Gå til innhold

Brev fra matilsynet kom i dag.


g freeman

Anbefalte innlegg

Har motat et greit og innformatift brev fra matilsynet stillet til fjørfeholdere i Drammensregionen. Det viktigste for meg er at det det står at det kan etableres ett fysisk skille med max åpninger 10 cm. Da er det ikke store modifikasjoner jeg trenger å gjøre på volieren min lovlig. Det er også lagt ved en forskrift om midlertidige forebyggende tiltak for å hindre smitte av høypatogen aviær influensa fra ville fugler til fjørfe og andre fugler holdt i fangenskap. Dette er så langt mye bedre enn i fjor da tonen var rimelig brysk og alt annet en å stenge fuglene inne bak lås og slå var utenkelig. Så får vi og jeg se hva som skjer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ja, dette er presisert på Mattilsynet sin nettside også:

Mattilsynet har ikke innført uteforbud mot fjørfe og fugler i fangenskap, men gitt bestemmelser om hvordan fjørfeholdere i alle deler av landet sør for Nordland skal forholde seg for å unngå kontakt mellom tamfugl og villfugl.

Særlig smittefarlige arter er andefugler, svaner, vadere, joer, måker, terner og alkefugler.

  • Det er ikke et uteforbud, men fjørfe og andre fugler i fangenskap som går ute skal holdes på en slik måte at direkte kontakt med mulig smittefarlige fugler unngås. Det skal etableres et fysisk skille, for eksempel med nett, der åpningene ikke er større enn 10 x 10 cm.
  • Dyreeier skal registrere dyrehold med fjørfe eller andre fugler i fangenskap. Registreringen kan skje elektronisk i husdyrregisteret (se lenke) eller ved å melde fra til nærmeste distriktskontor i kontortiden, tlf. 06040.

Kilde: Mattilsynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok justert litt på hysteriet sitt.  :) Årsaken til at de ikke krever mindre maskestørrelser er nok at de ikke ser på småfugler som særlig sannsynlige smittekilder. Disse artene er spesielt nevnt:

andefugler, svaner, vadere, joer, måker, terner og alkefugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt bedre enn sist.

Da måtte vi ha dobbel netting med 5-10 cm

mellom.Davar det fare for "NEBBKONTAKT"

med ville fugler i følge mattilsynet.

Så lenge det er sykdomsfritt i Norge kan det da ikke

skade å la hønsene gå ute å kose seg?

Skulle det komme noe,tar vi selfølgelig ansvar.

Jeg mener jeg ikke bryter noen lover ved å ha di ute så

lenge det ikke finnes noen mistanke om sykdom noe sted.

Nå nærmer det seg vår og hekketid for ender og gås.

Det er helt håpløst å få noe ut av det om di må holdes inne.

Håper mattilsynet tar til fornuft snart.Vi mister jo så mye

av gløden og gleden ved å ta vare på sjeldene raser når vi

hver vår skal være redde for sykdom.Forsåelig at mang gir

opp etter noen nedturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...