Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

donaluana

Lohmann

Recommended Posts

I presentasjonen min i det andre rommet skrev jeg litt om lohmann, men siden vi ikke skal diskutere der sånn egentlig, fortsetter jeg tråden her.

Jeg har lohmann høns da jeg ønsker best mulig egg, men hadde vært greit å avle høns sjøl, da de jo koster en del som unghøns...det jeg lurer på er hvordan det er å avle på dem? Jeg har hørt at de ikke får levende unger, da de er noe hybrid-greier, men jeg har også hørt om andre som avler på dem. Hva er rett, og hva slags erfaringer har dere? ???

Jeg vet at vis du blander de med en annen rase blir det ivertfall kyllinger, har en ny klekket hvitlohman/Rir kylling her stor og sterk var den:) tuppa var lohmans hanen Rir. Jeg har en Lohmans hane også men er ganske sikkert på at det er rir hanen som er faren;) Tenkte jeg skulle prøve rene lohmans neste vår da jeg ikke vill ha for mange kyllinger vinterstid;)

Jeg har en jærhane nå, og tenkte å bruke han som far, for syns det er en smule vanskelig å få tak i lohmann hane. noe som igjen kan tyde på at det ikke er vanlig med oppdrett på dem kanskje...

Undersøk litt om hva en hybrid er, så vil du sikkert forstå hvorfor haner ikke er lett tilgjengelige, og hvorfor det ikke er noe poeng å avle på dem.

Kan litt om hybrider, og vet bl.a at det er vanlig at de er sterile, men dette gjelder ikke alltid. Og siden noen sier at man kan avle på lohmann, så må det jo finnes haner å få tak i...

er det foresten noen som kan si meg hva slags raser lomann er ett resultat av?

En hybrid er kryssing mellom ulike arter, ikke raser innen samme art...

Et muldyr og et mulesel er hybrider, siden de er krysning mellom hest og esel.

Det blir det samme som om rødhøns og vanlige høns skulle krysses,

eller and og gås...

(Har bedre greie på andre typer dyr om hvem som ligger nærest i slekt.)

Lohmann er etter det jeg har forstått kun et krysningsprodukt

mellom ulike raser høner, for å gi størst og flest egg

på samme tid som at høna er liten og dermed trenger mindre mat

til vedlikehold av kroppsmassen sin...

Dermed skal de gi fruktbart avkom, hvordan skal de ellers kunne produsere

nok høner til eggproduksjonen i landet/verden?

Her i området er det flere store verpehøneprodusenter,

de har mange svære hønshus rundt der det er foreldre generasjoner

og besteforeldre generasjons-besetninger...

Altså de passer på avlsmaterialet sitt i forholdvis lang tid...

:-)

Jeg trur det er litt sammenblandning av begrepene ettersom de kalles "hybrids" på engelsk. Lohmanhøner er såklart ikke sterile, og kan godt blandes med feks RIR. Men det er ikke sikkert hvilke egenskaper avkommet får, sannsynligvis blir det vel fine egghøner for den som er mest opptatt av det.

mine lohmans tupper er ivertfall ikke sterile har en kylling som spiser og piper veldig her av lohmans/RIR men etter hva jeg har lest skal RIR være en god rase og krysse med vis man skal krysse siden den skal være en ganske sterk rase,, vet ikke om dette stemmer men har lest det et sted hehe.. Tror at med lohmans ettersom de er "laget" for og være eggemaskiner kanskje ikke er så motstandsdyktige siden de ikke har så lang leve tid i et hønsehus, om dette stemmer vet jeg ikke men bare en tanke

Med jevne mellomrom dukker det opp spørsmål på forumet om Lohmann. Hvorfor denne forkjærligheten for Lohmann hos hobbyoppdrettere skjønner jeg egentlig ikke. Dette er industrihøns produsert for å legge mest mulig egg. Les mere i tråden her.

Det kan være fordi noen av oss, der i blant jeg, er like så fascinert av eggproduksjon og egenprodusert mat, og dermed ikke er fult så opptatt av rasehøns.  Men jeg ønsker ikke å kjøpe ferdige fremavlede "verpemaskiner" i all evighet, og skulle ønske at jeg kunne avla frem noen selv, som jeg vet at har det godt hele livet.

Det kan være fordi noen av oss, der i blant jeg, er like så fascinert av eggproduksjon og egenprodusert mat, og dermed ikke er fult så opptatt av rasehøns.  Men jeg ønsker ikke å kjøpe ferdige fremavlede "verpemaskiner" i all evighet, og skulle ønske at jeg kunne avla frem noen selv, som jeg vet at har det godt hele livet.

I stedet for å slite med å få avlet fram Lomann, eller eventuelt blande dem med R.I.R. har jeg et godt råd å komme med, hvis man er interesert i å satse litt på egg og  kanskje også kunne slakte noen overskuddshaner til eget bruk, (noe Loman ikke egner seg til!) Australlorps er en flott rase som oppfyller disse kravene. De legger svært godt med egg, også om vinteren, og de er ganske kjøttfulle. Orpington er yppelige kjøttdyr, overskuddshaner er rene delikatessen, men eggproduksjonen er nok litt mindre enn hos australlorps, men de legger likevel brukbart med egg for en vanlig hobbyhønseholder, pluss at alle mine naboer kjøpte egg av meg da jeg hadde disse rasene.

Så man kan altså skaffe seg både egg og kjøtthøner på en enkel og grei måte, selv om de går under betegnelsen rasehøns! Dessuten er de jo veldig pene å se på også! :)

Takk for tips til raser. Er faktisk raser jeg har kikket litt på selv også, uten å vite mye om dem. Missforstå meg rett, jeg er selvfølgelig interessert i rasehøns, og liker at de er fine å se på. Men har ett litt "personlig" forhold til lohmann, da mine besteforeldre driver et litt "forvokst" hobbyhønsehold, med fokus på eggsalg på lokale markeder og slik. de har ca 50 eggleggende lohmann, og jeg har alltid syntes det har vært å idyllisk hjemme på gården deres. Derfor har jeg som barn ofte fått et par fugler å ha med hjem om sommeren, samt at mine første høns kom der i fra. Men også de kjøper verpeklare unghøns fra proff leverandør av verpehøns, og jeg skulle så gjerne ønske å avle frem selv. Menmen, RIR f.eks er jo ganske like av utseende da, så kanskje jeg ikke trenger akkurat bestemor-hønene for å klare meg;)

Takk til andemor som skrev det jeg tenkte å skrive.  :) Ellers må jeg bekjenne at jeg selv har hatt Lohmann. I sin tid ble de fraktet med flyet fra Rogaland til Trøndelag etter et besøk hos bekjente. Under oppholdet tok vi turen til Steinsland der mine unghøner av Lohmann ble kjøpt.

Det var selvsagt moro og stas da de begynte å legge egg, etter hvert fikk jeg fram noen blandinger også med rasehøns jeg hadde fra før. Men jeg synes nå de hadde lite med personlighet i forhold til rasehøns.  ;)

I stedet for å slite med å få avlet fram Lomann, eller eventuelt blande dem med R.I.R. har jeg et godt råd å komme med, hvis man er interesert i å satse litt på egg<--------bare klippet det ut i steden jeg håper det går bra:) Jeg har ikke bevist blandet RIR Lohmans men jeg fikk disse lohman hønene og de har gått sammens med en rir hane og en lohman hane(den hanen er vell mer tuppe en hane den galer ikke engang heheh) så kjøpte jeg en rugemaskin og disse eggene ble ruget frem som et forsøk Har andre raser også, men folk er jo litt forskjellige og noen liker kanskje lohmans:) det må man ha lov til:) men skal være enig med tormod her at lohmans har ikke så mye personlighet iforhold til de andre som tussler rundt, men de er gode eggeleggere det skal de ha:)

Eg har både lohmann og rasehøns og syns det er veldig synd at kvar gong ordet Lohmann nevnes her på forumet så kjem det negativ respons og ein følelse av å banne i kyrkja. Ja, det er ein produksjonsrase men viss folk ynskjer ha det er vel det opp til den enkelte? Eg kjøpte mine i utgangspunktet for å selge egg til den lokale gardsbutikken og klarer dermed å få inn penger nok til å dekke forbehovet til alle mine fjørfe. Egga til lohmann er store og flotte (større enn australorpsegg) og desverre er ofte folk opptatt av at egg skal vera store og flotte. Eg kunne sikkert solgt egg frå rasehønsa også men der er eg jo meir interessert i å klekke kyllinger og selge rugeegg store deler av året og ergo vil eg ikkje kunne levere eit jevnt antal egg. Nå kjem eg ikkje til å tilføre varme og lys for max produksjon til vinteren. Ein kan seie mykje om produksjonshøns og deira levemåte, men poenget må vel vera korleis me behanlder våre verpehøns i forhold til hønseindustrien?

Ang personlighet, instinkter osv så er mine brune Lohmann faktisk tammere enn enkelte av rasehønsa uten at eg har gått inn for å gjere dei tamme, dei springer etter meg på tunet for å få ein godbit, dei leiter etter mat sjølv, har kvar enkelt sin egen personlighet i likhet med mine rasehøns. Dei er langt frå like flotte å sjå til men utover det har dei alle instikter i behold foruten å legge seg klukk men det er det jo fleire av rasehønsa som også mangler heilt eller delvis. Mine lohmann er iallefall like fulle av personlighet som mine rashøns. Min forkjærlighet ligger nok til dei ulike rasene men er blitt mykje meir glad i lohmannene enn eg trudde eg skulle bli.

Ang avl på lohmann er det fleire som står oppført med lohmann på oppdrettslister rundtom på nettet og eg veit om fleire på forumet som har både kvit og brun lohmann MED HANE. Eg skal i neste veke hente kyllinger hos ein som har brun lohmann med lohmann hane, så eg nekter å tru at avl på lohmann er så vanskelig så mange her skal ha det til. Han driver ikkje stort og kyllingene eg får er usorterte nettopp fordi eg ynskjer ein hane itillegg til litt fleire høner.

Sjølvsagt er kvar enkelt berettiga sin eigen formeining om produksjonshøns eller rasehøns for den del. Eg for min del er svært negativ til italienere men om andre vil ha italienere så versegod. Eg har sett gamle innlegg her på fuglepraten, der enkelte har fått på pukkelen på grunn av hold av produksjonshøns og rekner med eg nå får så øyrene flagrer.

Jeg får vel komme med et svar på innlegget ditt Nybakt hønemor.  ;) Ble innlegget mitt oppfattet negativt da? Jeg kom med min mening som også var begrunnet. Håper ikke innlegget ble oppfattet som en fordømmelse av de som har Lohmann. Da må jeg virkelig se på hvordan jeg formulerte meg.  :-\

I tidligere tråder i forumet mener jeg også jeg har forsvart de som vil holde høns uten å være opptatt av rasestandarder. Tross alt tror jeg dette gjelder de fleste. La oss nå ikke gå i forsvarsposisjon om det foregår meningsutvekslinger på forumet. Det er jo det er forum er til for.  ;)

Eg syns vel kanskje ditt fyrste innlegg var unødvendig, uten at det var direkte negativt, men når eg skriver at det kjem negative holdninger er det like mykje med tanke på gamle innlegg der folk påstår at feks lohmann ikkje har instinkter i behold osv, osv. Eg fekk høyre mykje negativt om lohmann og valgte likevel å skaffe meg det og ser nå at nesten alt eg har høyrt er feil. Som sagt er me alle berettiga eigne meininger og dette er jo eit diskusjonsforum som du seier.

Mulig hormoner flyter litt over her etter overstått fødsel.

Veldig enig med Tormod her! Jeg mente heller ikke å være negativ i mitt innlegg, men rett og slett foreslå noen gode alternativer ettersom det av og til virker å være vanskelig å få avlet på Lomann. Har selv hatt Lomann (kun høner) for flere år siden, så jeg har ingen motforsstillinger mot dem, men foretrekker selv andre raser idag.

Og  meningsutvekslinger er etter min mening noe som gir liv til et forum, vi har jo alle våre oppfatninger om saker og ting ang. våre fjærkre, og det er da bare positivt!

Jeg for min del synes det er interesangt og lese hva dere som har drevet med fugl i en del år synes så lenge alle respekterer hverandre så er det jo bare lærerikt for en nybegynner:)

Leser rundt i gamle tråder på jakt etter nyttige tips, må bare svare på denne til tross for at den er gammel. Jeg åper virkelig trådstarter her fikk avkom etter sine Lohmann's!! Jeg er nybegynner selv, men gubben i huset er oppvokst med hønseri. Jeg har derimot laget en liten frittgående flokk ¨på tunet her, og skjønner ikke dette rasesnobberiet! I flokken min er det mange raser, bland dem en stor gjeng lohmann! Jeg har både brune og hvite lohmann og de er ikke stort anderledes enn "rasehønsene".. individuelle forskjeller på de som de andre, men de er like oppegående når det gjelder adferd, lynne osv. Det er en mellomstor "rase", fantastiske eggleggere og sosiale. Her på gården er det også to flotte hvite Lohmann haner, stort sett alle "innsett" i industrien får en hane eller tre blandt verpehøene, så det burde være mulig å få tak på en. Mange av bøndene vil ikke ha dem, da de er større enn hønene, og spiser derfor også mye, uten annen nytteverdi enn at de lager fin lyd i hønseriet og kan ende som coq au vin...

Hei Citygirl.

Tenkte å svare deg på hvorfor man velge slikt rasesnobberi som du kaller det :duck: .

Jeg har drevet med katteoppdrett i 10 år, har hatt hund hele livet og nå skal jeg inn i prydhønsverden. Jeg har funnet en rase som jeg tror vil fungere for meg og da vil jeg fortsette å oppdrette med nytt friskt blod om mulig.

For å svare deg (på tvers av art og rase):

En hver rase har sitt særpreg, enten det gjelder fjær, pels, temperament og egenskaper. Om man kjøper et dyr av en spesiell rase så vet man stort sett hva man får. Man har variasjon innenfor rasen, men en rase som helhet gir et helhetsintrykk og har sine behov. Så disse spesifikkene er veldig gjeldene når det gjelder katter: korthårsraser er mye mer aktive enn langhårsrasenen. Langhårsrasene trenger mye mer pelsstell. Så da får man se om man vil ha en villkatt som ikke behøver stell eller en rolig avslappet en som behøver masse børst og bad. Hver og en må velge. Slik er det med hund og slik er det helt sikkert med høns også. Jeg har fått vite at hønserasen jeg velger ikke liker å klatre i høyden da de er for tunge, så hyller oppetter veggen som mange har i sitt hønbsehus er ikke noe for meg når jeg skal bygge. Bunndekket er jo også forskjellig om du har fjørbedekte ben eller ikke.

Jeg sier ikke at blandingsraser ikke er flott. For det er det.

Men det er hummer og kanari, og du vet ikke hva du får. Man kan være heldig og man kan være riktig uheldig. Om man skal ha høns for kjøttets skyld og du har blandingshøns som ikke gir kjøtt, ja da må du faktisk finne på noe annet. Da må du jo krysse inn en rase som har kjøtt på kroppen. Eller har høns for rugingens skyld. Da må du jo finne høner som er gode rugere. Om ingen arbeidet med raser så ville du ikke visst hvilke som var gode rugere :grin: Eller?

Å arbeide med raser krever mye interesse og lidenskap. For alle de andre som ikke har lyst eller forståelse. Så kos deg med dine vakre blandinger og vær glad for at de er slik du vil ha dem :grin: De er slik fordi andre har tatt jobben med å få flotte dyr for deg å avle videre på.

Ha en kjempefin Fastelavenssøndag

Fuglefrøken

:dans:

• Create New...