/index.php?id=80Klikk og kikk og kom gjerne med kommentarer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
finnloge Posted July 12, 2009 Report Share Posted July 12, 2009 HeiFine bilder av de grå Jærhønene. Jeg synes det er veldig positivt at du vil stille de ut på utstilling for og få de bedømt/godkjent som ny farge. Som jeg tidligere har sagt er jo dette en farge som har vært i standarden tidligere, og som har gått ut på grunn av at den ikke har vært vist på utstilling på veldig mange år. Dette er jo ett veldig godt argument for og få de godkjent igjen. Jeg ser på bildet av den øverste hanen at det er litt gulfarge i vingebuene, dette er ett problem som er vanskelig og bli kvitt på flere raser med samme farge og tegning som jærhønsene. I den gamle standarden fra 1920 årene er det vel etter som jeg kan huske godkjent med litt gult i vingene, men det tror jeg ikke vil bli godtatt dersom fargen skal bli godkjent på ny. Men når det er sagt så er jo ikke fargen/tverrstripingen noe som skal være som på en Plymouth Rock selv om det står i standarden fra noen og 60 årene. Som det står i fargebeskrivelsen i den nye standarden er fargene "noe upresise", men det må være en viss harmoni og ensartethet mellom individene. Det viktigste på en jærhøne er jo at kardinalpunktene er i orden, og i og med at det er en landhøne så skal den se ut som en landhøne først og fremst, og deretter kommer farge og tegning. En annen ting og huske på er at når den fremstilles for godkjenning på utstilling så trenger ikke alle alle dyrene komme fra en oppdretter, dere kan være flere oppdrettere om og vise frem den nye fargen. Vet ikke om du har vært i kontakt med standardutvalget og fått noen retningslinjer for godkjenning, men slik er det ihvertfall i Danmark og vil tro at det skulle fungere likt her i Norge. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg synes de få Jærhønsene som du har nok er ett litt tynt grunnlag for godkjenning, og jeg vil tro at det hadde vært fint om flere kunne bidra med sine høner. Noe som nok vil gjøre det enklere og få fargen godkjent igjen. Men nok en gang lykke til og jeg håper og tror at dette vil gå i orden. Lykke til.Hilsen Finn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.