Jump to content

Avlsprogram eller database for fjørfeavl?

Recommended Posts

Jeg prøvde meg med ZooEasy, men det var ingen suksess.  >:)  Programmet knela flere ganger og supporten var elendig. Til slutt stoppet det helt opp da jeg ikke betalte for ny årslisens. Masse timer og mye jobb med innlegging av info og foto til bare ergrelse!  :'(

Er det noen som kjenner til og har gode erfaringer med andre avlsprogrammer?

Er det noen som kjenner til om det går an å bruke vanlige enkle databaseprogrammer? Evt. tilpasse dem til fjørfeavl?

Noen som har laget noe sånt til eget behov som evt. kan selge en kopi?

Jeg vet ikke hva et avlsprogram inneholder slags funksjoner, men jeg har tenkt på at jeg kanskje kunne bruke et slektsforskningsprogram som jeg har til slektsregistrering.

Der kan alle "linjer" og generasjoner registreres, hendelser av alle slag legges inn, samt bilder. En kan skrive ut slektskart og oversikter...

Mitt program kostet jo litt, og jeg vet som sagt ikke hva det eventuelt mangler for å kunne brukes som avlsprogram. Men det finnes freewareprogrammer også til slektsforskning, så kanskje...?

God eller dårlig ide?  :-\

Det som vel trengs er et databaseprogram. Jeg vet ikke hvor mye erfaring og kjennskap du har til å sette opp et slikt program, men det skal ikke være alt for vanskelig og dyrt. I Mac verdenen er det et program som heter FilMaker Bento 2. Det koster 309 kroner. Vet ikke hva om finnes for Windows.

Lykke til.

jeg har svært liten erfaring med databaseprogrammer. En slags strukturell forståelse er vel det meste jeg kan skryte på meg.

Tror du det går an å bruke OpenOffice, et gratisprogram med databasefunksjoner? http://www.openoffice.org/

Her er mer direkte om software'en: http://why.openoffice.org/why_great.html

Fazan:

Men det finnes freewareprogrammer også til slektsforskning, så kanskje...?

har du noen linker el.l. som det går an å sjekke?

Oddbjørn:

Det var det jeg tenkte på. holder på å laste det ned nå, men hele pakka er på 121 Mb, så det tar litt tid.

Så får vi se om det går an å skape de automatiske oppdateringene som trengs, og kanskje også legge inn bilder??

;D  Iallefall noe jeg aldri hadde kommet på sjøl!

Men er det begrensninger i antall avkom og f. eks i antall "avlsgrupper"?

I hvor stor grad går det an å modifisere sjøl?

Det er i teorien ingen begrensninger på antall avkom eller ektefeller, så vidt jeg vet. Så teoretisk skal vel et slektsprogram kunne brukes. Om det i praksis er lagt inn noen begrensinger på antall vet jeg ikke. I mitt program er det også muligheter for å lage "grupper" med personer du ønsker. Et slektsregistreringsprogram er et databaseprogram.

Når det gjelder modifiseringer av selve programmet så er jeg ikke kjent med at en kan gjøre det selv.

Programmet kan prøves i fullversjon gratis i 30 dager.
/>http://www.tha.no/slektsprogram.htm

Jeg har ikke prøvd å registrere annet enn menneskelig "avl", men tanken har slått meg om at programmet burde kunne brukes til høns. Jeg vet som tidligere nevnt tidligere ikke hva programmet kan ha av funksjoner felles med et avlsprogram.

Hvilke funksjoner, konkret, har et avlsprogram?

Har vært og kikket litt nærmere på TMGinformasjon, men har ikke gått så langt som å laste ned demo ennå.

Ser ut til at mye er som i "vanlige" avlsprogrammer jeg har sett. (Eksemplet med oversikt over opphavet til Maud Angelica var bra!)

En funksjon som nok ikke er der, er beregning av innavlsprosent.  :D  men det er vel heller ikke så viktig. Men en funksjon som var i ZooEasy, som jeg nok kommer til å savne var mulighetene for å registrere avkom etter avlsgrupper (f.eks èn hane og tre høner). I TMG er det vel nødvendig å kjenne individer, både far og mor. men hva hvis en eller begge er ukjent - det kan jo skje hos folk?

Men et par ting som kan bli problemer kanskje:

- Generasjonsintervaller på bare et år?

- Tibakeparringer far/datter eller sønn/mor?

- Ubegrensa antall "barn" etter foreldrepar.

Et spørsmål: Hvis jeg etter en tid slutter å betale årlig - slutter programmet å fungere, eller bare mister jeg support og oppdateringene?

Skal se mere på Pdf-dokumentene på informasjonsida. kommer sikkert tilbake med flere "dumme" spørsmål.

Du peker på flere spørsmål som kanskje bare kan besvares ved å teste dem ut på programmet. Når det gjelder ukjente foreldre så har jeg registrert det, og det blir stående slik: Navn: Ukjent. Hvordan dette vil fungere innenfor avlsgrupper har jeg ingen ide om.

Teoretisk sett har vi vel høns og mennesker samme muligheter vedrørende variasjonmulighetene i å lage avkom, men om programmet TMG fanger det opp slik du skisserer hos høns, vet jeg ikke. Programmet "protesterer" i alle fall på usannsynlige tidsintervaller, ja.

Jeg tror kanskje han som forhandler programmet i Norge kunne svare langt bedre enn jeg på disse spørsmålene.

Jeg er nok blitt mer i tvil om hvor god en ide dette var, etter å ha tenkt gjennom dine problemstillinger.

Ettersom jeg begynte å bli mer og mer interessert i dette temaet, søkte jeg etter avlsprogram for fugler og fant fram til et som heter "Birds Evolution Pro". Kanskje noen her på forumet som har prøv det?
/>http://www.birdsevolutionpro.com/birds-breeders-software.php

Fazan: Kjempe! Akkurat da jeg skjønte at jeg var i ferd med å stange hue i veggen, og at eneste mulighet var å "finne opp hjulet"...

Litt seint nå, men skal nok bruke litt tid på å sjekke ut den.

Hadde vært litt moro om vi fant fram til noe som flere kunne bruke, så hadde man noen å diskutere og dele ting med...  :D

:o  Det var jo til og med et forum for å diskutere programmet!!

Redigert: Jeg prøvde å få tilsendt nedlastingsprosedyren for gratis prøveprogram, men uten hell.  :D  Sendte dem en epost, så får vi se...

Ser ut til at programmet er oversatt til norsk helt nylig, så da må man vel være forberedt på at endel ting fortsatt er på engelsk.  ???

Forumet var iallefall helt tomt.  :-\

Men nå er det iallefall kvelden!!  8)

:o  var tydeligvis en slags forsinkelse som lå inne. Klokka tre i natt hadde jeg fått 4 eposter med nedlastingsprosedyre - så nå skal det lastes ned og sjekkes.

Redigering:

Nå har jeg vært inne og kikket litt rundt i programmet. Ser jo lovende ut så langt...?

Litt rart at ikke programmet finnes på norsk når inngangssida er på norsk, men det kommer kanskje?

Ikke tid til å skrive mer - må prøve å stte meg inn i programmet og evt prøve å legg inn noen parringer etc og se.  :D

Den norske oversikten over programmets funksjoner lå litt plundrete til på nettsida, så jeg samla det og laget en samla tekstfil, som følger her. Tenkte dette kanskje kunne ha interesse for flere enn oss få som har lagt inn innlegg til nå. Husk at dette er fra produsentens egen nettside, så skrytefaktoren er rimelig høy. (Tormod: Hvis du synes at dette er upassende, eller for mye som reklame for en konkurrent, får du si fra!  :-\ )

Introduksjon

Birds Evolution Pro er et kraftig verktøy som alle fugleoppdrettere bør ha for og behandle og kontrollere oppdrettet. du kan drive oppdrett på parakitter,papegøyer,finker, eller andre type fugler: programmet har blitt laget for og behandle ALLE arter. Hva er så målet med programmet? det er igrunn enkelt å forstå: enhver oppdretter må holde en oppdatert "oppdrettsjournal" for å notere alle fuglene i oppdrettet, med par, og ungene fra disse. "Birds Evolution Pro`s" database er basert på nettopp dette. Birds Evolution Pro er mer organisert, kraftigere og med et flott utseende! programmet inneholder 18 komplette filer for å kontrollere oppdrettet: arter, fugler, par, kull, egg, håndopmatnings oppfølging, behandlinger, flokk, ferskvarer, hendelser, galleri, utstillingsresultater, bur... og mye mer! Last ned programmet gratis på nedlastnings siden for å oppdage alle de flotte funksjonene!

BEP "skall"

Et flott grafisk utseesnde er inkludert i programmet, Birds Evolution Pro lar deg velge forskjellige "Skall" (visulet utrykk) som leveres med programvaren! Som standard mottar du Birds Evolution Pro med fire forskjellige "Skall": Papegøyer, Parakitter, Kanarifugler, Små eksotiske fugler. Et dataprogram som ser bra ut? Det ser bra ut! Men med DINE EGNE bilder, Blir det mye bedre! Ja, vi tenkte på deg: hvis Birds Evolution Pro "Skallene" ikke er passende til dine fugler, kan du gjøre det ennå mer personlig ved å endre bildene i Birds Evolution Pro!

Legg til fugler

Har du bestemt deg for å ha bedre kontorll i oppdrettet med "Birds Evolution Pro"? Perfekt! Gjelder det Papegøyer, Parakitter, Kanarifugler eller andre typer fugler? Ikke noe problem! Programmet er kompatibelt med ALLE fugle arter, det er enkelt: når du driver oppdrett på en art må du legge arten inn på "listen over arter" i programmet. Når du starter med Birds Evolution Pro, må du legge inn "Identitetskort" på dine fugler. "Identitetskortet" er der slik at du kan legge inn maksimum informasjon om hver og en fugl i ditt oppdrett (navn, art, type, ring nummer, oprinnelse, osv...). Ny: Du kan fra nå av legge inn bilde av fuglen i identitetskortet! Hver fugl må ha sitt eget identitetskort. Selvfølgelig, når du starter på datasamlingen, må du ikke legge inn alle fuglene dine, start for eksempel med de fuglene som er i par. Du kan også fint legge inn en eldre fugl før en ung fugl: rekkefølgen spiller ingen rolle.

Oversikt over parene

Etter at du har laget identitetskort på noen fugler, kan det være nyttig å legge de inn som par. Det at du legger de inn som par lar deg forbinde kull (under utvikling eller allerede ferdige) eller unger til dette paret. Detaljene om kullet er veldig nyttige og inkluderer egg så vel som oppfølgning av unger. Oversikten over parene er enkelt delt opp i et vindu med tre forkjellige deler: i den første delen velger du paret, i den andre delen vises fuglene som er et resultat av dette paret, og den tredje viser kullene til det valgte paret, med en liste med unger født i hvert kull. Med Birds Evolution Pro, trenger du ikke lage nye par hvert år! I denne oppdrettsdatabasen kan du gjemme parene som ikke lenger er i hekk i ditt oppdrett, og hvis parene fortsatt hekker, legger du bare til kullene på vanlig måte, paret trenger ikke endres: bare kull datoene vil endres!

Avansert oppfølging

Etter at du har laget identitetskort på noen fugler, kan det være nyttig å legge de inn som par. Det at du legger de inn som par lar deg forbinde kull (under utvikling eller allerede ferdige) eller unger til dette paret. Detaljene om kullet er veldig nyttige og inkluderer egg så vel som oppfølgning av unger. Oversikten over parene er enkelt delt opp i et vindu med tre forkjellige deler: i den første delen velger du paret, i den andre delen vises fuglene som er et resultat av dette paret, og den tredje viser kullene til det valgte paret, med en liste med unger født i hvert kull. Med Birds Evolution Pro, trenger du ikke lage nye par hvert år! I denne oppdrettsdatabasen kan du gjemme parene som ikke lenger er i hekk i ditt oppdrett, og hvis parene fortsatt hekker, legger du bare til kullene på vanlig måte, paret trenger ikke endres: bare kull datoene vil endres!

Stamtavle Funksjon

Birds Evolution Pro er et program for oppfølging, men tilbyr funksjoner for opphav og stamtre også! Med bare noen få klikk har du tilgang på stamtreet til en hvilken som helst fugl (lages automatisk når du legger inn data i Birds Evolution Pro), finn de genetiske likhetene (søsken, halv-søsken, kusinene/fetterne, onklene og tantene til en fugl ). Birds Evolution tilbyr visse funksjoner som omhandler lynne/adferd og genetikk, men dette programmet er IKKE (ennå)en genetisk database!

Lagerbeholdning

Birds Evolution Pro er ikke bare begrenset til å gjelde kontoll i fugleoppdrett, du kan lagre data som er relatert til alt i ditt oppdrett. Du kan legge inn data om alle ferskvarer(frø, vitaminer...)og lagre prinsippielle data for lagerbeholdning. (Hvor mye som brukes og hvor ofte, og når du trenger å fylle på lagrene dine). Birds Evolution Pro vil gi deg beskjed når du trenger å fylle på med noe og du kan gjøre endringer om nødvendig! Endringer i "lagerlisten" vil bli lagret i databasen.

Håndoppmatnings Funksjon

Interesserer det detaljerte fugleholdet deg? Oss også! Det er derfor Birds Evolution Pro inneholder den nødvendige data som omhandler dine unger. Du kan lage oppfølgning for håndoppmatning som gir deg mulighet til å følge med på fuglenes inntak av mat fra dag en og oppover, hvor mye de legger på seg, og hvor mye de spiser.Du kan notere data og har da et sammenlignings grunnlag og max info om de forskjellige fugleungene. Birds Evolution Pro viser deg da resultatene av dataene i grafer.

Backup Funksjon

Alle systemer for backup er kraftige og enkle, du kan lage en backup i hvilket som helst medie(også diskett). Backupene er enkle og raske å lage. Knappene "lag en backup" og "gjenopprett backup" tilbyr deg alle eksport og import funksjonenen du trenger for å lagre Birds Evolution Pro data. Hver 15 dag, vil Birds Evolution Pro spørre om du vil foreta en backup av dine data for optimal sikkerhet.

Utviklingsmuligheter

Ara Studio er et seriøst firma, som tar alle kommentarer på alvor. Hvis du finner en "bug"(et problem i programmet)eller en oppgraderingsmulighet i programmet, kontakt oss. Vi leverer generelt en oppdatering innen en uke hvis en "bug" er funnet. Har du et forslag til forbedringer vil dette bli notert og kan komme med i neste oppdatering av Birds Evolution pro. oppgraderinger er nøkkelen til utviklingen av programmet, og når vi oppgraderer programmet vil du kunne skaffe disse gratis (i de fleste tilfeller) eller til en rimelig penge (under 30 USD). Hos Ara Studio kan du raskt få et svar på dine spørsmål.

Andre funksjoner

Birds Evolution Pro er mye mer enn et enkelt program om oppdrett og oppfølging av fuglene, du vil finne en rekke virkelig interessante funksjoner. Last ned programmet for å se mange av disse funksjonene. Nye funksjoner og eller forbedringer legges til hver måned, besøk vår hjemmeside regelmessig, særlig support siden for å få med deg alle nyhetene!

Support team

Support teamet vårt er tilgjengelig via forumet og via e-post, garantert svar innen 48 timer. Har du brukt en utgave av Birds Evolution Pro? Vi oppfordrer deg til å sende kommentarer og ideer til oss, det vil hjelpe oss å forsyne deg med best mulige funksjoner for programmet. Hvis det skulle oppstå problemer når du forsøker å skrive en e-post til oss vennligst bruk da forumene. Programmet selges av firmaet Ara Studio.

Konkurrent? Jeg selger da ikke avlsprogrammer Arne.  ;D Ellers kikket jeg på dette, det så riktig bra ut synes jeg. Bare fint om du legger inn dine erfaringer med det, kan også være andre her inne er interessert i å ta det i bruk.  :D

;D

Fazan har også lasta det ned, så er vi to som kikker nærmere på det. Jo flere som kan komme med erfaringer, jo bedre.

Hvis flere  er interessert er programmet helt gratis for opp til 10 dyr (tror jeg det var).

(Vi med flere dyr må evt. betale noe hvis vi velger å fortsette etter en prøveperiode)

Ble først veldig optimistisk da jeg så Birds Evolution Pro, men etter at jeg nå har brukt noen timer på å prøve å finne ut av hvordan det funker, er jeg litt mer betenkt.

Det er bare nettsida som er på norsk - hele programmet er på engelsk. Det gjelder jo også for alle andre programmer jeg har vært borti også, men når jeg kommer litt dypere inn i B.E.P er endel menyer o.l. ikke oversatt fra originalspråket (fransk). Synes også at endel med registrering o.l. var litt lite logisk - men for all del, sånn er det vel alltid når man skal finne ut av et nytt program!?

Hva synes du Fazan?

(Jeg gikk tilbake og kikka på ZooEasy + lette videre på nettet etter avlsprogrammer. Se eget emne "Oversikt over avlsprogrammer")

At det er engelsk kan en kanskje leve med. Fransk blir absolutt hakket verre. Jeg har ikke forsket noe videre på dette programmet, men hadde tenkt meg å prøve det på påfugl, fordi det blir det enkleste for meg å begynne med. Kanskje det ikke er bryet verdt?

:-\  Vet ikke - du kan jo også se litt på de andre jeg fant fram: http://www.fuglepraten.no/index.php/topic,5634.new.html#new

Noe burde jo være som kan brukes, men jeg blir bare så forvirra når det er mange muligheter å undersøke og velge blant. Tror kanskje ikke Birds Evolution Pro er det jeg ville ha prioritert, men er ikke sikker på noenting akkurat nå!  :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...