Gå til innhold

Kyllinger som ikke kan stå el gå på bena?


ah09

Anbefalte innlegg

Har et spm fra min venninne som ikke har tilgang til nett, hun rugde nettopp ut 40 egg, i rugemaskin, de begynte å klekke igår, å det er kommet 8 nydelige nøster ut, men 3 av disse kan ikke gå eller stå ppå bena, hva kommer dette av?

Å kan man hjelpe de på noen måte, som feks spjelke el noe, eller er det ikke noe som vi kan hjelpe de med??

Hun har en blanding av hvite italienere, og kochiner oppi der, jeg glemte i farten å spørre hvilke kyllinger dette gjaldt, men om det er nødvendig så skal jeg høre med henne igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Eg trur ikkje det alltid er så lett å finne feilen men på sprikende bein er det vel som regel for høg temperatur. Denne linken kan vera nyttig til å finne årsak. Det er ikkje alltid så lett å klekke kyllinger som ein skulle tru. Fuktighet og temperatur kan fort bli feil og ødelegge heile rugeprosessen.  :'(


/>http://www.safari.til1000.net/nyttig/feilfinn.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) såå mange ting !!!  Jammen glad jeg kun skal bruke rugemaskin en gang, men litt redd for at jeg kommer til å ødelegge rugeeggene mine nå men  :-\ skal ikke gi opp før jeg har forsøkt ihvertfall...

Super link, tusen takk, lagt til favoritter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sånne bein kan man bruke maskeringstape i en tynn remse og tape kyllingens bein sammen. Da setter man bena i riktig avstand (se på en tilsvarende kylling uten problemer) og fester tape et stykke opp på bena. Det gjør at kyllingen ikke får stått eller gått annet enn slik den skal, og bena retter seg.

Jeg hadde to sånne når jeg klekket ut kyllinger nylig. Den ene hadde begge bena rett frem og "satt på rumpa", den andre hadde et ben fremover og det andre bakover, ingen av dem klarte å bevege seg noe særlig. Det vanligste er visstnok at de peker rett ut til sidene.

Jeg tapet dem, og de var helt fine igjen i løpet av noen dager.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da et rigtigt dårligt råd at give!!!!!

Årsagen til kyllingernes defekt kan være arveligt betinget!! Derfor skal der ikke avles videre på sådanne dyr!

Naturen har sin egen måde at fravælge svage individer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke være bare at de er svake et par dager og så kommer de seg på beina?

Syns spjelking med tape høres drastisk ut, og at alle beinstillingsfeil er genetisk betinget var litt snevert (ikke negativt ment)?

Må si jeg ikke har sett dette selv el har erfaring, men greit å vite hvis det skulle dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullprat! Denne typen problemer skyldes ikke gener, det skyldes vanskeligheter under klekking som gjør at kyllingen blir liggende feil for lenge, og muskulaturen "stivner" feil, for eksempel ved for glatt underlag, for mye forstyrrelse fra andre kyllinger.

Mine to var av vidt forskjellige raser, forresten.  :)

Det er ikke alle kyllinger som skal avles på, men man trenger ikke sitte og se på at de dør langsomt likevel.

Hvis man mener det er "drastisk" (det er en liten tapebit, hva er så drastisk med det?) å spjelke, så får man heller hakke hodet av dem, fremfor å la dem pines på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemet selv når det gjelder høns umiddelbart etter klekking.

Selv tror jeg det gjelder rugeprosessen og feil tilknyttet til ruging i rugemaskiner.

Hadde bla en hønekylling med bøyde tær, den fikk aldri rettet disse opp, men den gikk for det med bøyde tær.

Har hatt samme problem med Gjess, bena er tildels vinklet feil, og dette vedvarer livet ut, men har også rettet på seg i stor grad.

Nå skjer noe lignende med vaktler men ikke umiddelbart etter klekking.

Fikk 1 kylling i første kull April 09 som bena sviktet på, denne kom seg etterhvert med noe sukkervann.

Det var en vaktelhane som er i fin form og full vigør nå.

Dette Oppstod etter ca 14 dager.

Nå ved det andre kull skjedde det samme med 2 vaktelkyllinger etter ca 14 - 20 dager, de kom seg etter å ha fått flytende vitaminer i flere dager, er på bena og har ingen problemer nå.

En 3 vaktel fikk problemer med ett bein nå for en liten uke siden, benet svikter helt og den velter på sida uten å kunne komme seg opp igjen.

Har gitt den flytende vitaminer, og nå står den av egen hjelp, men har lett for å velte over på siden. Dette var en stor kylling uten synlige lyter forøvrig.

Håper den kommer seg siden jeg tror dette er en vaktelhøne, hjelper den flere ganger om dagen med vann og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...