Gå til innhold

Ville ender - Diverse spørsmål


alica

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg er veldig intressert i å skaffe meg noen ville ender, har en damm, en bekk og kjempestor hage.

Men lurte på, flyr de automatisk vekk om høsten/vinteren og kommer tilbake til dammen de er oppvokst i (så lenge ingenting har skjedd på veien da)?

Er ville ender veldig folkesky?

Vil de raskt finne seg til rette hvis de får et lite andehus ved dammen?

Hvordan går ville ender og 'tamme' ender sammen?

Noen tips til oppdrettere i oppland/nærheten av Lillehammer eller hvor jeg kan få tak i ville ender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

er det stokkand du tenker på?

fange ville dyr eller fugler og sette dem i fangenskap regnes som faunakriminalitet,og er svært straffbart....

dessuten tror jeg at hvis du lager det til slik at villfuglene kommer til bekken din,så vil dem stikke av så snart de ser deg....

tror nok det beste er hvis du får deg noen tamender. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Lofothanen. Jeg synes vi bør holde oss til tamfugler og heller nyte de ville med kikkert ;)

Noen villfugler er tillatt å holde i fangenskap med visse forbehold, blant annet stokkand, storfugl og orrfugl, men det er så mye fint blant tamfugl at det bør være mulig å greie seg med disse. Fra et naturvernsynspunkt er det ingen tvil, villfugl bør få lov til å være nettopp det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville arter av ender bør i utgangspunktet holdes i voliere. Noen få, som foreksempel stokkender kan gå fritt uten at de forsvinner. Er de oppvokst hos deg, og de får en foringsplass vil de holde seg der.

Som lofothanen skriver er det straffbart å ta ville fugler fra naturen og stenge de inn i en voliere, men jeg rekner med at det ikke var det du tenkte på i og med du spurte etter oppdrettere.

Ville ender er mere folkesky enn tamender. Noen blir litt mere tamme enn andre jo mere tid du tilbringer sammen med de. Stokkender blir forholdsvis tamme.

Ville ender og tamender bør ikke blandes. Som regel er tamender mye større enn sine ville frender. Tamendene vil prøve å pare seg med villendene, på grunn av sin store tyngde kan de gjøre skade på villanden.

Vil du komme i kontakt med oppdrettere kan du prøve med en annonse her på Fuglepraten.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Lofothanen. Jeg synes vi bør holde oss til tamfugler og heller nyte de ville med kikkert :D

Noen villfugler er tillatt å holde i fangenskap med visse forbehold, blant annet stokkand, storfugl og orrfugl, men det er så mye fint blant tamfugl at det bør være mulig å greie seg med disse. Fra et naturvernsynspunkt er det ingen tvil, villfugl bør få lov til å være nettopp det...

Jeg er helt enig med Lofothanen og Arnt! Nyt de ville fuglene i deres rette element, og ta heller en titt på alle de flotte domestiserte anderasene som finnes. Du finner sikkert noe du kan like der. De finnes i alle størrelser og farger.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rouenand er en domestisert andeart, avlet fram kunstig for kjøttproduksjon. Har selv hatt den jeg, kan absolutt anbefale den.  ;)

Likevel, ingen tamender kan måle seg med ville arter når det gjelder utseende. Se bare på mandarinanden.  :D

1_03_11_07_1_53_40.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen planer om å fange ville ender å hold dem i fangenskap.

Grunnen til at jeg er intressert i ville ender er at jeg tenkte å fore opp kyllinger, la de bo ved dammen i hagen med full frihet etter som de vokser. Tenkte at ville ender har et instinkt til å fly sørover og klare seg selv når de blir voksne. Og håpet var da selvsakt at de ville komme tilbake til dammen de er oppvokst i. Men det er kanskje ikke sånn det fungerer?

I utgangspunktet tenkte jeg på stokkand. Men har forstått det sånn at det finnes oppdrett på andre ville ender også.

Tidligere har vi hatt 3 hvite ender (vet ikke hvilken rase) med god erfaring. Sommerstid gikk de fritt på tunet med tilgang til dam. Men å ha ender innestengt vinterstid uten tilgang på en badedam tror jeg ikke ender liker noe veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være klar over at kyllingene må være inne under varmelampe til de har fått såpass med fjær at de klarer seg uten ekstra varme, den de ellers ville fått fra sin mor.

Om instinktet vil være som hos de som vokser opp blant sine egne vet jeg ikke, men er det det vil de sikkert komme tilbake til dammen. Her som jeg bor er det ville stokkender som har kommet tilbake til samme plass i elva i mange, mange år.

Domestiserte ender er det jo ingen problemer med å ha inne deler av vinteren. Mine har hus hvor de er om natta (både sommer og vinter, pga. rovdyr) men de fleste ender foretrekker jo å være ute på dagtid om vinteren selv om det kan være kaldt. Tilgangen på vann om vinteren er jo minimal, men jeg fyller opp etpar plastkasser med vann så de får bade seg av og til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sette deg inn i biologien til disse fuglene. De er ikke trekkfugler i egentlig forstand alle sammen, men de vil selvfølgelig forsvinne fra dammen din når den fryser til.

Utsettingsforsøk av ulike arter for å supplere ville stammer viser forøvrig veldig ofte at dyr oppfostret i fangenskap veldig ofte har en skyhøy dødelighet i naturen. Jeg setter derfor etiske spørsmålstegn ved dette.

I utviklingen fra unge til voksent individ er det også slik at veldig mange ville dyr må se og lære av større artsfrender for å få riktig atferd senere i livet. Får de ikke det kan de utvikle preferanse for å reprodusere med feil art, de kan få feil "språk", de kan trekke til feil destinasjoner, osv.

Mange arter har også lokale tilpasninger som gjør at de er spesielt tilpasset sine områder, eksempelvis villaks som er tilpasset sin elv. Dersom du kjøper stokkandkyllinger fra en oppdretter kan du dermed risikere "genetisk forurensning" av den lokale stammen dersom de overlever og reproduserer.

Jeg kunne nevnt flere negative konsekvenser også, men i sum er dette nok til at det er forbudt ved lov både å fange inn og å sette ut dyr i naturen i Norge uten særskilt tillatelse.

Vil derfor på det sterkeste fraråde deg å gjøre dette, selv om ideen er besnærende ;)

Ble kanskje litt negativ fokus på dette, så jeg håper du ikke lar deg skremme fra å spørre mer om ting du lurer på om fugler og fuglehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et veldig bra innlegg, der det settes fokus på alle de viktige tingene en bør kunne litt om når det gjelder ville fugler!  ^smiley

Jeg er 100% enig i alt Arnt skriver her, og vil igjen oppfordre til å kikke litt på alle våre flotte domestiserte raser innen svømmefugler, det ER mye bra der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her til lands som holder svømmefugler som opphavlig er ville arter, som volierefugl. Sammenlign disse gjerne med de som holder undulater, parakitter og papegøyer.

Det er en flott hobby. Som tidligere nevnt er det en forutsetning for at endene  skal holde seg hos deg at du bygger en voliere for de, såfremt du ikke velger å satse på stokkender. Jeg har selv hatt stokkender gående fritt, det fungerer fint. De flyr seg gjerne en tur i nærområdet, for så å komme tilbake.

Stokkender er her året rundt, de trekker ikke til varmere strøk.

Ta gjerne en titt på Prydfugler.no, der har jeg lagt inn artikler om andedam og prydender i hagen.

Har du flere spørsmål så vær ikke redd for å spørre.  :D

Hva med en brudeand?  ;)

brudeand.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke volierfugler trådstarter var ute etter? Ettersom jeg forsto så ville hun ha ville fugler som var i hennes dam om sommeren, og som ellers skulle oppføre seg som ville fugler gjør. F.eks. ville stokkender, som forflytter seg mot åpent vann om senhøsten og kommer tilbake til dammen om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget mitt nevnte jeg det var to løsninger på ønsket om å ha ville arter av svømmefugler i hagen.

  • Skaffe seg stokkender
  • Bygge voliere dersom hun vil holde andre arter

Og det var vel heller ikke på tale med domestiserte ender avlet fram på kustig vis?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget mitt nevnte jeg det var to løsninger på ønsket om å ha ville arter av svømmefugler i hagen.

  • Skaffe seg stokkender
  • Bygge voliere dersom hun vil holde andre arter

Og det var vel heller ikke på tale med domestiserte ender avlet fram på kustig vis?  ;)

Nei, det har du rett i, men de domestiserte lever iallefall et mere fritt liv enn de som må være innesperret i en voliere hele livet! Derfor nevnte jeg dem som et mulig alternativ! :D

Dessuten finnes det da også domestiserte raser som overhodet ikke er framavlet på kunstig vis: de nydelige små smaragdendene, cayugaendene, og selvsagt moskusen! Bl.annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke det trygt for de domestiserte å være inne i voliere da?

Man øker sjansene for at de blir tatt av rovdyrene hvis de går fritt.

Man kan ikke samligne en rouenand mot en mandarin på utseendet.

Rouenand er fin men ikke finere enn mandarin.

Foretrekker ville arter fremfor domestiserte jeg

Smaragdand er jo en domestisert art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er ikke det trygt for de domestiserte å være inne i voliere da?

Man øker sjansene for at de blir tatt av rovdyrene hvis de går fritt.

Man kan ikke samligne en rouenand mot en mandarin på utseendet.

Rouenand er fin men ikke finere enn mandarin.

Foretrekker ville arter fremfor domestiserte jeg

Smaragdand er jo en domestisert art

Ja, smaragden er domestisert, men den er ikke "avlet fram" på kunstig vis, som en egg eller kjøttrase vel? Jeg har moskus og peking, og de går fritt over et stort område. Det er vel ikke så vanlig å ha domestiserte ender i voliere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sånn at noen liker best å drive med prydhøns, andre med domestiserte ender, og atter andre med arter som har opphav fra ville arter. Det kan man kanskje respektere? Og ikke minst holde seg til trådens tema.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...