Jump to content

"Byttering" for grå jærhøns???

Arnt

Recommended Posts

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Takker for god tilbakemelding Finn!

Hanen med gult i vingebuene er ikke med i dagens utvalg for avl. Desverre mistet jeg alt grått materiale mer eller mindre grunnet egen dumhet for et par år siden. Kan jo spørre deg med det samme, er den riktige benevnelsen for denne fargen egentlig sort tverrstripet, ikke grå som vi har kalt den? Dette navnet har jeg fra den veldig dårlige kopien av standarden fra 1968 som ligger på min hjemmeside. I samme standard står også følgende om sort tverrstripet hane: "som helt udvokset får den gule halsfjer og gule til rødgule fjer på sadel og skulder". Er skulder det samme som vingebuer? I så fall så har det vært godkjent tidligere, men jeg har ingen problemer med å gjøre en innsats for å avle det bort om det trengs for å få fargen godkjent på ny.

Ser poenget ditt med at flere enn jeg burde stille denne fargen for å få den vurdert for ny godkjenning. Jeg har ikke vært i kontakt med standardutvalget nei. Må vel ta kontakt med dem snart også ja.

Når det gjelder utstilling av fargen fra andre oppdrettere enn jeg så er det vel sånn at så langt jeg vet er det ingen andre enn jeg som har ringet disse i år. Fra neste år håper jeg flere vil ringe sine grå (eller "sort tverrstripete"?) og stille dem på utstillinger.

Leste gjennom tråden om grå jærhøns i sin helhet i kveld og ser det er mange som er interressert i disse som ikke deltar i denne tråden. Kanskje noen av dere vil være med i bytteringen også? Det hadde vært veldig verdifullt om flere ble med og kunne stille fugl på utstilling!

Takk for svar Finn! Skal prøve å styre unna haner med gult i avlen og se om det blir bedre. Tror kanskje ikke det blir lett å få det vekk for de aller fleste av disse har gult i hals og skuldre, men jeg skal gjøre et forsøk. Hva med hønene forresten, skal alt gult vekk fra dem også? De er som regel litt gule i hals og hode.

Ellers er mine eldste grå helt frittgående nå. I dag har det regnet så de har stort sett sittet under tilhengeren og sturet, men ellers farter de mye rundt. Hanekyllingene fra Hvam er litt pjuskete om dagen. En er tydelig syk og jeg mistenker koksidiose. Har gitt Baycox i vannet så jeg håper det gir seg.

Tror ikke det er tilfeldig at det er netopp disse som har fått det, har erfart at kyllinger fra Hvam kan være ganske mottakelige for sykdommer. Ikke rart siden de kommer fra et miljø som er like rent som kommersielle fjørfeproduksjoner. Blir litt av en overgang å komme ut i et skittent fjøs med mus og villfugl da :)

Andre som har gjort samme erfaringer eller? Får håpe det går bra med dem, de som overlever gir ikke avkom som er like mottakelige etter min erfaring, så det ordner seg vel...

Da har en av Hvamhanene tatt kvelden desverre. Underlig at sånt skjer med fugler derfra hver gang. De er nok for flinke til å holde det rent for dem slik at når de kommer til mitt museinfiserte, støvete fjøs så får de mer enn de tåler.

Kjører de resterende på Baycox fortsatt og fra i morgen får de også aktivt kull i foret. Har vært tom for det en stund, men nå har jeg fått nytt av opphavet. Aktivt kull i pulverform er ikke så tilgjengelig lenger etter at det ble mindre moderne å brenne hjemme... ::)

Flere av de andre Hvamhanene ser litt pjuskete ut, men ingen av de andre kyllingene som går der. Får håpe de er sterke nok til å overleve så de får tilført den grå stammen nytt blod!

Da er hel**te løs her desverre. To til har dødd i dag og mange flere er syke. Har desinfisert over alt, fortsatt med baycox og aktivt kull + at jeg har skilt de med symptomer fra de symptomfri, så nå er det bare å krysse fingre å håpe...

Det er dette som er faren med å være så få om å ta vare på disse fuglene. Hvis det er flere som vil være med om å få opp antallet gjennom å bli med i bytteringen så er dere hjertelig velkomne!!!

• 1 month later...

Nå viser det seg desverre at utstillingen i Trøndelag er avlyst! Det betyr at jeg ikke får stilt mine grå tverrstripete der. Det betyr at det blir enda viktigere å få stilt dem på landsutstillingen på Lindesnes.

Nå er det litt langt fra Lundamo til Lindesnes, så jeg er nok avhengig av litt hjelp her! Etterlyser derfor folk som kan hjelpe meg med å få fuglene ned til Lindesnes til denne utstillingen. Er det noen fra Trøndelag, Møre eller nordover som skal ned dit hadde det vært veldig fint om de kunne tatt med fugl fra meg også!!!

Legger inn en forespørsel under transport også for ordens skyld...

Ellers har jeg brukt tiden til å selektere litt på de fuglene jeg har. Alle hønene er fortsatt med. De ser ganske like ut i fjærdrakt, men det er litt forskjell på størrelse og ikke minst på kamstørrelse. Mange av dem har små kammer. Vurderer det likevel dit hen at jeg avler på alle for å få opp antallet nå i første omgang, så får jeg jobbe med kam og størrelse senere.

Når det gjelder hanene har jeg vært litt strengere. Av de fem hanene jeg fikk i april har jeg nå tre igjen. To har jeg solgt, en grunnet størrelsen og den andre fordi den hadde mye gullfarge. Finn tipset meg jo om å unngå disse i videre avl. De tre som er igjen har også gull i fjærdrakten, men ikke på langt nær så mye som den jeg solgte. De ser ut til å bli fine ellers også, fine kammer, bra størrelse og kritthvite ørelapper. Hvis jeg får av sted noen til Lindesnes blir det nok noen av disse siden jeg ikke tørr å ta dem inn i besetningen igjen når de har vært utsatt for det smittepresset som kan finnes på en utstilling.

Av de fjorten hanene jeg fikk fra Hvam har jeg fem igjen. Tormod fikk tre, og seks stykker døde i den lumske infeksjonsrunden jeg hadde. Av de fem har en krokete tær og en har veldig mye gull i fjærdrakten, så disse blir ikke med i avl hos meg. Har da tre igjen som blir veldig fine i neste års avl. Bruker en på de åtte hønene jeg har og så får de to andre finne seg i å vente på hans døtre. Da har jeg tre besetninger med felles opphav på hønene og ubeslektede haner. Tipper det blir bra!

Til slutt vil jeg gjenta at vi fortsatt trenger flere til å ta vare på denne jærvarianten. Dersom du er interessert er det bare å ta kontakt med meg, Tormod eller sSiw!

• 1 month later...

Dette var interessant lesing, med grå jærhøns!

Vi skal skaffe oss en liten hønseflokk igjen, etter at en liten tass av en mink forsynte seg med det meste av dverg kochin flokken vår i sommer-kanskje grå jærhøns hadde vært noe? Hønsehuset er ikke av det største, men noen dyr er det plass til. Så trenger dere en liten koloni i Lindesnes kommune, melder vi vår interesse.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

På tide med en aldri så liten oppdatering :)

Siden sist har de grå hønene mine begynt å verpe. Eggvekt har gått opp jevnt og trutt fra i underkant av 40g i starten, til oppunder 55g nå. Noen egg har tippet over minstevekt også! Desverre mistet jeg ei høne til hønsehauk for noen uker siden, så jeg er nede i sju høner nå. De legger bra med egg for tiden, 3-6 egg per dag!

Siden været er mildt for tiden har jeg samlet litt rugeegg også. Har en liten testklekking på gang nå, og der var 2 av 6 egg befruktet (ikke den beste tiden å samle egg på).

Har også satt en grå hane inn til en blandet besetning av lyse og mørke høner. Gjør dette for å forsøke å kartlegge hvordan fargene nedarves, så jeg er litt spent på resultatet.

Holder på å samle flere egg til en større klekking av begge disse besetningene også. Får mellom 3 og 6 rugeegg per dag, så det går ganske raskt å samle egg. Samler så lenge mildværet holder seg, så får vi se.

Skal holde folket oppdatert på klekkeresultat utover!

På tide med en aldri så liten oppdatering :)

Siden sist har de grå hønene mine begynt å verpe. Eggvekt har gått opp jevnt og trutt fra i underkant av 40g i starten, til oppunder 55g nå. Noen egg har tippet over minstevekt også! Desverre mistet jeg ei høne til hønsehauk for noen uker siden, så jeg er nede i sju høner nå. De legger bra med egg for tiden, 3-6 egg per dag!

Siden været er mildt for tiden har jeg samlet litt rugeegg også. Har en liten testklekking på gang nå, og der var 2 av 6 egg befruktet (ikke den beste tiden å samle egg på).

Har også satt en grå hane inn til en blandet besetning av lyse og mørke høner. Gjør dette for å forsøke å kartlegge hvordan fargene nedarves, så jeg er litt spent på resultatet.

Holder på å samle flere egg til en større klekking av begge disse besetningene også. Får mellom 3 og 6 rugeegg per dag, så det går ganske raskt å samle egg. Samler så lenge mildværet holder seg, så får vi se.

Skal holde folket oppdatert på klekkeresultat utover!

så bra!!! du er heldig som får egg :) mine orpington har pause :-\

håper klekkingen din går bra!

• 3 weeks later...

Da er årets første klekking unnagjort! La inn 33 egg fra min helgrå besetning + et tjuetalls egg fra min blandete besetning med høner av begge de godkjente fargene + en grå hane.

Fra de 33 eggene fikk jeg 28 kyllinger, ikke verst! De aller fleste er helgrå. En og annen har litt dårlig farge (slik jeg har opplevd med de andre fargene også), mens en fremmed fugl dukket opp: en lys hanekylling! Snedig med en slik gul kylling oppi alle de grå. Morbesetningen til disse kyllingene stammer fra en helgrå besetning, og jeg fikk kun grå da disse klekket. Faren er derimot fra Hvam, og der bruker de ikke grå haner og de har heller ikke mange grå høner slik jeg forsto. Han har derfor minst en, kanskje to foreldre som ikke er grå. Sånn sett er det vel ikke annet å forvente enn at det dukker opp en og annen luring som ikke er grå. Regner med det blir mindre av disse når jeg kommer litt lenger i avlen.

Når det gjelder blandingsbesetningen så var jeg jo litt spent på hva som ville dukke opp der. Disse holder på å klekke ennå, så jeg har ikke full oversikt, men det ser ut til at de fleste blir mørke eller grå. Ingen lyse kyllinger blant de seks som har kommet så langt.

Jeg skal ta bilder av alle kyllingene for å dokumentere farge og utvikling på dem. Har et håp om at god dokumentasjon vil lette arbeidet med å få fargen godkjent igjen. Har også laget en liten forelesning til trønderklubben hvor jeg legger fram alt jeg har gjort og funnet ut om farger og den slags fram til nå. Håper dette skal tenne entusiasmen hos noen i klubben slik at jeg kan få flere medsammensvorne i arbeidet mitt, vi får se...

Det var dagens lille oppdatering!

Hei Arnt.

Syns du brude ta noen bilder og ta det fårelesningen å sende til Hobbyfjærfe bladet(Nrff1978@hotmail.com)

Trur nåkk det er flere hønseintreserte runt om som er intresereti i å høre om prosjektet ditt med å få fram en gamel farge som har vært så og si borte på den Norske jærhøna vår :D

• 2 weeks later...

Hallo igjen!

Kan melde om at alle kyllingene lever i beste velgående. Har kun mistet en hønekylling fra den blandete besetningen. Dette til tross for at jeg har hatt både strømbrudd og varmepære som har gått her midt i kuldeperioden, et under at det har gått bra!

Det står verre til med de voksne desverre. Mistet ei høne i går uten noe forvarsel. Hanen har også frosset kammen sin grundig. Det er så pass ille at jeg lurer på om jeg må knerte den. Hvis noen har tips til behandling av frosset kam så vil jeg gjerne ha det!

Det var en god ide med artikkel til bladet ja, skal se om jeg ikke får fikset det.

Det er vel jeg som har de nærmeste fuglene til deg Prisilla. Vil gjerne ha deg med i ringen ja, så vi får se om vi ikke kan få sendt deg noen egg til våren.

kan vere med eg og for og hjelpe den grå fargen og bli bedre kjent i vest.

har planer og drive med oppdrett av silke og jær så vill passe fint hos meg.

men har en lys jær hane men ingen høner så hadde vert fint med noen egg fra dei og hvist noen har til våreen og silke egg og.

arnt - hvist du kan sende egg til meg. :)

Kjekt å høyre at du lykkast!! Utrulig viktig det du gjer  :)

Har desverre ingen erfaring med frossen kamm, men eg las ein stad at ein skulle tilføre sårkrem Bruledin/fusedin ei periode. Veit ikkje om Aloe Vera kan hjelpe, det inneheld litt naturleg antibiotika. I stykket eg las må veterterinær kontaktast om kammen vert svart, då er det kolbrand som kan utvikle seg til blodforgiftning. Dei kan verte sterile om dei misser kammen, så da er det vel ingen anna utveg enn......

Synd med den høna også - gode avlsdyr er viktig, så dette var trist.

Ja takk kjøper gladelig egg, dette er utuleg spennande å få vere med på.

Send ein pm du når det måtte passe  ;)

Hallo igjen!

Kan melde om at alle kyllingene lever i beste velgående. Har kun mistet en hønekylling fra den blandete besetningen. Dette til tross for at jeg har hatt både strømbrudd og varmepære som har gått her midt i kuldeperioden, et under at det har gått bra!

Det står verre til med de voksne desverre. Mistet ei høne i går uten noe forvarsel. Hanen har også frosset kammen sin grundig. Det er så pass ille at jeg lurer på om jeg må knerte den. Hvis noen har tips til behandling av frosset kam så vil jeg gjerne ha det!

Det var en god ide med artikkel til bladet ja, skal se om jeg ikke får fikset det.

Det er vel jeg som har de nærmeste fuglene til deg Prisilla. Vil gjerne ha deg med i ringen ja, så vi får se om vi ikke kan få sendt deg noen egg til våren.

Jeg fikk frossen kam på en chabohane i vinter. Han fikk være inne en uke med bacimycin på såren, det var en del puss i bobler og litt aningen mørkt på kamtaggene. To ukers forvaring i +5 grader uten lov å komme ut i snøen, såren har nå tørket in og hanen er i full vigør, dog ikke like pen som tidligere.

• 3 months later...
  • 1 month later...

Det er vel på tide å puste liv i denne tråden igjen, har ligget død en stund nå så enkelte kan jo finne på å tro at prosjektet er oppgitt og det stemmer jo ikke!

Status per i dag er at jeg har tre besetninger med høner. Den første (fem høner) er utgangsbesetningen jeg fikk tak i i fjor. Disse står nå sammen med en av de grå Hvam-hanene jeg fikk tak i i fjor.

Den andre besetningen (ti høner) er døtre av den første. De går sammen med sin onkel foreløpig, men jeg har ikke begynt å avle på disse enda fordi de relativt nylig har begynt å legge egg.

Den tredje besetningen (bare to høner) stammer fra min blandete stamme med mørke og lyse høner + en grå hane. De aller fleste kyllingene av denne miksen ble mørke fugler, men to hønekyllinger ble altså grå. Disse har med seg gener som ikke andre i besetningen har, så de er derfor viktige å ta vare på. Jeg får gi dem et par haner fra besetning en etter hvert for de er veldig lite beslektet med disse, kun en bestefar (blir litt å holde orden på etter hvert kjenner jeg...).

Jeg har også en besetning gående på Øya vgs., hvor jeg jobber. Dette er fire høner av samme klekking som min egen besetning to (den med ti høns). Disse går sammen med to onkler.

I tillegg har jeg solgt egg land og strand slik at det nå rusler grå jærhøns fra meg rundt fra Troms i nord til Agder i sør. Til og med til Baltikum har de reist :angel:

Det begynner derfor å bli ganske mange individer etter hvert (med smått og stort har jeg nå 21 høner og 16 haner) og det betyr at jeg nå vil bli mer nøye med avlskvaliteter som eggstørrelse, skallkvalitet og eksteriør på fugl.

Jeg har også fått svar fra forbundet og de skriver som følger:

"For å få godkjent grå jærhøns må du indentifisere hvert enkelt foreldredyr og deres kyllinger fra 1 dag...og du må ta bilder av dyrene gjenom hele oppveksten og ha disse bildene med til utstillingen. Det er viktig at merkingen og at flekken på hode samt viltstripene viser på bilde... Dette er fordi at kardinalpunktet for rasen er kjønnsvisning."

Det blir som dere skjønner litt jobb dette, men jeg har jo tiden foran meg. En ting som imidlertid er sikkert er at det ikke blir gjort i løpet av Året. Til det er det for mye som må gjøres. Stusser også over hva de mener med "viltstriper", men det kan kanskje noen her hjelpe meg med?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...