Jump to content

"Byttering" for grå jærhøns???

Arnt

Recommended Posts

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Det var det jeg tenkte jeg også. Gul/brune hønekyllinger har jo slike, men ikke brun/gule og grå/tverrstripete så det var derfor jeg stusset. Har jo sendt dem masse bilder så de har sett at grå/tverrstripete er en mørkere variant av brun/gule som kyllinger. Pussig at de etterlyser striper da :smiley:

Blir nok vanskelig å etterkomme den der ja...

De gul/brune jærkyllingene har jo den mest fremtredende og lettest synlige kjønnsforskjellen på kyllinger fra dag 1, pga. stripene langs ryggen på hønekyllingen. De brun/gule er mere difuse, og vanskeligere å se forskjell på. Kanskje forbundet mener at også de grå skal ha en slik tydelig kjønnsvisning som de gul/brune, ettersom de nevner dette som et kardinalpunkt?

Hei igjen Arnt,

Ettersom jeg husker så er det jo ikke så godt synlige striper på jærhønskyllingene men en lys flekk i nakken som er det sikreste tegnet, er det ikke noe lignende på de grå ? Er det ikke mulig og kjønnssortere de grå ? Det som Forbundet sier om at kjønnsvisning er ett kardinalpunkt er feil. I min standard er kardinalpunktene 1. Kroppsform 2. Rygg / halestilling 3. Farge / tegning, mens kjønnsvisning er det primære ved rasen og ikke ett kardinalpunkt. Men det står heller ingenting om "hvordan" det skal være mulig og kjønnssortere daggamle kyllinger.

Her synes jeg du bør klage til Forbundet og spørre om de kan være litt mer presise i sine svar slik at ting ikke kan misforståes. Jeg synes også at kravet om "Viltstriper" er litt på kanten når det jo ikke er det på de andre fargevarietene.

Lykke til !!

Hilsen Finn

I standarden står det: Gul/brun, "den kønsvisende dunfarge ved hanekyllingen er nærmest ensfarvet gul. Hønekyllingen er gul men med  brunlig nakke og ryggstribe."

Jeg hadde ingen problemer med å skille kjønnene fra dag 1 på den gul/brune varianten, mens det var svært vanskelig på den brun/gule.

Det kan være litt verre på de brun/gule enn de gul/brune ja. Sistnevnte er jo umulig å ta feil av!

De grå og de brun/gule er helt like når det gjelder kjønnsvisning: det er nakkeflekken man må gå etter. Begge fargene er nokså enkle å kjønnsbestemme når man har gjort det noen ganger, men forskjellen i nakkeflekken kan være nokså liten (for begge farger). Det er helst hanekyllingene som varierer i utseende, nakkeflekken kan være stor eller liten. Den er imidlertid nesten alltid mer uregelmessig enn hønekyllingenes flekk. På hønekyllingene synes jeg forskjellen stort sett arter seg som en forskjell på flekkens lengde. Den er nesten alltid like bred, men kan variere i lengde fra å være nesten som en runding til å være en strek.

De grå er som sagt like kjønnsvisende. Jeg har kjønnsbestemt over femti stykker i år og ikke tatt feil enda. På noen få har jeg vært usikker, men da har jeg i tillegg sett litt på ansiktsfargen som også er litt forskjellig mellom høner og haner. Sånn sett synes jeg de er lettere å kjønnsbestemme enn de brun/gule.

Jeg får sende en melding til forbundet å få dem til å spesifisere litt hva de mente med dette. Lurer også på om de mener jeg skal avle i par slik at slektsskapet er hundre prosent sporbart, eller om jeg kan alve i grupper slik jeg gjør nå. Det siste er jo mye enklere og mer praktisk synes jeg.

Jeg stresser likevel ikke med dette, det er jo ikke noe man bør forhaste seg me. Må jo prøve å sørge for å få litt kvalitet på fuglene ogs, selv om jeg nok ikke er den som er best på akkurat det...

Har lagt inn bilde på galleriet av Jærhønsa som kjem frå Arnt.

Det ser ut som den mørke er ei høne, men dei tre andre ser ut som hanar? Kva for ein av desse egnar seg best til vidare avl?

Klarte ikkje å legge inn bilde

Finner ikke bildene dine jeg, men dine er så gamle nå at fjærfargen forteller deg kjønnet: kyllinger som er mørkegrå er høner og de som er lysegrå er haner. Nakkeflekk ser du jo ikke lenger nå. I tillegg har nok dine hanekyllinger begynt å få skikkelig kam nå.

Når du skal plukke avlshane må du se på de tingene som står beskrevet i standarden minus fjærfargen. Se på kam, hakelapper, ørelapper, størrelse, holdning, tær ++

• 2 weeks later...
  • 3 months later...

Tenkte jeg måtte friske opp denne tråden siden det har skjedd litt siden sist.

Årets siste klekking er unnagjort og jeg kan se tilbake på et bra år egentlig.

Jeg har fortsatt å jobbe med de punktene jeg har satt meg fore, nemlig eggstørrelse og egenskaper ved fuglene som standarden beskriver (med unntak av fargen da selvfølgelig). Førstnevnte er bra nå, eggstørrelsen var forunderlig lett å få opp bare ved å selektere på store egg og store kyllinger til bruk i avl. Alle mine høner (første generasjon etter innkjøpte fugler) legger nå egg som holder minstevekt. De andre standardparametrene blir vel mer subjektivt vurdert av meg siden jeg ikke har så mye erfaring med utstilling, men jeg prøver nå å plukke ut fugler med fine kammer og øreskiver ++

Ellers kan det nevnes at fru kjell stiller ut fuglene på landsutstillingen i helgen slik at alle som vil kan se dem live der. Neste helg skal jeg selv ha et foredrag om dem på klubbmøtet til fjørfeklubben i Trøndelag. Møtet holdes på Lundamo sør for Trondheim, så det er bare å komme og høre å se. De som vil kan sikkert bli med hjemom for å se fuglene live også (hvis det ikke blir for mange da).

Jeg har også fått en ny samarbeidspartner i klubben slik at det blir flere fugler å velge mellom til kommende generasjoner, og det er jo godt nytt.

Neste steg nå er å avle fram generasjon tre og sette disse sammen med haner de er lite beslektet med. Etter dette bør jeg nok inn med nytt blod så til våren blir det nok en ny henvendelse til genbanken på Hvam med forespørsel om flere haner.

Jeg har også fått beskrevet hva som kreves for å få fargen godkjent igjen og der blir det nok mye jobb framover. Har spurt om mer detaljerte beskrivelser over hva som skal gjøres på en del punkt, men forbundet svarer ikke. Håper de gjør dette snart, for jeg har planer om å sette i gang nå før jul.

Det var i korte trekk de som har skjedd siden sist så da gjenstår det bare å ønske fru kjell lykke til på utstillingen! Håper hun kan komme med litt tilbakemelding om hvordan de har blitt mottatt på utstillingen her. Er det noen som ser dem der og som gjerne vil ha slike selv er det også bare å ta kontakt med meg, evt. andre som også har skaffet seg grå jærhøns i det siste (jeg har ganske god oversikt over disse foreløpig).

Hadde en fin klekking av eggene jeg fikk av deg nå i høst Arnt og de utvikler seg veldig fint. kam , kroppsform ,flott farge på bein ,rette fine tær :smiley:. Fikk 8 haner og 1 høne så en ny runde med egg må til igjen til våren :huh:.

Svært interessert i en slik byttering hvertfall.

Eneste jeg synes er litt anderledes med disse i forhold til våre andre jærhøns..er gemyttet. De virker roligere disse her .

Ikke bra at det ble så mange haner på deg Pippa. Skal sette sammen noe du kan bruke til våren, jeg lover. Flott om du vil bli med å bytte, da har vi flere muligheter men det vil nok uansett være behov for nytt blod inne ikke alt for fjern framtid.

Syntes du det var lett å se kjønn ved klekking da?

Når det gjelder gemyttet så var mine første også veldig rolige til jærhøns å være, men foreldrene til dine var ganske ville i starten. Nå går det imidlertid mye bedre. De har blitt mye roligere og går i beina på meg når jeg kommer inn, slik vi alle gjerne vil ha det (bortsett fra at det er lett å tråkke dem på tærne da :smiley:).

Flott at du fikk rette tær på alle forresten, har hatt noen få krokete tær av akkurat denne kombinasjonen.

Heihei=) siden dere virker som om dere har litt peiling på jærhøns så lurte jeg bare på om det er et problem med "krøll" på tærne til denne rasen? At de rett og slett ikke utvikler føttene som de skal...Har en høne som det virker som om den ene tåa er ubrukelig noe som gjør at hun har dårlig balanse og dermed ikke beveger seg like mye som de andRE. Trives best inne..

Da har de grå tverrstripa jærhønsene vært på landsutstilling!

IMG_0620.jpg

[img width=650 height=487]http://i673.photobucket.com/albums/vv95/hanneskog/IMG_0619.jpg

De ble vel mottatt og jeg fikk inntrykk av at forbundet var svært interessert i å hjelpe til med å få disse godkjent!

Jeg går i gang her nå, med innlånt rugemaskin, for å forsøke å få til et par generasjoner før neste landsutstilling. Viktig med dokumentasjon, så der må jeg vært flink med bilder etc. Jeg har nå to haner og to høner, alle riktige tror jeg, i forhold til den fargevarianten vi ønsker, lite rust på hanene.

[img width=650 height=487]http://i673.photobucket.com/albums/vv95/hanneskog/IMG_0635.jpg

De har ennå ikke begynt å legge egg, er 20 uker nå, så de begynner forhåpentligvisJ snart. Da vil jeg samle inn, og klekke ut det jeg klarer, for å sjekke "stabiliteten" i farge og kjønnsvisning.

Flotte greier! Ser fine ut dine ja, spesielt flotte i snøen :)

Du får prøve å holde kontakten med forbundet, det har vært litt vanskelig å få tak i dem for meg i det siste. Prøver fortsatt å få et mer utdypende svar på hvordan de ville jeg skulle dokumentere avlen.

Var det mange som sa de ville ha grå jærhøns selv eller? Har fått en henvendelse om det jeg som jeg har planer om å følge opp.

Når det gjelder rust i hanene så er jo det greit i følge den gamle standarden, men det er jo vanskelig å si hvordan en evt. ny standard vil bli utformet. Selv prøver jeg å gå for haner med lite rust og høner med lite brunt i halsen.

• 1 month later...

Ej trenger nytt blod til min flokk med brun/gule jærhøns, og tenkte på å skaffe meg grå jærhøns. Synst det er virkelig spennende at gamle farger kommer til syne igjen og vil gjerne være med på det :grin: men blir det slik at en kun kan ha grå jærhøns eller går det and å ha dei to fargene sammen og få både grå og vanlige avkom? uansett så vil ej ha enten kyllinger, voksne eller egg til våren:)

Brukte grå hane på en blanding av gul brune og brun gule høner i fjor for å se hva jeg fikk ut av dette.

Det ble noen få grå høner (to stykk) + mange brun gule fugler. Fikk ingen gul brune, men det kan jo tenkes at det er mulig selv om jeg ikke fikk noen.

Det fine er jo at det ikke blir noen mellomfarger når en blander jærhøns, de blir enten det ene eller det andre, ingen blanding.

• 1 month later...

Nå har den første klekkingen vært her hos meg! Jeg la inn 21 egg, men 7 var ubefrukta viste det seg. De andre 14 klekte flott og som jeg ser det ble det 7 av hvert kjønn. Da teller jeg høner som de bruneste, mørke med lys flekk i nakken og haner som de mer gråaktig med mer utviskende flekk. Dette er kyllinger fra den ene hanen min og begge hønene. Nå er den andre satt sammen med hønene, så skal jeg ruge ut litt derifra også.

P1010028-1.jpg

[img width=650 height=487]http://i673.photobucket.com/albums/vv95/hanneskog/P1010030.jpg

Jo da, vi holder da på og bytter litt. Det som er litt bekymringsfullt er at det ikke er noen som har meldt fra om at de har grå fugler utenom de jeg vet om fra før. Det hadde vært veldig verdifullt om det dukket opp fugler som kom fra andre linjer enn de jeg har. Heldigvis har det dukket opp en ny hane nå som jeg skal få egg fra i år eller neste sommer, kult!

Fru Kjell gjør en kjempejobb her, flott! Jeg har også satt i gang årets avl med fugler som forhåpentligvis blir å finne på landsutstillingen i høst (håper dokumentsjonen blir bra nok siden jeg ikke har fått spesielt god veiledning fra forbundet enda...). Har nfått med meg at alle fugler må individmerkes ved klekking så det går hardt på strips i mange farger her for tiden :afro:

Må stille 3:3 med dokumenterte foreldre og opphav så vidt jeg forstår. Får sørge for å få til det da...

Fru Kjell skal få sine stamtavler også, jeg har adresse å sende til, bare en usedvanlig sløv trønder som skal sende dem :undecided:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...