Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

iren

Løpeand

Recommended Posts

Nå har jeg fått Bestilt meg Ruge egg av Løpeand.

Nå har jeg ikke prøvd og ruge frem den slags kyllinger..

Er det noen som har tips og komme med..

Rugetid?

Temperatur?

Noe forskjell på hvordan de skal hånteres i ettertid? eller?

Alle tips mottas med STOOOOOOOOOOR takk :)                                <z>

Rugetid på egg fra løpeender er 28 dager. Temperaturen skal ligge ca to tideler under den du bruker på hønseegg i maskinen din. Bruk litt mere fukt i maskinen enn når du ruger hønseegg.

Andunger er enkle og artige å fostre opp. Du kan finne en del info på denne siden om løpeender:
/>http://runnerduck.net/index.html

MB ga meg en gang meget gode tips om hva jeg skulle gjøre med eggene før jeg la de inn i maskinen, vaske de i vann med enn viss temperatur osv, men husker ikke i farta hva det var.

Kan du gjenta det MB?

MB ga meg en gang meget gode tips om hva jeg skulle gjøre med eggene før jeg la de inn i maskinen, vaske de i vann med enn viss temperatur osv, men husker ikke i farta hva det var.

Kan du gjenta det MB?

Kan ikke huske å ha skrevet noe ang. ruging av andeegg, er du sikker på at det var meg? Har skrevet noe om desinfisering av rugeegg, er det det du mener kanskje?

Kan du gjenta det MB?

Kan ikke huske å ha skrevet noe ang. ruging av andeegg, er du sikker på at det var meg? Har skrevet noe om desinfisering av rugeegg, er det det du mener kanskje?

Neida, du har ikke skrevet noe, du sa det til meg på telefonen en gang.... Vasking av andeegg etter desinfisering. Jeg husker ikke hva temperaturen skulle være, eller om eggene skulle ligge i vannet eller bare skylles....

Kan du gjenta det MB?

Neida, du har ikke skrevet noe, du sa det til meg på telefonen en gang.... Vasking av andeegg etter desinfisering. Jeg husker ikke hva temperaturen skulle være, eller om eggene skulle ligge i vannet eller bare skylles....

Da husker du feil, jeg har aldri snakket med deg i telefonen.

Kan du gjenta det MB?

?? Er ikke du egentlig Jan da? Har jeg hele tiden tatt feil når det gjelder hvem MB er?? Da blir jeg flau...

Kan du gjenta det MB?

?? Er ikke du egentlig Jan da? Har jeg hele tiden tatt feil når det gjelder hvem MB er?? Da blir jeg flau...

Nei, jeg er ikke Jan. Ikke engang samme kjønn......

Ok.

Men når Jan averterer under "selges" her på forumet, så gjør han det under din signatur/brukernavn. Så da er det kanskje ikke rart at en går ut fra at han er deg.

Når det er sagt, så var det bare et spørsmål om hvordan han behandlet andeegg ettersom han ga meg meget gode tips for et par år siden da jeg skulle ruge ut løpeand.

;D Unnskyld Elizabeth, men dette var nå litt moro synes nå jeg.

Jan har ikke avertert her på forumet, han har ikke internett. Derimot har MB som den hjelpsomme dame hun er lagt inn annonser på vegne av Jan, men under sitt eget navn. Hver gang har hun henvist til Jan og hans telefonnummer.  ;)

Men uansett var jeg bare på jakt etter hans glimrende tips! Kanskje kan MB være snill og spørre Jan om hva tipset hans var den gangen, for oss som glemmer lett...

Jeg får nemlig også løpeandegg til helga, og skulle gjerne ha fått repetert noen av Jans glimrende kunnskaper.

Egg fra svømmefugl skal ikke sprayes eller fuktes under rugeperioden.

Se vedlegget her, en orientering om emnet fra Maino (pdf)

Men uansett var jeg bare på jakt etter hans glimrende tips! Kanskje kan MB være snill og spørre Jan om hva tipset hans var den gangen, for oss som glemmer lett...

Jeg får nemlig også løpeandegg til helga, og skulle gjerne ha fått repetert noen av Jans glimrende kunnskaper.

Jeg syns også dette var litt morsomt! Foreslår at du ringer Jan selv jeg, så får du svar på dine spørsmål.

Egg fra svømmefugl skal ikke sprayes eller fuktes under rugeperioden.

Se vedlegget her, en orientering om emnet fra Maino (pdf)

Var ikke UNDER rugeperioden, det var før en la eggene inn i rugemaskinen.

Her ble d jammen liv..

er det jan Larsen dere snakker om? om det er det kan jeg ringe han.Kjenner til han.derfra Mille fleur hønene og hanen min kommer fra.

Nå er i allefall 12 hele egg annkommet huset mitt..skal la de hvile til i morgen..Så blir de lagt i maskina..

Kan kanskje hjelpe.. Får å desinfisere egg før ruging vaskes egga i vann med Vircon S.. Da drepes bakretier utenpå egget...

Forstår at det ikke er så lett om man ikke kjenner alle ja=) He he..

Jeg har noen ganger vaska egga med Vircon S. Ikke ødelagt noe klekkings resultat iallefall=)

Nå skal ikke jeg påstå å ha veldig greie på ender men jeg har skrevet en liten sak om fjerning av hinna på egg fra ender før de legges i maskina. Dette henta jeg fra ei bok som jeg har. Artikkelen ligger på det gammle forumet et sted, tror kansje det var under en tråd om ruging av gåseegg. Hvis det er intresse kan jeg sikkert legge inn noe ruging av egg av ender, om ikke noen har tilgang på det jeg skrev for leenge siden. (Tormod)?

Det var kanskje dette innlegget g freeman?

Har ingen erfaring med ruging av egg fra and gås. Det jeg har er ei utmerket bok som heter årets gang med rasehøns. Her står en del om ruging av and gås. Jeg nevner noen stikkord mer utførlig om noen ønsker

1 gåseeg helst ikke over 3 uker oppbevares ved 8 til 10 c fuktighet 70

2 rengjøring 1spiseskje saltsyre i 5 liter lunkent vann egg tas opp når hinna på eggene flyter opp tar ca 5 min skyll egg i lunkent rent vann

3 unde ruging vend egg 3 ganger pr døgn best rugeresultat ved egg liggende på siden

4 rugetemp første 22 døgn 37' date='8 senk så temp til 37,3 heller for lav enn høy temp

5 avkjøling 16 døgn til 20, 20 min 2 ganger pr døgn

6 fra 20 døgn til klekking starter (eggeskallet brytes) 1 times lufting pr døgn eggene fuktes før innsett i maskin igjen gjelder både punkt 5 6

fukt under ruging 60 70 fukt under klekking 80 85 [/quote']

Samtidig tar jeg også med et innlegg fra Geir M. V. i samme tråd:

Var interesant å sjå kva "Freemannn"hadde av bokinformasjon.Synest likevel det blir mykje pirk i den teoretiske verden.Når eg ruger and og gåseegg' date='prøver eg å tenkja som i andas verden.Anda er jo av egga også i første del av rugeperioden,så derfor luftar eg egga fra første dag,og fuktar sjølvsagt før innlegging.Dette gjere eg ein gong kvar dag,alt fra 10 min.til ein halvtime.Brukar same temp.heile rugeperioden.Har ingen klekkeavd.,slik at eg legg nye egg inn ein fast dag i veka.Ruger hønseegg,fasanegg,gåseegg og andeegg samtideg.Brukar kun fuktighet under klekking.[/quote']

Regner kanskje med at det var punkt 2 som hadde intresse i denne tråden. Boka er skrevet av en Danske med navn Eigil Nielsen. Jeg kan godt dra hele sitatet En rengjøring fjerner smuss og parasitter og lignende fra å komme inn i maskinen. Hovedformålet er å fjerne slimhinnen på andeeggene. I naturen vil endene under ruging fjerne denne hinnen samtidig med at anden vender eggene. Rengjøring 1spiseskje saltsyre i 5 liter lunkent vann egg tas opp når hinna på eggene flyter opp tar ca 5 min skyll egg i lunkent rent vann. Det er tyske forsøk som har vist at denne "rengjøringsmetode" kan bedre rugeresultatet betraktelig.

Så når skal da fuktigheten på løpeand opp?

Skjønner de ruges i 28 dager, skal den økes på dag 22?

Og skal da temperaturen senkes til 37,2 grader?!?!

Skal det ikke være samme fukt frem til dag 22 som på hønseegg?!?

Litt forvirret her nå jeg...

Nå trenger jeg seriøst hjelp!

Strømmen gikk i går i 17 tiden og oppdaget det ikke før kl 9 i dag morges...

Kan det på noen måte gå bra?

Har nå snudd og snudd i 22 dager. Er det nå de bare skal ligge og øke fukten?

Det var mange timer dette... Ikke godt å si hvordan det har gått, men min erfaring tilsier at eggene kan ligge veldig lenge uten rugetemperatur uten at fosteret dør. Rug derfor videre som tidligere. Fukta kan du øke de siste to-tre dagene.

• Create New...