Jump to content

Mattilsynet innfører nye restriksjoner

admin

Recommended Posts

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Posted

Dette er en ikke uventet reaksjon fra Mattilsynet. Bakgrunnen er utbruddet i en kalkunbesetning i Sør-øst England. Selv om Mattilsynet går til disse drastiske tiltakene så VET DE IKKE HVOR SMITTEKILDEN KOMMER FRA!  ???

Dette er bak mål mener jeg.

- Disse nyhetene er ganske overraskendee fordi dette ikke er den tiden av året med mye fugle-migrasjon, sier Colin Butter,

en ekspert på fugleinfluensa ved det britiske instituttet for dyre-helse til Sky News.

Dette styrker også teorien flere ornitologer har om at det ikke er villfugl som sprer viruset, men det spres via handelsveiene, altså via kommersiell oppdrett av fjørfe.

Posted

Såg akkurat på Tv, en "professionell" oppdretter fra Råde som var mest bekymret over hobbyfjærfeholder som ikke overholder de nye reglene! Holdt på å spy når jeg så hvordan hønene hans så ut i små burer. En kan ju undre hvorfor viruset bryter ut der hvor 15000 kalkuner går tettpakket, hvorfor har de blitt smittet av "villfugl", de lever vel nermest i hermetisk tilslutne hus?

Posted

Javisst. Dette er utrolig frustrerende. Mattilsynets folk virker utrolig inkompetente, eller gjør de dette for å opptre politisk korrekte? De er jo under de kommersielle aktørene sine vinger som jeg ser det.

Posted

Det er jo de dyra som e svake og ikke har sterkt nojkk imun forsvar som blir syke.. De dyra osm vi har er vel mye bedre til å motstå slike sykdommer enn de som er i komersielt. Dyra våre får jo gå ute og får årndli for, i forholdt til komersielt..

Blir så forbanna og rådløs.. Begynner nesten å miste håoet her nå. Var så positiv i januar måned, mange bestillinger og bare positive folk.. Var 3 stk som skulle begynne med høns som har bestilt sine første kyllinmger hos meg.. Det er trist at noe slikt skal ødelegge for oss/dyra.. De tenker ikke på at hobby opdrettere faktisk bevarer mange av rasene som er.. Og hvor mange raser som vil forsvinne om noen prosent av ogg legger opp. Det er svert trist...

Deppa i kveld ja... :'( <x<

Posted

Ja så lenge varte gleden denne gangen...

Mattilsynet har testet hos meg HVERgang det er mistanke om noe sykdom på høns/ender/gjess.Er nok i kikkerten igjen,regner med det.

Testet for fugleinfluensa st.hans av høns/ender og gås.Skulle få tilbakemelding men har ennå ikke hørt noe.

Det demper jo gleden ved å ha høns når vi HELE TIDEN skal være redd for at det er noe sykdom/nedslakting!

Vi er jo glad i disse dyra,så det er fustrerende å stenge inn  dyr som

er vandt til å være ute.Jeg for min del har høns på BLÅ RESEPT!!!

Så la hønene og andre fjærkledde i fred så lenge det ikke er påvist

sykdom,da tar vi selvfølgelig ansvar. Det er da ingen trekkfugler

ennå.Ligg unna høna mi sier jeg om mattilsynet brøler igjen.

Forstår jo at vi må være på vakt,men det får da være måte på til

skremme vettet av folk.......Ingenting er påvist i norge til nå...

Posted

Ja, ja. Da var det igang igjen! Helt enig med dere som mener at mattilsynet ikke helt vet hva de driver med. Sist det var "livsfarlig" å ha høner prøvde jeg å søke via tlf, mail og brev om å få ha hønene mine ute litt på ettermiddagene. Under tilsyn, slik at jeg kunne skremme bort eventuelle "infiserte" småspurv.  Jeg bor helt nord i Finnmark og nærmeste hønsefarm er vel ca 60 mil unna eller noe slikt. Og hva fikk jeg til svar? Ingenting - ikke et ord.. Snakk om å opptre useriøst. Visst er det en skummel sykdom, men det må da finnes grenser for hysteri. Føler med dere som må ha hønene inne. Kommer vel til å gjelde meg også snart. Hadde ikke gjort noe om det var på vinteren, for min del, de er bare inne uansett. Kryss fingre og tær, så går det nok over.... ???

Posted

Vi får bare håpe at det ikke dukker opp flere tilfeller i europeiske land nær oss. Mattilsynet kan ikke holde disse restriksjonene oppe dersom det ikke kommer flere utbrudd.

Hverken Danmark eller Sverige har ennå kommet med sånne påbud som Norge. Det blir i løpet av uken avgjort hva danskene gjør, se Fødevarestyrelsen.

I Sverige har det ennå ikke kommet noen nye utspill fra Jordbruksverket.

Posted

Ja, dette er triste greier! Og "typisk norskt" å reagere på den måten Mattilsynet gjør nå!!

Andre land bruker tydeligvis litt mere sunn fornuft før de iverksetter restriksjoner!

Enig med Siv som skriver at dyra våre er friske og motstandskraftige, men jeg tror nok ikke det hjelper stort hvis sykdommen først kommer hit.

Da må vi nok regne med at de også kan rammes. Trist å skulle stenge inn dyrene igjen, nå når det nærmer seg våren og de skulle få kose seg ute i det fri! Får bare håpe at dette blir kortvarig!

Posted

Kan noen forklare meg hvorfor det er ett problem dersom hobbyfjærfeholdere ikke overholder reglene? Man bidrar vel ikke noe mer til smittespredning enn det ville fugler gjør uansett? Folk får jo inntrykk av at det er hobbyholderne som er problemet, uten å hvite hvorfor..

Posted

Det er vel sånn at dersom det blir smitte i en hobbybesetning så er veien kortere derfra og til smitte av mennesker.

Reaksjonen fra mattilsynet blir temmelig vilt når en vet at fugleinfluensaen har eksistert i Asia i flere år, med temmelig begrensede antall smittetilfeller.

Posted

Det er nesten så en blir fristet til å foreslå å sette folk som har vært

på ferie i østen i karantene!!!

Sannsynligheten for at di kan ha med seg viruset er ...... ja dere forstår hva jeg mener ?Vi får håpe det roer seg,så vi kan glede oss over våre fjærkledde venner......

Posted

bildet var veldig søt ja.

men man ser jo med en gang, at dem bvare ville ha noe godt ja  ;)  ;D

men nå har jeg egentlig enda et spørsmål.

er det egentlig allerede bestemt, at dyrene skal blir innestengt? eller er det ikke bestemt enda?

mine høner er ute enda, og tropefuglene skal jo også ut snart igjen.

nå var jeg bare litt usikker, om de får lov enda, eller om mattilsynet har bestemt at dem ikke får det??  ???  :-\

Posted

men nå har jeg egentlig enda et spørsmål.

er det egentlig allerede bestemt, at dyrene skal blir innestengt? eller er det ikke bestemt enda?

Mattilsynet sier følgene på sin nettside:

Dette innebærer blant annet at fjørfe og andre fugler i fangenskap ikke skal ha direkte kontakt til ville fugler.

Det vil altså si at det skal være tatt tak over fuglene, og de må gå i voliere. Det er altså ikke tillatt å la de gå fritt.

Posted

Fallet i England ska undersøkes. Man synes det er merklig med et lokalt utbrudd, uten migrasjon. Kanskje man snart skjønner at spredningen fulger kyllingeksporten/livdyr/egg rundt om i verden  ???

Posted

jeg har snakket med mattilsynet i dag.

og da fikk jeg høre, at alle fjørfe må vare i en voliere, eller i stallen.

men det jeg synes som er merkelig, det er at de ikke får lov til å gå helt ut, men det er heller ikke nødvendig å ha et fast tak over volieren.

det er nok med hønsenetting.

eneste saken er at mat og vann må stå i stallen.

men i fjor var det sagt, at influensaen blir smittet gjennom fugl (avføringen).

så det er jo egentlig bare tull !!!!!

hvis det smittes influensa gjennom fuglavføringen, så må det jo egentlig være et fast tak over volieren også.

hmmm...

synes at dem skulle tenke litt på dyrene og over dette før de bestemme noe.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...