Nebbdyret Posted March 8, 2007 Report Share Posted March 8, 2007 Hei, er det noen her som vet noe om hold av kalkun? Har fått noen flotte bronsekalkuner og leser alt jeg finner på nett, men det er desverre ikke mye... Noen her som har et par lure tips til en grønnskolling? Mine kalkuner er foreløpig inne sammen med hønsene, men flytter ut så fort utegården er ferdig. De spiser det samme som hønene, Kromat et-eller-annet. De får også brød, eple osv. men er ikke særlig interessert i å prøve nye ting. Hanen (heter det det?) er veldig glad i skjellsand, men jeg ser ikke at høna rører det. Regner med at de trives, siden hun legger egg nesten hver dag. Han spiser av hånden min, men er litt skvetten- hvor tam kan man få en voksen kalkun? Og hvordan blir det når de flytter ut, blir han da "vill" igjen? Noen som vet om de vil være ute eller inne hvis de får velge, sånn på helårsbasis? Andre ting jeg trenger å vite?Og så lurer jeg på om det er noen i Norge som driver med andre typer kalkun enn bronse? Takknemlig for alle svar!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
g freeman Posted March 8, 2007 Report Share Posted March 8, 2007 Jeg vet ikke om du har vært inne på det gammle forumet? Står litt der. Ellers så har jeg hatt kalkun i en del år så det kan hende jeg kan hjelpe litt om det er noe du lurer på. ;D/>http://www.prydfugler.no/forumarkiv/index.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nebbdyret Posted March 10, 2007 Author Report Share Posted March 10, 2007 Ah, tusen takk for link, hadde ikke sett på det gamle forumet. Måtte le av kalkunen som brukte hele dagen på å komme seg ut av hønsehuset, og av og til ikke rakk det før det ble kveld.. hi hi, ser det for meg! Men jeg lurer fortsatt på om det er greit at han spiser hønsemat og skjellsand? Og er det noen i Norge som driver med noe annet enn bronse? Høna legger egg nesten hver dag, kan jeg prøve å legge dem under en klukk-høne, eller er det døfødt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
g freeman Posted March 10, 2007 Report Share Posted March 10, 2007 På det gammle forumet ligger det endel om foring av prydfugler.http://www.prydfugler.no/forumarkiv/viewforum.php?f=32&sid=1d11a8751c14c64b521ef32dc2d5495bKalkunene mine får det tørrforet jeg gir hønene, jeg bruker mye oppdrett 2 eller det jeg får tak i. Hvis du har ei klukkhøne så er det gull å legge kalkunegg under, jeg har hatt stor suksess med det da jeg startet med kalkun. Da hadde jeg dverghøner og det funka veldig bra. Hvis du ikke har mulighet til å få stengt av klukkhøna fra de andre må du følge nøye med, min erfaring er at de andre hønene vil forsøke å legge sine egg der. Vær heller ikke for grådig når du skal legge egg under slik at egga ikke tyter ut på sidene. Jeg vet ikke hvor mye greie du har på ruging av egg, men hvis du ikke kan lyse egg så anbefaler jeg at du setter deg grundig inn i det. Det spare deg for mye arbeid og kanskje for noe skikkelig griseri. Jeg skal ikke gå så veldig mye mer inn på dette men lurer du på noe mer så bare spør. Det som antagelig også kan skje er at når kalkunhua har lakt endel egg så vil hun starte å ligge lenger og lenger og en dag ligger hun klukk. Jeg anbefaler ikke å la henne ruge sjøl om du ikke har god plass så hun kan ligge i ro og fred. Jeg har forsøkt flere ganger, men ikke hatt noe godt resultat, men jeg har liten plass. Jeg blei litt lei av å bruke klukkhøner så jeg kjøpte meg en glimmrende ruger Maino PIOPIO 49 eller en maskin som er svært lik. Det som er problemet med kalkunhønene mine er at de ruger så ustadig, de kan finne på å gå av en dag eller to for så å legge seg klukk igjen, dette kan godt skyldes at plassen min er for liten. Nok om det du får bare spørre om det er mer du lurer på.Denn vanligste kalkunen i norge er vel Holandsk hvit eller en hybrid av denne, det er vel denne du finner i butikken, det er vel ikke mange som dretter denne på hobbybasis da hanen blir så stor at paring, befruktning er et stort problem. Ellers så er det ikke så lenge siden jeg var borte i en som hadde Crøllwitser men jeg er ikke kar om å huske hva han het eller hvor han holdt til. Dette er en skikkelig flott kalkun men så vidt jeg har forstått vanskelig å få til grunnet fargen og avelsmaterialet. Jeg har hatt hvite kalkuner noen ganger å de vokser enormt og blir ufattelig store. Glemte kalken, jeg vet egentlig ikke men jeg tror du skal stole på at kalkunen din muligens har bruk for kalk, det er vel ikke så mye å gjøre med det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nebbdyret Posted April 4, 2007 Author Report Share Posted April 4, 2007 oppdatering: Kalkunhanen har sluttet å spise skjellsand, han måtte tydligvis "fylle opp". Nå går de endelig ut og inn som de vil, og fôres og oppfører seg som hønsene, legger seg inne om natten og trives. Jeg tenkte å prøve å ruge ut noen egg etterhvert, noen som vet hvor mange dager det tar? Er kalkun-kyllingene vanskelige å få til? Har aldri gjort dette før.. har noen høner som elsker å ruge, ellers er det mulig jeg får låne en ruge-maskin. Hvor tam kan man få en kalkun?? Og er det ingen som har noe annet en bronse? Hvordan går jeg evt. fram for å ta inn ruge-egg/kyllinger/voksne fra utlandet, og hvilket land er best å ta inn fra? Og til dere som har lyst på kalkun: Anbefales!! De er bare så flotte, har fått helt dilla jeg! De er rolige, enkle og legger egg som bare det, og så er det jo stas å vise fram når man får besøk..! ;D ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Her var det mange spørsmål. Får ta noen jeg... Eggene klekkes etter 28 dager. Kyllingene er greie å fore opp. En kalkun får du ikek samme kontakt med som foreksempel ei moskusand, den virker litt dum og fraværende synes nå jeg. Men det er trivelig med frittgående kalkuner, anbefaler absolitt det. Du kan få tak i både vanlig hvite kalkuner og crølwitzer.Ta kontakt med det lokale mattilsyn om du planlegger å imortere kalkun eller kalkunegge fra utlandet, de hjelper deg. Du må registrere deg som importør der først. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnt Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Odd Jomar Heggvold i Soknedal har crølwitser. Han har lagt seg inn som oppdretter på sidene til Hønsesafari. Følg linken og bla dere nedover til dere finner han.../>http://www.contact.cybertools.se/guestbook.asp?id=22814 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nebbdyret Posted April 4, 2007 Author Report Share Posted April 4, 2007 Ah, takk og takk for svar! har prøvd å ringe crölwitzer-mannen, men ikke fått svar, prøver igjen senere. God påske alle sammen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
espen Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Har søkt på nettet etter informasjon og bilder om crølwitser-kalkun, men får 0 treff... ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Budeias verden Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Har søkt på nettet etter informasjon og bilder om crølwitser-kalkun, men får 0 treff... ???Må vel ha ett annet navn da æ, ø, å, så å si ikke finner i andre enn nordiske språk..Og igjen.. Søk i entall. Finner nesten aldri noe i flertall... Link to comment Share on other sites More sharing options...
espen Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 crölwitzer, det stod jo ovanfor her men det skal vera to L`ar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Budeias verden Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 crölwitzer, det stod jo ovanfor her men det skal vera to L`ar Da er det jo en hel haug og MASSE flotte bilder!!/>http://images.google.no/images?hl=no&q=cr%C3%B6llwitzer&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi Link to comment Share on other sites More sharing options...
espen Posted April 18, 2007 Report Share Posted April 18, 2007 Ja, dei var veldig fine, og så er dei betydleg mindre enn bronsekalkunen.Hoa blir 4-5 kg stod det, og hannen 6-8 kg, dersom eg tolka det tyske språket rett. Eg har dårleg greie på tysk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.