Andreas E. Posted November 23, 2011 Report Share Posted November 23, 2011 Beklager gikk litt fort i svinga her med meg i går kveld. holder til i Fenstad er en 15 min sør får Eidsvoll Link to comment Share on other sites More sharing options...
fru kjell Posted November 27, 2011 Report Share Posted November 27, 2011 Jg samler egg nå som merkes med hhv, høne /hane, lys/grå etc. så får vi se hva som skjer etter klekking?? Skal forsøke å holde dere oppdatert. Skal si i fra når det er tid for å kvitte seg med dyr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fru kjell Posted January 22, 2012 Report Share Posted January 22, 2012 9 januar la jeg inn nærmere 80 egg i maskinen. Mange av de var litt gamle, det visste jeg.. Lyste etter en uke og da måtte jeg fjerne ca 1/3. Nå ligger det igjen kun ett egg etter den lyse høna og den grå hanen. (hun hadde ikke lagt egg den siste tiden, og døde her om dagen... ) 22 egg av den lyse hanen og de grå hønene, og 23 egg etter de grå hønene og den grå hanen. Så får vi se. Lyser igjen i dag.Har laget tre hyller i maskinen, men er litt usikker på om det blir helt jevn temperatur, får se hvordan et går.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted January 23, 2012 Author Report Share Posted January 23, 2012 Lykke til!Holder på å samle egg jeg også nå. Setter snart i gang en liten klekking tenker jeg. Tar egg fra blandete besetninger nå, så det skal gå an å avle videre uten å sette inn andre fugler når de blir store.Har planer om å "rydde" litt blant voksenfuglene også, så jeg bruker kun de beste i videre avl. Skulle gjerne hatt noen til å hjelpe meg med å velge ut fugl med gode tegninger, men det er vanskelig å finne her i Trøndelag, så jeg får prøve etter beste evne selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fru kjell Posted February 4, 2012 Report Share Posted February 4, 2012 på mandag og tirsdag klemte det 28 kyllinger. Jeg hadde nok rett på antagelsene mine om de tre hyllene i rugemaskinen. Det var absolutt best klekking i den midterste! Hadde 18 av den lyse hanen og de grå hønene, og 10 av de grå dyra. De virker stort sitt kvikke og fine, men jeg ser at en og annen står litt apatisk og sover.... Hva kan det være? De fyker ikke rundt som de andre. En døde også plutselig nå i sta... Er alltid litt redd for at de ikke får gang i fornøyelsen, men de går på slipesand og spiser blanding av egg, kavring og gulrot. Og han tilgang til Hønsefor ii tillegg. Fikk først i dag kjøpt inn oppdrett 2. Har de ikke hatt godt av voksenforet tro? Et par tre har litt slimete avføring, men det også er sånn jeg minnes de kan ha... Vi får se. Kom gjerne ned tips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
miloli Posted February 8, 2012 Report Share Posted February 8, 2012 God ide! For meg stopper det imidlertid fordi jeg ikke har jærhøns. Vil veldig gjerne være med på tilsvarende med andre raser - eller om noen av dere med jærhøns har lyst til å bytte andre hønetyper også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Haakenstad Posted July 28, 2012 Report Share Posted July 28, 2012 Som helt ny eier av grå, lurer jeg på om siden fortsatt vil bli oppdatert, eller om det er som med de fleste andre forum, at man starter opp en side på Facebook i stede der alle er for tiden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted November 12, 2012 Author Report Share Posted November 12, 2012 Nå har jeg vært på LU og fått slakt for å si det sånn Tok med åtte fugler med det mål for øye å få tilbakemelding på hva jeg må jobbe videre med, og det fikk jeg. Steinar Bjellås var veldig behjelpelig med å vise å forklare. Tror derfor jeg har det litt klarere for meg nå. Som Fru Kjell (som jeg også traff der nede) bør jeg nok skaffe en lys hane av god kvalitet. Det jeg først og fremst må bli kvitt er de store sporene mine har. Fargen på løp og tær må også bli gulere, og det må bli mindre hvitt i ansiktet. Ellers har jeg også en jobb å gjøre med en litt for steil holdning + form på hale.For å oppsummere kan man vel si at det meste var galt, men jeg ser ikke så mørkt på det for det. Fru Kjell har nemlig lyktes med å få store forbedringer i sitt materiale, og nå når jeg vet litt mer om hva jeg skal jobbe mot kan jeg være mer målrettet selv også.Skriver dette så andre med grå fugler også kan få en liten pekepinn på hva de skal jobbe med. Bare spør om det er noe dere lurer på, så skal jeg svare etter beste evne!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odelsgutten på kjørvenøvre Posted February 18, 2013 Report Share Posted February 18, 2013 Hvis noen er interressert i rugeegg av jærhøns herrifra er det bare å rope. har hane og høner fra forskjellige garder, men ingen klukkhøner, så tar ikke imot rugeegg sjøl! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sullamei Posted March 7, 2013 Report Share Posted March 7, 2013 Har jo bare 13 små kyllinger av de grå nå jeg + en lys og en mørk voksen høne og en mørk, voksen hane. Har også fire mørke kyllinger (3 haner og ei høne). Jeg har derfor ganske mye materiale å ta av. Kommer til å følge disse med hensyn til rasestandarden utover og plukke ut de beste. Tror kanskje likevel det trengs ny hane til disse snart. Hvis ikke blir det sikkert små og dårlige individer snart. Eggstørrelsen vil vi sikkert også få problemer med. Er derfor først og fremst ute etter grå haner fra helt andre linjer. Folk som kjøper egg fra Hvam vil helt sikkert få en del av disse på slump. Hadde vært fint å fått tak i en sånn! Om ikke jeg får tak i holder det jo at noen andre i ringen gjør de for da får jo alle i ringen glede av den i neste generasjon ved bytting! Hvis ikke annet byr seg må vi jo bytte innbyrdes slik du foreslår Siw, men, som sagt, vi vil trenge blod utenfra før eller siden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sullamei Posted March 7, 2013 Report Share Posted March 7, 2013 Har jo bare 13 små kyllinger av de grå nå jeg + en lys og en mørk voksen høne og en mørk, voksen hane. Har også fire mørke kyllinger (3 haner og ei høne). Jeg har derfor ganske mye materiale å ta av. Kommer til å følge disse med hensyn til rasestandarden utover og plukke ut de beste. Tror kanskje likevel det trengs ny hane til disse snart. Hvis ikke blir det sikkert små og dårlige individer snart. Eggstørrelsen vil vi sikkert også få problemer med. Er derfor først og fremst ute etter grå haner fra helt andre linjer. Folk som kjøper egg fra Hvam vil helt sikkert få en del av disse på slump. Hadde vært fint å fått tak i en sånn! Om ikke jeg får tak i holder det jo at noen andre i ringen gjør de for da får jo alle i ringen glede av den i neste generasjon ved bytting! Hvis ikke annet byr seg må vi jo bytte innbyrdes slik du foreslår Siw, men, som sagt, vi vil trenge blod utenfra før eller siden! Hei,, Har du Grå jærhøns ennå? Jeg skal annsaffe jærhøns, og kunne tenke meg en egen lita stamme med Grå jærhøns. Siden jeg ikke har lest om grå jærhøns her ellers ville jeg gjerne skrive til deg først, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.