Gå til innhold

Merker høna om eggene er døde?


Budeias verden

Anbefalte innlegg

avem

;D kan ikke gi noe garantertsvar på dette, men det er en vanlig oppfatning at høna merker om det er liv i egget eller ikke. En del fugler gjør ihvertfall det. Jeg tror vel egentlig ikke at dette er noen regel, men det er viktig å lyse eggene, dersom et egg er råttent kan det infisere de andre eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene under høna kom aldri til klekking, men høna lå så fint atte. Fant ut at "her må det lyses" og fant dermed ut at alle var råtne!!!

For en uke siden var det flott liv i egga, hva er det da som går galt og er det normalt at hun ligger videre når kyllingene dør i egget?

??? :'( ???

Du er sikker på at det ikke har vært for kaldt i rommet? Dersom det er kaldt og høna går av for å spise kan fosteret i egget dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere spørsmål...

Heiv jo disse eggene i dag, men da jeg kom ut i kveld har høna lagt seg over noen andre egg...

Greit nok det, men da dette er ett virus. Hvor kommer det ifra? Er høna nå bærer etter at hun har ligget på de andre?

Bør hun få ruge i det hele tatt eller er "sekken under taket" (Siv`s råd) løsningen?

Har eventuelt egg i maskinen jeg tengte å legge inn en dag før klekking..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virus? Har du fått virus i flokken din? Eller mente du på de råtne eggene? Virus og bakterier er to forskjellige ting. Bakterier finnes det overalt, stort sett da.

Det er varmen som setter fart i forråtningen av eggene med dødt foster i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en silke som er helt gærn på ruging. Ligger 6 uker, på bena 2 uker, så på'n igjen...puh. Hver gang jeg er nede hos hønene passer jeg på å løfte henne til maten, da spiser, drikker hun og bæsjer og går tilbake til eggen (eller oftest bare en tom rugeplass). Jeg trur nok hun hade holdt seg i live uten min hjelp, men hun er helt klart i bedre form denne vintern enn tidligere, da jeg ikke motiverte spisingen sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...