Jump to content

"Byttering" for grå jærhøns???

Arnt

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Det viste seg at det ble syv av hvert kjønn, som jeg lett kunne se fra dag en! Ser nå at tre haner og en høne har en skeiv tå hver. Noen formening om hva det kommer av? Kan det være innavl?

Jeg vil plukke de ut ved videre avl.

Har nå to kokinhøner som ligger på tilsammen ti jærhønsegg. Dette er også egg fra den første hanen. Klekking ventes om en liten uke!

Bør jeg purre på den sløve trønderen??? :undecided:

Her er sløvingen igjen :undecided:

Fru Kjell: Det er mulig du har en uheldig kombinasjon som gir krokete tær, men jeg tviler litt på det siden jeg har klekket 14 kyllinger selv i år med samme søskenkombinasjon som deg og ingen av disse har krokete tær. Fikk en kylling med krokete tær i fjor av ganske mange, så særlig utbredt er nok ikke dette. Setter sammen flere grupper i år som kan avle med dine uten alt for stor innavlsprosent.

Lofothanen: vi har drevet og byttet egg ja. Først hadde jeg planer om å bytte med folk over hele landet, men nå har jeg fått et par samarbeidspartnere i nærheten som jeg bruker og det er mye greiere siden vi slipper å bruke Posten og sånt. Dette betyr ikke at jeg ikke sender egg lenger nei, jeg gjør begge deler for å spre fargen. Ser at det begynner å dukke opp folk som annonserer at de har fargen uten at de har kjøpt dem fra meg også og det er bra! Hadde vært moro å vite hvor mange jærhøns i denne fargen som finnes nå, begynner å bli en del tror jeg!

Som jeg nevnte i forrige innlegg har jeg individmerket og fotografert 14 kyllinger fra klekking og utover nå i vår. Jeg kan også melde om sju av hver og jeg har ikke bommet på kjønn på noen av disse (heller). Nå har jeg jo også fotobevis på dette, så i høst håper jeg at jeg (eller noen andre for den saks skyld) kan stille fargen for godkjenning på LU!

• 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ja, nå er første større klekking unnagjort. Ble 59 kyllinger. Det er når man får så mange kyllinger at man angrer på at man holder på med kjønnsvisende raser: Hva i huleste gjør jeg med tretti hanekyllinger?!?

Jeg holder også på med klekkinger til landsutstillingen ennå. Jeg satte sammen fem par i vinter, men er nede i tre par nå siden jeg strengt tatt ikke trenger mer enn avkom fra ett par til utstillingen. De to parene med færrest avkom ble dermed avsluttet. Når det gjelder de tre andre parene så klekker jeg fra disse fortsatt fordi jeg ennå ikke har nok kyllinger til utstillingen. Jeg skal altså ha tre haner og tre høner til dette, og da må jeg ha litt flere for å ha noe å velge i...

Flott at jeg får høre om folk som har grå fugler som kanskje har annen avstamning enn mine, vil gjerne høre om det hvis det er flere som har slike!

For dem som vil starte med grå jærhøns er det bare å ta kontakt, så vil det ordne seg med egg eller kylllinger. Har til sammen tretti høner i "arbeid" med saken nå. Rekker ikke klekke alt faktisk!

• 2 months later...

Hallo, er i planleggingsfasen/bygging av hønsehus og har tenkt på jærhøns som et alternativ hele veien.

Etter å ha lest denne tråden ble jeg interssert i den grå varianten.

Får komme tilbake til tråden når alt er bygget og klart, forhåpentligvis snart.

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hallo igjen, lenge siden sist nå! Har klekket mange kyllinger av de grå i sommer, og flere av disse har jeg individmerket og fotografert gjennom oppveksten slik at de skal kunne stilles på landsutstillingen i Lindesneshallen. Problemet er bare at det er langt fra Trøndelag og ned dit. Lurer derfor på om noen her på forumet kan være behjelpelige med skyss, eller har ideer til hvordan dette kan løses på en slik måte at fuglene reiser uten meg? Bare legg inn svar her, eller send en PM dersom dere har forslag til løsning på problemet. Gode løsninger vil også kanskje utløse en belønning i form av en grå eller to :laugh:

• 3 weeks later...

Hm, begynner å haste nå gitt! Har ikke klart å skaffe ledsager/noen til å møte tuppene når de er framme. Det er også utelukket å dra ned selv nå når jeg har sett på prisene, ingen som kan hjelpe meg???

Har veid fuglene nå (de eldste i hvert fall) og ser at hanene fint holder minstevekt, mens hønene er litt lette. De ligger ett til to hekto under minstevekt. Litt dumt det da, men de blir sikkert tyngre til neste år så mulig det er lurt å vente til da. Er det noen som vet noe om dette, er de veldig nøye med minstevektene slik at de blir nullet dersom de er for lette?

Blir nok en ikke ubetydelig omvei til Trøndelag fra Bergen ja, he he. Ta en tur på bortekampen til Brann da vet du, så får du dem med da :wink:

Når det gjelder bytteringen, så er vel den "nedlagt" i sin opprinnelige form. Det betyr imidlertid ikke at det ikke blir fugl på deg om du vil ha! Send en PM til meg om hva du er ute etter, så finner vi nok en løsning.

Har fortsatt et lite håp om at noen kan forbarme seg over pippene slik at jeg får dem nedover til Lindesnes, men nå begynner det å haste! Håper derfor de som har mulighet til å løse dette tar kontakt så snart som mulig! Dette gjelder dersom dere har forslag til andre løsninger også. Husk at de som får til dette FÅR fuglene etterpå som lønn for strevet.

Fikk forslag på PM her nå om å sende fuglene med dyretransport til Østlander slik at noen der kunne ta dem med. Det er selvfølgelig et alternativ dersom noen ønsker å få seks grå jærhøns for jobben!

Skynd dere å ta kontakt nå da, påmeldingsfristen er vel i morgen så vidt jeg vet!!!

hvist du snakker med ledelsen i klubben som har lokal utstillingen vil det vel kunne ordnes selv om tiden er ute da detter blir litt annerledels enn bare og stille noen dyr for "gøy"

hvist det går og det passer med dyretransporten så kan eg ta i mot dei torsdagen der borte eller tidlig fredag morgen og få dei stillt ut osv.. blir jo forferdelig synd og ikkje stille dei nå.. :wink:

Kjenner ikke til noen dyretransport som går lenger enn til Oslo herfra, desverre. Det er jo heller ikke en lokal utstilling, men landsutstillingen det er snakk om, så det er vel tvilsomt om de bøyer reglene her. Ville de det kunne de jo tatt den inn i standarden igjen uten at den må stilles på nytt nå som jeg har fotodokumentasjon på at de holder den tidligere standarden, men det vil de jo heller ikke.

Tror nok jeg skal klare å få dem til Oslo dersom noen kan ta dem med derfra, noen som melder seg.

Takker likevel for tilbudet andvor.

• 3 weeks later...

Oppdatering fra Landsutstillingen i Lindesnes 11-13 nov 2011

Jeg klarte og tromme sammen 3,3 dyr til utstillingen. Fire var fra mine og to var innlånt. Alle har opprinnelse fra Arnt sine fugler.

Kan si med en gang at vi ikke fikk de godkjen som fargevariant. Skal man det må dyrene ha 92 i snittpoeng, og da skal faktisk det meste være på plass; både fargen, holdning, løp/tær, kam, etc

Det vi fikk mest trekk for var fargen. Hønene spesiellt manglet tverrstripingen på hver enkelt fjær. Det skal være tydelige striper på tvers, ikke bare en lysere farge i margen av fjæra som mine hadde en tendens til å ha! Hønene får også mye trekk for sporer, det skal de ikke ha. Hanen bør ha rustfarge i hals og sadel. Likeså høna, hu skal også ha brunfarge i hals.

Legger ut dommerkort og de dyre det gjelder p en av hønene og hanene jeg viste. Må bare si at bildene ikke er de beste.

IMG_1115.jpg

IMG_1125.jpg

IMG_1147-1.jpg

IMG_1149-1.jpg

Veien videre for mitt vedkommende nå, det blir å blande inn den lyse varianten for å forsøke å få frem tverrstripinga og vekk med sporer på høna. Jeg gjør et forsøk denne vinteren, så får vi se.

Her er bilder fra mitt hønsehus:

Grå jærhane med grå høner og ei lys.

IMG_1177-1.jpg

Lys hane med grå høner

IMG_1191-1.jpg

Ok. oppdaterer når jeg ser resultater av dette. Ta kontakt om noen er interessert!

Så utrolig moro at de vart gokjent som fargevarian :) Syns de ser utrolig bra ut de på bildene.

Har fått ei grå høne og 3 mørke så om noen skulle ha en Grå hane å av se å greid å fått den til østlandet så hadde jeg vært intresert i å bli med å jobbe med denne fargen.

Så utrolig moro at de vart gokjent som fargevarian :) Syns de ser utrolig bra ut de på bildene.

Har fått ei grå høne og 3 mørke så om noen skulle ha en Grå hane å av se å greid å fått den til østlandet så hadde jeg vært intresert i å bli med å jobbe med denne fargen.

De var IKKE godkjent som fargevariant, men jeg vil jobbe videre med det. Hvor på østlandet er det du bor??

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...