Jump to content

Hva trenger nyklekte andunger?

Elin

Recommended Posts

Dersom alt går bra skal det begynne å komme moskusandunger de nærmeste dagene. Mødrene har iallefall, så langt vi forstår, vært veldig flinke til å passe på eggene sine. Men det jeg lurer på er hvordan vi skal te oss etter klekkingen. Antar endene greier morsrollen selv, men jeg tenker på mat osv.

Oppdrett2 fungerer veldig bra til moskusunger.  :) Veldig viktig å ikke skille andunger og andemor de første ukene, det er meget sterke bånd mellom mor og unger. Det blir voldsomt oppstyr fra andemor om ungene tas fra henne.

Takk, Tormod. Ordlag meg litt feil der jeg. Det var vel mere hvordan jeg skulle unngå at maten ble spist opp av de voksne jeg tenkte på. Eller ordner mødrene dette selv.

Har tenkt å la ungene få gå sammen med mødrene så lenge de er hos oss. Hvor gamle bør de være før vi evt. selger dem? Har kjøper på den ene anda, men den må bare få ruge ferdig eggene først før han kan hente den.

Folk selger moskuser fra de er en dag gammle slik som kyllinger, jeg fikk mine da de bare var noen dager gammle.

Men dette er jo lettere når de ikke ruges frem av mamma.

Moren vil jo gå å lete etter de.

Ungene som ble ruget ut her gikk sammne med mor og søsken til reven tok de i vinter, eneste problemet der er jo andrikkene når disse begynner å bli kjønnsmodne og sloss.

her gikk de sammne med mor og resten av flokken å jeg tenkte egentlg ikke noe spesiellt over foring ol i hele tatt jeg, andemor ordner opp.  :)

Jeg hadde et veldg uvanlg problem jeg da, at den ene andrikken spiste andunger og kyllinger.  ::)

Takk, Tormod. Ordlag meg litt feil der jeg. Det var vel mere hvordan jeg skulle unngå at maten ble spist opp av de voksne jeg tenkte på. Eller ordner mødrene dette selv.

Har tenkt å la ungene få gå sammen med mødrene så lenge de er hos oss. Hvor gamle bør de være før vi evt. selger dem? Har kjøper på den ene anda, men den må bare få ruge ferdig eggene først før han kan hente den.

Det bruker å gå helt fint når det gjelder maten! Kan ikke huske at ungene har sultet fordi de voksne spiste opp maten for dem. Jeg går ut fra at du skal ha de gående ute om dagen? Da må du være klar over at skjære og kråke kan forsyne seg godt av de små den første tiden. Jeg har alltid hatt andemor inne med sine små den aller første tiden, eller helst i en innhegning med tak over.

Man kan jo selge unger fra dag en, men jeg har alltid latt det være noen igjen til "ho mor"! Veldig trist for henne å miste alle ungene sine, og som Tormod også nevner, hun kan lage et fryktelig oppstyr!

Skal du selge den anda som ruger med det samme hun har klekket fram ungene? Skal hun ha noen unger med seg? Det blir som sakt veldig trist for henne hvis hun må reise fra sine nyklekkede unger! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...