Jump to content

Mattilsynet innfører nye restriksjoner

admin

Recommended Posts

Posted

Har fulgt med på nyheter i dag. IKKE et ord om

fugleinfluensaen!!!! Det var merkelig....

Ingen ny informasjon fra mattilsynet?

Tabloid i kveld 18.55

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Posted

Det finnes en hel del mennesker her i verden som rett og slett er hysteriske. Utrolig lett å påvirke, noe media bruker for det det er verdt. Herregud, folk tok jo livet av kattene sine sist det var samme hysteriet. I tilfelle de skulle falle for en syk spurv eller noe. Helt idiotisk... >;)

Posted

Hei

Tror ikke de nye restriksjonene er så mye annerledes enn som vi har det fra før.

Det var en ifra Mattilsynet i Dagsrevyen sist kveld,og han saatt bare dyrene var bak netting,så var det ok.

Dette var jo det samme som de gamle forskriftene,så da er det ikke så store forandringene. ;):(

Torbjørn

Posted

selv om det ikke er noe store forskjell mellom restriksjonene nå og før, er det helt idiotisk, at dyrene må være innestengt allerede nå.

det kommer helt sikkert til å bli sånn som ifjor:

fuglene som er syk er død før de har kommet til norge.

og så er det ingen fare for smitte her i landet.  :-[  >:(

Posted

Dem er jeg ikke heølt eni i da. Men at det er trekkfuglene som drar det hit tror jeg ikke. Som nevnt tidligere så har jo ikke smitten spredd seg med trekkfuglene, men mere med handelsruter..

Så igrunnen så er det vel større sjans for at det er et komersielle d\som kommer til å spre smitten enn hobby opdretterne..

• 2 weeks later...
Posted

De har også fått Vitskapskomiteen for mattryggleik (VKM) til å vurdere sjansen for utbrudd av fugleinfluensa her nå til våren.

Konklusjonen de har kommet til gjør at jeg rekner med Mattilsynet opphever de nåværende restriksjonene:

VKM meiner at det ved eventuell sjukdom/smitte hos villfugl i Østersjøområdet er lite sannsynleg at smitta skal kome til villfugl i Noreg. Ved sjukdom/smitte hos villfugl i Nordsjøkystområdet og/eller dei britiske øyer, vurderast sjansen for smitte til villfugl i Noreg derimot å vere større. Ved sjukdom/smitte hos villfugl elles i Europa meiner VKM at overføring av fugleinfluensasmitte til Noreg via villfugl er lite sannsynleg.

Så framt fullgodt verneutstyr mot smitte brukast, meiner VKM at det er høgst usannsynleg at personar som handterar døde eller levande villfugl kan bli smitta. Det same gjeld for personar som sender inn døde fuglar til analyse.

VKM meiner elles at det er høgst usannsynleg at fugleinfluensasmitte allereie finnast hos ville fuglar i Noreg eller at menneske kan bli smitta via produkt som kjøtt, egg og fjær.

Mattilsynet vil legge vurderingane til VKM til grunn i framtidige disposisjonar. Mellom anna vil situasjonen i England bli følgt nøye der dei no enno ikkje kan utelukke at smitta er komen frå Ungarn via ville fuglar.

Link: her.

Posted

Jeg har sendt mattilsynet en mail, håper de kommer med et konstruktivt svar.

Hei

Jeg driver ei nettside med et forum som er norges største møtested for hobbyoppdrettere av prydfjærfe. Mange føler Mattilsynet behandler hobbyoppdrettere dårlig i forbindelse med handteringen av fugleinfluensaen.

Til tross for at hverken Sverige eller Danmark har økt risikonivået så har Norge valgt å komme med restriksjoner overfor hobbyoppdrettere.

Årsaken til at de nåværende restriksjonene ble innført var utbruddet på en kalkunfarm i England. Nå når det med bortimot 100% sikkerhet viser seg at smitten ikke kommer fra villfugl bør Mattilsynet oppheve restriksjonene.

Det er ingen grunn til å ha strengere restriksjoner enn Danmark og Sverige, som tross alt kan betraktes som bufferland for Norge.

Det Mattilsynet oppnår med denne holdningen er hobbyoppdrettere som ikke lengre bryr seg når Mattilsynet kommer med oppfordringer og tiltak. Det er ikke Mattilsynet tjent med.

Legg gjerne inn en beskjed til hobbyoppdretterne i Norge her -> http://www.prydfugler.no/forum

Mvh Tormod Sæthre

/>http://www.prydfugler.no

Posted

Bra skrivi!! Flott at vi har en egen talsmann her på forumet=) Flott at noen taler vår sak når ingen andre vil/kan/gidder.... <...>

Posted

Enig i det meste av det Tormod skriver her! Men når det gjelder hans uttalelser om at

hobbyoppdretterne ikke lenger "vil bry seg" når Mattilsynet pålegger oss diverse restriksjoner

er jeg HELT uenig! Selv om det ofte kan virke både håpløst og vanskelig å gjennomføre for noen av oss, bør man etter

beste evne følge Mattilsynets pålegg. Vi er ikke tjent med å sabotere Mattilsynet, det vil bare føre til at de komersielle får rett i sine

påstander om oss!

Posted

Jeg skjønner jo hva han mener, men jeg synes ikke at man bør skrive slikt i en mail til Mattilsynet, da dette kan bli feiltolket!

Kan nok være at jeg setter ting på spissen og kommer med spissformuleringer som kan slå begge veier. Nå skrev jeg heller ikke at alle hobbyoppdretterne, eller flertallet vil sabotere/ikke bry seg om pålegg fra mattilsynet.

Jeg skrev:

er hobbyoppdrettere som ikke lengre bryr seg når Mattilsynet kommer med oppfordringer og tiltak.

Tolket av meg kan det bety at at antallet hobbyoppdrettere som vil forholde seg til Mattilsynet på en konstruktiv måte minker. Og den meningen står jeg for. Det er ingen grunn til å ta med silkehansker på mattilsynet, helt siden fugleinfluensaen kom på banen har de hatt en arrogant holdning overfor hobbyoppdrettere, langt ifra en inkluderende holdning.

Jeg fikk forresten svar fra de i dag -> henvendelsen min er videresendt til distrikskontoret i Orkdal. Kunne vel ikke forventet noe annet....

Har sendt en bemerkning til de på dette.

Posted

Hei,

Fra mitt kontor her hjemme, ser jeg over til naboen. Han lar nok forsatt sine fugler gå ute, selv etter forbudet. Mange i min del av Sandnes var i alle fall treige med å få fuglene sine i hus i fjor. Når det oppleves at kravene blir urimelige, er nok erfaringen at folk ikke bryr seg.

Når det gjelder situasjonen i England, så er jo den med på å styrker teorien om at smitten skjer ad handelsruter. Ville fugler ser ikke ut til å være de som er årsaken til utbrudet der heller. Men vi oppnår vel ikke så mye med å bryte reglene som Mattilsynet setter op heller. Støtter derfor lobbyvirksomheten til Tormod.

Posted

Takk for det Oddbjørn. Får jeg ikke noe konstruktivt svar på mail i morgen så får de meg på tråden. Jeg godtar ikke å bli henvist til et distriktskontor som ikke vet mere enn journalistene i VG eller Dagbladet.

Mattilsynet er en statlig institusjon betalt av oss for å betjene oss. De kan ikke tre regler og forordninger nmed over hodene på oss uten å bli stilt til ansvar for det. Merkelig nok er det ingen av avisene her til lands som stiller spørsmål ved hvorfor det er forbud mot frittgående fjærfe NÅ.

Posted

Vi skrev både brev og mail til Mattilsynet i fjor, men fikk ikke noe svar, dessverre - men det var vel ikke forventet heller... Med all den pågangen de hadde i fjor både fra den ene eller den andre...  :)

Vi har fortsatt endene våre ute, kan ikke ha de inne, det vil ikke være bra for de... Men oss om det...

Posted

Enig i det meste av det Tormod skriver her! Men når det gjelder hans uttalelser om at

hobbyoppdretterne ikke lenger "vil bry seg" når Mattilsynet pålegger oss diverse restriksjoner

er jeg HELT uenig! Selv om det ofte kan virke både håpløst og vanskelig å gjennomføre for noen av oss, bør man etter

beste evne følge Mattilsynets pålegg. Vi er ikke tjent med å sabotere Mattilsynet, det vil bare føre til at de komersielle får rett i sine

påstander om oss!

Noen av oss, muligens mange,  har vært i kontakt med matilsynet før fugleinfluensaen. Og om man da ikke blir tatt alvorlig og blir pålagt restriksjoner og dritt og lort uten å få noe igjenn så skjønner jeg godt at mattilsynet ikke står på høyeste liste for å si det mildt.. Selv tapte jeg over 20.000 på restroiskjoner fra mattilsynet. En hobbyopdretter som ikke kan drive opdrett er vel ikke noen hobbyopdretter?? Men alikevell ble jeg indirekte pålagt å slakte ned. Total kostnaden på de dyra som måtte slaktes og de dyra jeg har handla inn i gjenn kommer over 20.000 kroner. Og fpor megh som ikke er lottomilionær eller har ræva full av penger er det ganske så mye penger.. Så min tillit til mattilsynet forsvant oi den saken., Og det mener jeg at de har optrådd forhastet og at de ikke tenker på konsekvenser når slike saker oppstår.. Og når slikt skjer så kan man vel ikke regne med så mye støtte og at vi vil blindt følge det de sier..

Posted

Jeg er helt enig med "andemor". Ser ut som det er noen her som ikke skjønner hva hun mener. Tror de fleste av oss har vært i kontakt med Mattilsynet på en eller annen måte. En ting er hva man tenker, en annen ting er hva man skriver på et offentlig forum. Selv vet jeg om minst en person som har blitt kontaktet av Mattilsynet etter ugjennomtenkt skriving på nettet.

Etter min mening er det ikke Mattilsynet, men de komersielle som er vårt største problem. Når de komersielle til stadighet uttaler at det er hobbyoppdretterne som er problemet fordi vi ikke bryr oss, er det vel ikke så lurt å skrive at noen kanskje vil gi blaffen i Mattilsynets restriksjoner.

I fjor var det en høring ang. fugleinfluensaen der alle som ville kunne møte opp å tale sin sak. Etter dette er jo kravene til oss betydelig lettet. Jeg ser ikke noe problem i å ha fjørfe i voliere for en kortere periode.

Slik som situasjonen er idag, ser heller ikke jeg noen grunn til at vi fortsatt er pålagt restriksjoner. Men tror ikke det er til min fordel å ignorere dette!

Posted

Takk til MB! Endelig noen som forstår hva jeg ville fram til i mitt innlegg!

Jeg har selv flere ganger vært i kontakt med Mattilsynet, og de er absolutt ikke mine

favoritter! Men likevel kan jeg ikke se at det er til min fordel å ignorere deres påbud,

selv om de til tider kan virke helt håpløse!

Posted

Nå vet jeg ikke om det som står ovenfor er myntet på innholdet i mailen jeg sendte til Mattilsynet. I så fall kjenner jeg meg ikke helt igjen. Å påpeke at Mattilsynet opprettholder/har restriksjoner som oppleves som urettferdige kan føre til at folk ikke bryr seg er både reelt og riktig mener jeg. Dette er en virkelighet Mattilsynet bør være glad for å bli orientert om.

Jeg forstår godt hva andemor mener, det tror jeg de flest andre her gjør her også.

Skal ikke mattilsynet bli presset av interessegrupper så vil de selvsagt fortsette å kun se saken fra sin egen side.

Og for å gjøre det helt klart, jeg oppfordrer ikke til å bryte mattilsyntes restriksjoner.  :)

Ellers synes jeg det er meget bra å få fram ulike synspunkter på hvordan en bør reagere overfor mattilsynet.

Posted

Jeg synes det er fint at noen tar seg bryet med å kontakte mattilsynet, det er mye lettere å bare å klage og ikke gjøre noe. Når det gjelder mattilsynet her i området Lier/Drammen så har jeg fått raske svar. De har ikke vært til min fordel, men det må jeg bare forholde meg til på best mulig måte selv om jeg ikke har mer enn ti høner og 5 kalkuner. Alle rundt her vet jo at jeg driver med noen høner så jeg må pent følge alle forskrifter. Jeg synes brevet som er sendt viser ett korekt bilde av situasjonen og det synes jeg alle vi på forumet kan stille oss bak.

Posted

Jeg er veldig glad for at Tormod har sendt den mailen! Det er kjempefint at han står på for oss!

Det er ikke det jeg kritiserer. Det er kun den ene setningen om at vi muligens ikke " vil bry oss " om div. pålegg som fikk meg til å reagere!

Håper du forstår det Tormod! Dette er ingen kritikk mot deg!

Posted

Jeg er veldig glad for at Tormod har sendt den mailen! Det er kjempefint at han står på for oss!

Det er ikke det jeg kritiserer. Det er kun den ene setningen om at vi muligens ikke " vil bry oss " om div. pålegg som fikk meg til å reagere!

Håper du forstår det Tormod! Dette er ingen kritikk mot deg!

Det forstår jeg andemor. ;) Faktisk så setter jeg stor pris på at det finnes noen som framfører sitt syn. Jeg skriver og legger meg bort i mye av det som skrives her, helt fra tropiske fugler via fasaner til prydhøns, og flatskjermer.  :)

Selvsagt sitter ikke jeg med fasiten på alt jeg blander meg i, derfor er det befriende at det kommer fram ulike synspunkter på det vi diskuterer på forumet.

Når det gjelder det aktuelle sitatet så skjønner jeg din måte å se det på, kan godt være det hadde passet minst like godt og utelatt det fra mailen til Mattilsynet.

Men det får stå for min regning dette da, andre vil sikkert mene formuleringen kune vært sterkere også.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...