Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

donaluana

Når legger kyllingene egg?

Recommended Posts

Jeg kjøpte for en måned siden 5 hønekyllinger og 1 hanekylling, alle har jærhane til far, noen har plymouth rock mor, noen minorca. Disse er født rund første april alle sammen, og er dermed ca 4,5 mnd gamle. Når begynner de å legge egg? De går sammen med en liten flokk voksne lohmann, og disse legger egg på daglig basis. Er det noe jeg kan gjøre for å få fortgang i eggproduksjonen?

hei!

jeg er rimelig fersk med dette selv, fikk mine første kyllinger 26 april i år, og

da var de 8 uker, 31.7 fikk jeg det første egget, det var fra en sort menorca, hun var da 20 uker.

sist uke fikk ei brun italiener høne lagt sitt første egg, da var hun 22 uker gammel,

Men... i dag.. da fikk mine hvite italiener høner egg, og de er bare 16 uker:o)

Kjempe spennede å følge med på dette! men vær trygg, når hønene er klare til å legge egg, da hører du det!

"fååååttt, fåttfåttfåtttt egggg" kakler de;-) og hos meg var det så stas når første høne la egg, at det var et stort

sympati kor som kaklet : fååååttt, fåttfåttfåtttt egggg!!!

De er så fine og søte, og veldig avslappende å sitte å følge med på..

men... med mine 13 høner kan jeg faktisk regne med ca 70 egg i uka ettervært... det er mange egg det!!

Kjempe spennede å følge med på dette! men vær trygg, når hønene er klare til å legge egg, da hører du det!

"fååååttt, fåttfåttfåtttt egggg" kakler de;-) og hos meg var det så stas når første høne la egg, at det var et stort

sympati kor som kaklet : fååååttt, fåttfåttfåtttt egggg!!!

Er det rett at de kakler etter egglegginga?

Mine kakler vertfall slik når de blir skremt, har hørt den teorien der jeg også, men er ikke sikker på at den er rett. Mine høner legger egg men hører aldri noen lyder fra dem uten at de blir skremt som tidl. nevnt.

Mine kakler når jeg kommer med mat og slik. Men det er vel kanskje slik at de kakler når de er opphisset eller noe, og det må de jo være når de ha lagt egg forsåvidt ;)

Følger man med å hører, så vil du opptage at de har masser av forskjellige lyder,

en som forteller at du kommer, "tigge" lyd... har du ikke noe godt? , verpe lyd, ruge lyd,(klukk)

snakker med kylling lyd... masse! men den spsielle da de legger egg har de alle man her,

og ikke vanskelig å skille fra de andre:o)

I går lå det ett kvitt egg i hønsehuset, og ut i fra hvem av hønene jeg TROR har lagt det, så er hun født i palmehelga.

Dette egget lå dessverre på ei hylle, ett godt stykke unna hvaerpekassene. Hva er beste måte å få dem til å legge egg på rett plass på?

Her har unghøner etter kort tid sett kor dei eldre hønene legger egg og begynt å legge egg på samme plass. I begynnelsen har det vore litt rot med egg rundtomkring på golvet men det pleier alltid ordne seg etter kort tid. Du kan prøve å la egga til dei eldre hønene ligge igjen nokre dager, slik at unghønene blir frista til å legge egg på samme plass.

Tar opp igjen denne tråden jeg...

Hm...nå har jeg 15 høns, men får bare ett egg om dagen...tidligere i høst så det ganske lovende ut, da det ble fler og fler egg, opp til ca 7-8, men plutselig stoppet det helt opp, og det er altså bare ett egg der. Jeg har bl.a 8 brahmahøns på ca 6 mnd, og jeg mente at disse skulle legge egg nesten uansett forhold...var i alle fall derfor jeg kjøpte noen av dem...

Forstår at det er naturlig for høns å holde opp med verping midt på vinteren, i takt med at det blir mørkere og kaldere, men mine besteforeldre har ca 40 brahma, kjøpt likt med mine, og de henter over 30 egg hver dag...men mine går jo i sammen med mer "renrasede" høns , så kanskje det er med å påvirke dem til ikke å legge egg på vinteren?

Disse andre hønene er født rett før påske, så de er vel rundt 8 mnd nå. heller ikke de legger egg, men tror de fleste av dem så vidt begynte å verpe tidligere i høst, før de gav seg.

Har også ei gammal god brahma høne, som har verpet trofast siden jul i fjor, i det samme fjøset. Nå har også hun sluttet...

Har forsåvidt innfunnet meg med at det ikke blir storproduksjon i vinter, er nok i hovedsak kulden som er skyld til det, da det ligger på mellom 5 og 10 grader i fjøset. Men det er vel slik at alle høns etter hvert MÅ legge egg, og et visst antall i løpet av livet, slik at jeg kan regne med at det kommer egg til våren? Eller kan jeg ha klart å gjøre noe feil, slik at de ikke legger egg av den grunn?

Har hørt at forsinket verping kan forekomme om høns skulle ha begynt å verpe utover høsten, men tror jeg har klart å jobbe ganske riktig med det, da vi ikke brukte kunstig lys i sommer, men begynte med det når det ble mørkere ute, slik at dagene på en måte ble lengre og lengre...

Litt fortvilende dette, de bare spiser og spiser og spiser, var jo meningen at de skulle betale seg selv med egg... :(

Noen som har noen råd eller svar?

Har du nok lys til dem? Jeg har 20 høner hvorav noen ennå er så unge at de er i startgropa, 15 er klekket i midten av april, de siste 5 i juni. Jeg henter meg allikevel ca 10-12 egg hver dag. Vi har isolert hønehus, men det står ikke varme på og er ganske høyt under taket, og utgangen deres er jo åpen hele dagen. Det har ikke vært frost inne i huset ennå, men kaldt ja, ned mot 4-5 grader har det i hvert fall vært i perioder, muligens kaldere. De eter mye, med noe fôrspill går det ca 200g fôr per høne nå, i tillegg får de mye frukt og en del annet snadder. Jeg har lys på i 13-14 timer hver dag, tror det er derfor de verper rimelig bra ennå.

Men med det fôrforbruket koster hvert egg meg ca 2 kr. Fortsatt billigere enn i butikken, men gratis er de ikke nei. :(

Nå har de lys i ca 12 timer, fra 6 om morgenen til tidligst 6 om kvelden. Slår av og på manuelt, så det kan variere bitte litt når vi slukker, men prøver å få det til relativt jevnt. Det er ikke flombelysning i bingen, da det er en gammel grisebinge som er gjort om til hønsebinge, slik at nærmeste lampe henger bitte litt utenfor bingen, men det er likevel lys og godt.

Det med for er noe jeg har tenkt på. Har planer om forautomat så de kan få fri tilgang på mat, men felleskjøpet her er så utrolig treige, slik at jeg har ventet i ca 2 mnd på at de skal få det inn igjen. Er derfor redd at det kanskje kan bli litt lite for på enkelte, da noen av hønene er tøffere enn andre, og hanen også gjør krav på en del...

Mange grunner til opphold i eggleging, en vanlig grunn på denne tiden er fjærfelding,en normal måte å bytte fjærdrakt på. når dette er tilfeldet så vil kammen miste farge og bli noe mindre2-4 uker. En annen er at du har fått egg spisende høner. Dette starter normalt hvis en høne får knust et egg ved et uheld. Merk et egg og legg inn i verpekassa, ligger det der neste dager dette elimenert er det der ikke må du enten lage forsvinings kasser eller sprøyte  noe inn i noen egg som de ikke liker.

Her er det kaldt i fjøset. Har hatt - grader. Hønene har to varmelamper i hønehuset i nne i fjøset, men det blir kaldt der likevel.

De får MYE mat, kraftfor, valset havre og alt annet hva huset har å by på av matrester + frukt og grønnt. De har og brød hengende og nestle. De har lys i 12-14 timer. Og vi kan hente 6-8 egg pr dag. Besetningen består av 1 hane, 5 gamle høner som ikke verper all verden, og resten er unghøner som er fra i vår/sommer.

Det har hendt lyset ikke har vært på, men eggene legger de uansett. Så jeg holder en knapp på fôr, og som tiwst skriver, det går mye av sorten for tiden.

Ok, da satser jeg i første omgang på å øke formengden. De får i teorien riktig menge for, men det er jo helt klart mindre enn i sommer, da de gikk ute og gresset i tillegg, og alt sammen forsvant da også...så da skrur jeg opp litt med en gang!

Steinar: nei, det er ikke eggspising her, har undersøkt det skjønner du:)

Verdt et forsøk  ;)

Her har de ubegrenset tilgang på mat. Om det er rett vet jeg ei. Men er livredd for at de skal fryse, så de får spise det de vil  :)

Våre har også tilnærmet fri tilgang på mat,

så får de matrester i tillegg, + litt gress osv osv...

Det jeg gjorde feil en periode var at de fikk for mye solsikkefrø,

da ble de fete og verpet mindre...

Men høres jo ikke ut som om det er problemet her...

Men fant ut her at jeg nok kan øke lysmengden endel...

De legger nemlig veldig lite egg, selv om det er "vinter".

(Her har vi ikke skikkelig vinter...)

Her har de 12-14 timer med skikkelig belysning i tillegg. De må jo få tid til å spise og fordøye  ;) Har lest her inne at dette tar sin tid.

Har bodd i Stavanger, så jeg kjenner til vinteren påJæren  ;) Deilig sammenlignet med vineren her oppe egentlig... Savner klimaet der hos deg hvis jeg skal være helt ærlig (og det skal man jo være)  :)

Her er vi inne på noe, kom jeg på! Her på østlandet er det jo relativt mørk det meste av døgnet...så når jeg slår på lyset ved 6 tida om morgenen, så er det jo stapp mørkt ute. Og når jeg slår det av igjen kl 18, er det enda mørkere. Da mister de jo på en måte "skumringstida" som de har ellers i året...er litt redd for at de skal slite med å finne vglene, og at det skal være dårlig for øynene deres, men vet ikke...noen som har noen synspunkter?

Her i nord er det slutt på sol for en stund.

Her går det uproblematisk for seg med lys av og på.

Ingen som sliter med å finne plassene sine så vidt jeg vet.

Her på tunet skal hønselivet få gå sin gang. Er ikkje så opptatt av å få hønsa til å prestere. Er av den formeining av at dyra har sin eigen syklus, med det å pare seg og få avkom.

Vil at ting skal skje naturleg..... det er gleda mi. Sjølvsagt har eg gjort eit par vriar/feil, med å skaffe egg som eg har lagt under mine 2 klukke høner, fordi vi spiste egga som var befrukta  :'(. Men dette er kun min feil, så eg måtte gjere det godt att. Ikkje noko særlig å ha ei høne som ligg klukk på.....høy  xx Tenker at vi til vårs vil få mange flotte kyllingar, som er livskraftige fordi forholda ligg til rette for det.... men... dette er berre min tanke. Ikkje det at eg vil kritisere nokon for å ville ruge fram egg. Men eg har sett nokre tilfeller av avkom som sansynlegvis ikkje hadde villa hatt livets rett om det ikkje var for rugemaskina... Eg satsar på våren og livskraftige avkom.

Her på tunet skal hønselivet få gå sin gang. Er ikkje så opptatt av å få hønsa til å prestere. Er av den formeining av at dyra har sin eigen syklus, med det å pare seg og få avkom.

Vil at ting skal skje naturleg..... det er gleda mi. Sjølvsagt har eg gjort eit par vriar/feil, med å skaffe egg som eg har lagt under mine 2 klukke høner, fordi vi spiste egga som var befrukta  :'(. Men dette er kun min feil, så eg måtte gjere det godt att. Ikkje noko særlig å ha ei høne som ligg klukk på.....høy  xx Tenker at vi til vårs vil få mange flotte kyllingar, som er livskraftige fordi forholda ligg til rette for det.... men... dette er berre min tanke. Ikkje det at eg vil kritisere nokon for å ville ruge fram egg. Men eg har sett nokre tilfeller av avkom som sansynlegvis ikkje hadde villa hatt livets rett om det ikkje var for rugemaskina... Eg satsar på våren og livskraftige avkom.

Jeg vet ikke helt om jeg forsto hva du mente? Det har jo ingen verdens ting med "kvaliteten" på avkommet om man bruker rugemaskin eller klukkhøne? Hønene sitter jo heller ikke å velger og vraker  i eggene hvem som er bra eller ikke?Kanskje jeg misforstod,skjønte ikke helt ::) ???

• Create New...