Jump to content

Legger ikkje egg !

lassetasse

Recommended Posts

Eg har nokre Moskusender som ikkje legger egg. Det er 3 stk som har ruget frem gode kull før. Den eine har eg hatt siden September og den har ikkje lagt eit eineste egg ennå, Dei to andre har eg hatt i 14 dager og den eine av dei la 5 egg så kom det ikkje meir. Alle tre blir paret av andrikene.

Så da lurer eg på om det er noko gale eller om det er eg som gjer noko gale ???

Håper det er nokon som har nokre gode svar til meg :(

Husk at de har komt til et helt nytt sted, skal litt til å avklimatisere seg å finne roen igjen...  

Det at den ene anda bare har lagt 5 egg siden hun kom til deg, kan være egg hun har hatt i buken fra der hun har vært før... Og at det nå er stopp inntil videre...

- går endene både ute og inne?

- legger de egg ute, eller inne?

- hvor gammel er de?

Det er klart at når endene kommer til et nytt sted er det helt normalt at eggleggingen stopper en tid. En annen sak er at ender normalt ikke skal legge egg om vinteren. Hvis de legger egg om vinteren har de det for varmt og for lyst. At de blir parret av andrikkene har ingenting med egglegging å gjøre.  Dine ender vil helt sikkert komme igang med egglegging snart.

Husk at de har komt til et helt nytt sted, skal litt til å avklimatisere seg å finne roen igjen...  

Det at den ene anda bare har lagt 5 egg siden hun kom til deg, kan være egg hun har hatt i buken fra der hun har vært før... Og at det nå er stopp inntil videre...

- går endene både ute og inne?

- legger de egg ute, eller inne?

- hvor gammel er de?

- Ja endene går ute og inne ! (dei bestemmer sjølve om dei vill vere inne eller ute) :(

- Den eine som la 5egg la berre eit ute, og det var det siste egget !

- To av dei er ca. 3år og ei er ca. 2år !!

Det er klart at når endene kommer til et nytt sted er det helt normalt at eggleggingen stopper en tid. En annen sak er at ender normalt ikke skal legge egg om vinteren. Hvis de legger egg om vinteren har de det for varmt og for lyst. At de blir parret av andrikkene har ingenting med egglegging å gjøre.  Dine ender vil helt sikkert komme igang med egglegging snart.

Ja det var det eg og tenkte at når dei kjem på ein ny plass stopper egglegingja ei stund og at dei ikkje skal legge egg om vinteren. Men det er det at den eine eg kjøpte for ca.14dager siden var begynt å legge egg og det har ikkje den eg har hatt siden septenber !?

Det blir mye stress n år dyr fraktes fra vante steder og kommer til et nytt sted, hvor de først må få tid til å bli kjennt og markere seg slik at de har kjennte lukter.. La de få stelle seg selv og ta tiden til hjelp.. Vil nokk komme etterhvert...

• 2 weeks later...

Gratulerer med eggene!!! Enig med deg, de er kjempegode å spise, og veldig fine å bake av, særlig sukkerbrød!! :P

Takk for det !! Eg har berre brukt dei i ei pannekakerøre eg ennå !! Men kan vell bruke det i alt ein bruker hønseegg til og tenker eg !! ;) Vi for se eg får vell mange egg fremmover no tenker eg !! :D

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...